رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 495389

بازار مسکن در نیمه اول سال، آرام خواهد بود

ساعت24 -یک کارشناس اقتصاد مسکن با بیان اینکه به دلیل هجوم سرمایه‌ها به بازار بورس، قیمت ملک در نیمه اول سال جاری رشد محسوسی نخواهد داشت گفت: قیمت‌های پرت مسکن نمی‌تواند بیان کننده وضعیت واقعی این بازار باشد و معاملات با نرخ‌های منطقی انجام می شود.

مسکن
مهدی روانشادنیا اظهار کرد: از ابتدای سال ۱۳۹۹ یکی از کم تحرک ترین بازار ها نسبت به بازارهای ارز، بورس و طلا، بازار مسکن بوده و صرفنظر از قیمتهای کاذبی که بعضاً ارائه می‌شود رشد قابل ملاحظه‌ای را در قیمت مسکن نمی‌بینیم.

وی افزود: یکی از عوامل بنیادین تغییر نرخ های پیشنهادی در بازار مسکن، کاهش بهره‌های بانکی است که به رشد قیمت های اعلامی از سوی برخی مالکان منجر شده اما معاملات چندانی در قیمت های پرت انجام نمی شود.

قیمت‌های پرت، معلول متغیرهای بیرونی است

این کارشناس بازار مسکن با بیان اینکه قیمت‌های پرت، معلول متغیرهای دیگری است که اگر به آنها توجه نکنیم از علت باز می مانیم تصریح کرد: کاهش نرخ سود بانکی، رکود ناشی از ویروس کرونا، افزایش قیمت ارز از جمله عواملی است که بر بازار مسکن تاثیر می‌گذارد. در این بین ممکن است قیمت‌های کذایی از سوی مالکان اعلام شود اما آنچه عملاً توسط فعالان آگاه و مسلط اتفاق می‌افتد خرید و فروش با قیمت‌های منطقی است.

نگران افزایش قیمت در نیمه اول سال نیستیم

روانشادنیا بازار مسکن در نیمه اول سال جاری را دارای آرامش دانست و گفت: صرف نظر از هیجانات کاذبی که بعضا دیده می شود خیلی نگران افزایش قیمت مسکن در نیمه اول سال جاری نیستیم؛ زیرا با توجه به رشد بازار بورس، سرمایه‌ها هم اکنون روانه آن بخش شده و به بازار ملک حمله نکرده است.

وی درباره وضعیت این روزهای بازار مسکن گفت: بعد از برداشته شدن محدودیت‌های ناشی از ویروس کرونا معاملات اندکی افزایش یافته اما قابل مقایسه با اردیبهشت سال گذشته نیست. معتقدم تعداد قراردادهای خرید و فروش در اردیبهشت امسال افت محسوسی نسبت به سالهای قبل وجود داشته است. همین عامل باعث شده تا ظرفیتی برای جهش قیمتی وجود نداشته باشد.

روانشادنیا با بیان اینکه بازار مسکن نسبت به بازارهای ارز، طلا و بورس کندتر است خاطرنشان کرد: ممکن است ارزش یک سهم در بورس به یک باره ۵۰ درصد بالا برود یا کاهش پیدا کند اما هیچگاه در بازار مسکن چنین اتفاقی نخواهد افتاد. بنابراین اگر قیمت پیشنهادی از طرف یک مالک به یک باره ۵۰ درصد افزایش یافت نباید چندان به آن توجه کرد و آن را پر رنگ نشان داد.

تعداد معاملات آپارتمان های مسکونی شهر تهران در فروردین ماه سال ۱۳۹۹ به ۱.۲ هزار واحد مسکونی محدود شد که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۸۷.۸ و ۶۳.۷ درصد کاهش نشان می دهد. به نظر می رسد شیوع ویروس کرونا و تعطیلی فعالیت‌ها در تهران در این ماه تأثیر جدی بر آن داشته است.

در ماه مورد گزارش، متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران، ۱۵.۳ میلیون تومان بود که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۳۵.۷ درصد افزایش نشان می دهد.

منبع:ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها