به گزارش روزنامه فرانکفورتر آلگماینه به تازگی انتشار عکسی از ینس اشپان، وزیر بهداشت آلمان به همراه فولکر بوویه، نخست‌وزیر ایالت هسن و چند تن از مقامات ارشد سیاسی این ایالت که برای بازدید از طبقات بالای ساختمان یک بیمارستان از یک آسانسور پر استفاده کرده بودند، جنجال‌برانگیز شده است.

در این عکس اشپان و دیگر مقامات سیاسی در حالی که همگی از ماسک استفاده کرده‌اند، در اتاقک کوچک آسانسور که ظرفیت آن پر است، دیده می‌شوند. این صحنه توسط یک خبرنگار ثبت شده و در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته است.

پلیس آلمان اعلام کرده که عدم رعایت مقررات تعیین شده برای همه شهروندان تعقیب قانونی در پی خواهد داشت. این عکس هنگام بازدید هیأت سیاسی از ساختمان بیمارستان دانشگاه گیسن گرفته شده است.

ینس اشپان و فولکر بوویه هنگام مراجعه به بیمارستان دانشگاه گیسن در واقع می‌خواستند اطلاعات بیشتری درباره چگونگی مبارزه با بیماری همه‌گیر کووید۱۹ و گسترش ویروس کرونا در این ایالت کسب کنند. علاوه بر سیاستمداران ارشد چندین پزشک و پرستار و تعدادی از کارکنان درمانی این بیمارستان در این عکس وزیر بهداشت را در آسانسور همراهی می‌کنند.

در بحبوحه بحران کرونا در آلمان و در حالی که آنگلا مرکل، صدراعظم این کشور با اعلام تمدید مقررات فاصله اجتماعی از شهروندان خواسته به طور کامل این مقررات را رعایت کنند، رفتار وزیر بهداشت و مقامات ارشد سیاسی و قانون‌شکنی آن ها انعکاس زیادی در رسانه‌ها داشته است.

این عکس در شبکه‌های اجتماعی هم مورد توجه بسیاری قرار گرفته و تعداد کثیری از مخاطبین در توئیتر به آن واکنش نشان داده‌اند. حتی عده‌ای به طنز از اصطلاح «آسانسور گیت» برای این رفتار قانون‌شکنانه استفاده کرده‌اند.

سخنگوی پلیس گفته است که پس از انتشار این عکس، تعداد زیادی نیز به پلیس شکایت کرده و خواستار رسیدگی به این موضوع شده‌اند.

میشائیل بوسر، سخنگوی ایالتی هسن در این باره به روزنامه فرانکفورتر آلگماینه گفت: این موضوع قابل بحث نیست و نباید چنین اتفاقی می‌افتاد. حتی اگر همه از ماسک صورت استفاده کنند، تعداد زیادی در این آسانسور حضور داشتند.

وزیر بهداشت هم در این میان اشتباه خود را پذیرفته است. اشپان در توئیتر نوشت: بله، این حرف درستی است که با وجود زدن ماسک هم باید فاصله را رعایت کرد. دفعه دیگر باید خیلی راحت فقط از پله استفاده کنم.

بر اساس مقررات تعیین شده در ایالت هسن نقض ممنوعیت تماس و رعایت فاصله اجتماعی تا ۵ هزار یورو جریمه خواهد داشت. استفاده از اماکن عمومی هم فقط به تنهایی و یا به همراه افرادی که هم‌خانه هستند، مجاز است. هنگام ملاقات با سایر افراد باید دست‌کم فاصله یک و نیم متری حفظ شود. البته قوانین برای افرادی با معذوریت شغلی، حرفه‌ای و یا خدمات درمانی و بهداشتی استثنا قائل شده است.

ایسنا