رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 496123

وضعیت آشفته بازار کار خاورمیانه موجب شد

بازگشت اجباری 440 هزار کارگر بنگلادشی به کشورشان

ساعت 24 - شیوع ویروس کرونا و محدودیت های شدید ناشی از آن در کشورهای خاورمیانه از جمله عربستان، منجر به خروج و یا اخراج تعداد زیادی از کارگران بنگلادشی از این منطقه شده است. بسیاری از آنها حتی پس از دست دادن شغل خود در همان کشور ماندگار شده اند و دوران بسیار سختی را سپری می نمایند. این وضعیت تاثیر زیادی بر اقتصاد بنگلادش گذاشته است .

بنگلادش
dir="RTL">دکتر عبدالمومن، وزیر امور خارجه بنگلادش در مصاحبه مورخ 24 اردیبهشت با بی بی سی بنگالی اظهار داشت: « در بحبوحه بیماری کرونا حدود 4 هزار تبعه بنگلادشی از عربستان بازگردانده شده اند و در عین حال ریاض فهرستی را برای بازگردانیدن افراد بیشتر به ما تحویل داده است. وضعیت اقتصادی کشورهای وابسته به نفت منطقه خاورمیانه، شاید هرگز به حالت قبلی خود بازنگردد. بنابراین، دولت بنگلادش برای یافتن بازارهای کار جدید جایگزین منطقه خاورمیانه، فعالیت خود را آغاز نموده است. دولت برای آنهایی که به وطن بازگشته اند و یا بازخواهند گشت، برنامه‌های ویژه ای را اتخاذ کرده است. ما به این کارگران وام می دهیم تا بتوانند فعال باشند. افزون بر این، به آنها مهارت های شغلی آموزش داده خواهد شد تا بتوانند شغلی را بدست آورده و یا کارآفرین باشند».

بی بی سی به نقل از منابع امور مهاجرت این کشور اعلام نموده است که از روز اول ماه فوریه تا 21 مارس(12 بهمن لغایت 11 اسفند 98) جمعاً تعداد 440 هزار بنگلادشی از کشورهای مختلف به وطن خود بازگشته اند. اکثر آنها کارگران شاغل در کشورهای حاشیه خلیج فارس بوده اند. نکته حائز توجه آن است که دولت بنگلادش بلافاصله پس از اجرای برنامه قرنطینه سراسری در کشور از روز 21 مارس(2 فروردین 99) بلافاصله کلیه پروازها به 10 کشور منطقه خاورمیانه و خلیج فارس را به حال تعلیق درآورد. این اقدام عمدتاً به منظور پیشگیری از اخراج و یا ورود بی رویه اتباع بیکار شده بنگلادش از این کشورها به داکا صورت گرفت. این اقدام نسبتاً هوشمندانه از سوی دیگر، تبعات منفی نیز برای دولت بدنبال داشت چرا که حدود 200 هزار کارگر بنگلادشی که برای گذران مرخصی از ماه فوریه وارد کشورشان شده بودند، دیگر نتوانستند به کشورهای محل کار خود بازگردند و این گروه عمدتاً به دلیل عدم بازگشت به موقع، مشاغل خود را (با طیب خاطر کارفرمایان عرب) از دست دادند.

به گزارش رسانه‌های بنگلادش، اتباعی که در کشورهای حاشیه خلیج فارس به ویژه در عربستان پس از شیوع ویروس کرونا کار خود را از دست داده و به دلیل قرنطینه موفق به بازگشت به میهن خود نشده اند، با شرایط بسیار سختی در آن کشورها مواجه می‌باشند. وزارت امور خارجه بنگلادش به سفارتخانه‌های خود دستور داده تا به این افراد مداوم رسیدگی نمایند تا از کمبود مواد غذایی رنج نبرند. شایان ذکر است که در حال حاضر بیش از 10 میلیون بنگلادشی در 169 کشور جهان مشغول به کار هستند. 75 درصد آنان درکشورهای منطقه خاورمیانه مشغول بوده و بالطبع بخش عمده ارز این کشور را آنها تامین می نمایند. بنابراین اهمیت آنها برای مردم و دولت این کشور بسیار زیاد است.

از آغاز بیماری کرونا، کشورهای خاورمیانه به ویژه عربستان محدودیت های شدیدی را در مورد کارگران خارجی شامل کارگران بنگلادشی اعمال کردند. در نتیجه، دولت بنگلادش مجبور شد در زمان قرنطینه که پروازها لغو گردیدند، با اتخاذ تدابیر ویژه بیش از 4 هزار کارگر را از عربستان بازگرداند. بر اساس اخبار منتشره از سوی وزارت امور خارجه بنگلادش، قرار است بزودی تعداد 29 هزار نفر دیگر از اتباع این کشور از عربستان بازگردند. خروج داوطلبانه و یا اخراج اتباع بنگلادشی از این کشور اختصاص به عربستان نداشته بلکه کشورهای عمان، قطر، امارات، کویت و بحرین نیز قرار است تعداد زیادی از کارگران بنگلادشی را به کشورشان بازگردانند. وضعیت نیروی کار بنگلادش در منطقه شرق آسیا نیز چندان مطلوب نیست زیرا مالزی نیز اخیراً فضای بازار کار خود را برای کارگران بنگلادشی تنگ تر نموده است. در هر حال اگر وضعیت جاری تداوم یابد، وضعیت بازار کار بنگلادش و بالتبع اقتصاد ملی این کشور فقیر در حال توسعه با بحران اساسی روبرو خواهد شد. در چنین وضعیتی، وزارت رفاه و اشتغال مهاجران خارج از کشور بنگلادش اعلام نموده است که برای مقابله با وضعیت جاری یک صندوق 200 کرور تاکایی(20 میلیون یورویی) تشکیل شده است. علاوه بر این، آنهایی که به کشور بازگردند، می‌توانند با شرایط آسان وام دریافت نموده و به یک کارآفرین موفق تبدیل شوند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها