رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 493475

تسهیل سوخت وساز بدن در ماه رمضان با ورزش

ساعت24 - ورزش راهی مناسب برای سلامت و لذت بردن بیشتر از ماه رمضان است و اگر در کنار روزه‌داری به ورزشی منظم و ملایم نیز پرداخته شود، ضمن جلوگیری از تجمع چربی در بدن، عمل سوخت و ساز نیز تسهیل می‌شود.

ورزشکار
یک متخصص طب ورزش روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار حوزه سلامت ایرنا افزود: از آنجایی که امسال ماه رمضان با شیوع کرونا همزمان شده، روزه‌داران باید قدری بیشتر مراقب حفظ سلامت خود باشند و ثبات و تداوم فعالیت بدنی، عنصری کلیدی برای حفظ سلامت و تناسب اندام است که نباید فراموش شود.

احمد نهاوندی گفت: شاید در ماه مبارک رمضان، فرصت زیادی برای ورزش و انجام تمرینات بدنی نباشد، اما حداقل ۲۰ تا ۳۰ دقیقه فعالیت هم کمک زیادی به حفظ سلامت و وزن مناسب می‌کند و این گونه پس از ماه رمضان برگشتن به برنامه ورزشی عادی ساده‌تر خواهد بود، لازم نیست که یک ساعت ورزش کنید، فقط همان‌قدر که می‌توانید تلاش کنید تا در طول این ماه نیز تداوم برنامه ورزشی را حفظ کرده باشید.
وی اظهار داشت: برای جلوگیری از ضعف قوای جسمانی در ماه رمضان باید از انجام حرکات سنگین ورزشی پرهیز کرد، فعالیت زیاد فرد روزه دار در ماه رمضان، به صرف انرژی بیشتر و افزایش تعریق طی ساعات روز منجر می شود که می‌تواند موجب عطش فراوان و افت فشارخون فرد شود.

به گفته نهاوندی، با کاهش شدت برنامه ورزشی، می‌توانید فعال بمانید و در عین حال انرژی خود را از دست ندهید، به عنوان مثال اگر همیشه می‌دوید آن را به پیاده‌روی سریع تبدیل کنید، یا اگر همیشه به مدت یک ساعت ورزش می‌کردید، زمان آن را به ۳۰ تا ۴۵ دقیقه کاهش دهید.
این متخصص طب ورزش تصریح کرد: در ماه رمضان روزه داران زمان مناسبی را برای ورزش انتخاب کنند تا بیشترین میزان انرژی را داشته و ورزش لطمه‌ای به روزه آنها وارد نکند.

وی اظهار داشت: بهترین ورزش در طول ماه رمضان، پیاده روی و ورزش‌های هوازی، سه ساعت پس از صرف افطار است، زیرا از گرفتگی عضلات پیشگیری می‌کند، ورزش‌های تفریحی، ملایم و با نشاط (به ویژه تمرینات هوازی) موجب تسریع گردش خون می‌شوند، خون و در نتیجه اکسیژن بیشتری به مغز می‌رسد و شادابی و نشاط را در روزه‌دار به دنبال دارد و ذهن را برای یادگیری و تمرین، خلاق تر می‌کند.

نهاوندی اضافه کرد: ورزش‌هایی که به طور مستمر و طولانی مدت بیش از دو دقیقه طول می‌کشند و ضربان قلب در هنگام تمرین، کمتر از ۷۰ درصد حداکثر ضربان قلب است تمرینات هوازی گفته می‌شود، پیاده روی، دوی نرم، دوچرخه سواری، استفاده از تردمیل و دوچرخه ثابت جز ورزش های هوازی هستند.
این متخصص تاکید کرد: در ماه رمضان کم آبی می‌تواند در برخی موارد به خصوص هنگام ورزش کردن مشکل ساز شود اما با تغییر زمانی در برنامه‌های ورزشی می‌توان با این مشکل مقابله کرد، توصیه می‌شود افراد که درهنگام سحر و افطار مقدار بسیار زیادی آب بنوشند تا علاوه بر اینکه این نیاز بدن را مرتفع کرده باشند، مقداری آب در بدن ذخیره کنند تا وقوع خطرات ناشی از کم آبی به حداقل برسد.

نهاوندی ادامه داد: بلافاصله پس از صرف غذا بخصوص غذای جامد و پرچرب، ورزش نکنید، از زمان سحر تا افطار قند خون به تدریج کاهش می یابد اگر قصد دارید در ساعات روزه داری ورزش کنید، به ویژه در تمریناتی که مهارت های حرکتی زیادی می طلبد یا حافظه، توجه و تمرکز زیادی لازم دارد، بهتر است این تمرینات را صبح‌ها انجام دهید یا آن را به بعد از افطار موکول کنید.

به گفته وی، در صورت داشتن علائمی از قبیل سرگیجه و سیاهی رفتن چشم ها شدت تمرین خود را کاهش یا قطع کنید، زمان مناسب دیگر برای ورزش کردن دو تا سه ساعت بعد از افطار است. اما توجه کنید که محتوای افطار شما غذای چرب و پرحجم نباشد، بلکه زودهضم و سبک باشد.
نهاوندی خاطرنشان کرد: مصرف مایعات در حین ورزش اهمیت فراوانی دارد، اگر طی ساعات روزه داری ورزش می کنید باید در اولین فرصت، کمبود مایعات بدن خود را جبران کنید.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها