رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 494233

دویچه وله وخبرهای تازه درباره زندگی و کرونا

اخبار کرونا و سلامت بدن و مغزدر تهدید کرونا

ساعت 24- این روزها میلیاردها انسان ساکن کره زمین روز و شب خود را برابیم و امید از پیامد ویروس کرونا بر سلامت و معیشت خود سپری میکنند و دلشان می خواهد بدانند این ویروس چه زمانی مهار می شود. دویچه وله از میان خبرهای گوناگون درباره زندگی و کرونا سه خبر را انتخاب کرده است که در زیر می خوانید :

فشار خون
r /> فشار خون و کرونا
محققان می‌گویند داروهای درمان فشار خون بالا شامل مهارکننده‌های ARBs و ACEها خطر ابتلا به کووید ۱۹ را به هیچ‌وجه افزایش نمی‌دهند.به گزارش نیویورک تایمز؛ از زمان شروع اپیدمی، تئوری‌های متناقض در مورد این که آیا برخی داروها می‌توانند بیماری کووید ۱۹ را بهتر یا سیر آن را وخیم‌تر کنند، منتشر شده‌اند. به طوری که محققان مرکز ایمنی و کارایی داروهای جان‌هاپکینز در بالتیمور قبلا بر اساس مطالعات حیوانی اعلام کرده بودند که داروهای فشارخون بالا باعث ترشح آنزیم ACE2 و افزایش هورمون‌هایی در بدن می‌شود که در اثر آن ویروس کرونای جدید می‌تواند راحت‌تر به سلول‌ها نفوذ کند.با این حال یافته جدید که روز جمعه توسط مجله پزشکی New England منتشر شد، خبر خوبی برای میلیون‌ها نفری است که داروهای فشار خون مصرف می‌کنند. این مطالعه همچنین هیچ خطری را در ارتباط با ۳ کلاس دیگر داروهای فشار خون شامل بتابلاکرها، مسدودکننده‌های کانال کلسیم و دیورتیک‌های تیازیدی نشان نداده است. به گفته محققان این داروها حتی ممکن است التهاب در ریه‌ها را کاهش داده و خطر ابتلا به عوارض شدید را در بیماران کاهش دهند.پزشکان به بیماران مبتلا به فشار خون بالا تاکید می‌کنند که به خاطر ترس از ویروس کرونا، با داروهای خود خداحافظی نکنند زیرا فشار خون بالا خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و نارسایی کلیه را افزایش می‌دهد.
هایپوکسی ساکت»،
پزشکان به تازگی هشدار داده‌اند که هایپوکسی یا کمبود اکسیژن خاموش یکی از عجیب‌ترین علائم کووید ۱۹ است.به گزارش ای‌بی‌سی نیوز؛ دکتر سانی جها، متخصص بیهوشی در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی اخیرا با بیماری ۶۰ ساله با تست کووید ۱۹ مثبت مواجه شده و با آزمایش میزان اکسیژن خون او متعجب شده که این بیمار هیچ مشکلی در تنفس یا علامتی از کمبود اکسیژن ندارد.پزشکان چنین بیمارانی را «هایپوکسیک‌های خوشحال» می‌نامند چون علیرغم کمبود اکسیژن، وضعیت خود را راحت توصیف می‌کنند و به راحتی قادر به حرف زدن هستند. به گفته دکتر جها؛ این وضعیت اگرچه به سرعت نمی‌تواند زندگی فرد را تهدید کند، اما در صورت عدم درمان، بسیاری از عوارض کووید ۱۹ را تشدید خواهد کرد. سطح اکسیژن خون در حالت طبیعی و در افراد سالم ۹۷ درصد است اما زمانی که این میزان به زیر ۸۰ درصد افت می‌کند، میزان اکسیژنی که قرار است به مغز و دیگر اندام‌های حیاتی برسد را کاهش می‌دهد. در این وضعیت فرد دچار عوارضی از جمله گیجی و خواب آلودگی می‌شود.پزشکان می‌دانند که ویروس کرونا به سیستم تنفسی از جمله کیسه‌های هوایی ریه حمله می‌کند و این کیسه‌ها با مایع و سلول‌های التهابی پر می‌شوند. در نتیجه این اتفاق، اکسیژن به جریان خون منتقل نمی‌شود. اما هنوز معلوم نیست که چرا برخی مبتلایان به کووید ۱۹، با وجود کمبود اکسیژن، دچار علائمی مانند تنگی نفس یا سرگیجه نمی‌شوند.پزشکان توصیه می‌کنند که افراد در معرض خطر کووید ۱۹ یا مبتلا به آن، می‌توانند با یک وسیله ارزان‌قیمت به نام پالس اکسیمتر، کمبود اکسیژن خاموش را تشخیص دهند تا قبل از وخامت بیماری بتوانند با اورژانس تماس بگیرند. این دستگاه که دور انگشت قرار داده می‌شود، میزان اکسیژن خون و ضربان قلب را اندازه‌گیری می‌کند. البته افراد سالم بدون هیچ‌گونه شرایط پزشکی نباید در خرید این دستگاه عجله کنند.
اخبار کرونا و سلامت بدن و مغز
اگر احساس می‌کنید در خبرهای بی‌پایان مرتبط با ویروس کرونا غوطه‌ور شده‌اید، تنها نیستید. در سرتاسر جهان هر روز اخبار جدیدی درباره تعداد موارد ابتلا و مرگ و میر منتشر می‌شود و به ترس و اضطراب افراد دامن می‌زند.به گزارش هافینگتون پست و به عقیده پروفسور هولمن؛ روان‌شناس دانشگاه کالیفرنیا: اگر شما به طور مکرر در معرض اخبار استرس زا باشید، قطعا افسردگی مزمن، بی‌خوابی و احساس خستگی مداوم را تجربه خواهید کرد.او که نقش رسانه‌ها را در بروز بلایا و همه گیری ها مورد بررسی قرار داده، می گوید: با بحران ابولا در سال ۲۰۱۴، مشخص شد افرادی که بیشتر درمورد شیوع این بیماری سراغ اخبار رسانه‌ها رفته بودند، نسبت به افرادی که اخبار را کمتر مرور می‌کردند، سطح اضطراب و نگرانی بالاتری داشتند.همچنین گزارش‌هایی که در مورد حادثه ۱۱ سپتامبر یا بمب‌گذاری ماراتن بوستون منتشر شد، نشان داد افرادی که روزانه چندین ساعت تلویزیون و خبرهای مرتبط با این حوادث را دنبال می‌کردند، در سال‌های بعد بیشتر در معرض بیماری‌های قلبی و اختلال استرس بعد از سانحه، استرس حاد، دیابت، پیری زودرس و خودکشی بودند.
به گفته دکتر هولمن افزایش استرس، فشار خون را در بدن بیشتر کرده و این مسأله یک عامل برای سکته مغزی به شمار می‌رود. از طرفی بیماری‌هایی همچون ام‌اس نیز بدون ارتباط با استرس نیست.اما چه میزان از اخبار را باید بخوانید؟ گرچه آستانه هر شخص متفاوت است، هولمن توصیه کرده که یک یا دو منبع خبری معتبر را انتخاب کنید. به دنبال منبعی باشید که حقایق را به شما ارائه دهد و نخواهد شما را بترساند. حداکثر روزی دو بار اخبار را چک کنید. از دیدن تصاویر پریشان‌کننده پرهیز کنید.به خاطر داشته باشید که رسانه‌ها به طور معمول، نسبت به اخبار امیدوارکننده، روی وقایع منفی تاکید بیشتری دارند. مغز نیز روی منفی‌ها بیشتر از اخبار مثبت متمرکز می‌شود. پس مرور اخبار امیدوارکننده مانند یافتن راهکارهای جدید درمانی یا تعداد بهبودیافته‌ها را فراموش نکنید.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها