رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 496465

گشایش کنگره ملی خلق چین ؛ زمانی برای خود ستایی

ساعت 24 - حزب کمونیست چین در مسیر حزب کمونیست ا اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی (سابق ) گام برمی دارد؟ به نظر می رسد درداوری هایی که به این پرسش جواب مثبت می دهند رگه هایی پر رنگ از واقعیت دیده می شود وگفته می شود رهبران حزب کمونیست چین دنبال این هستند که با خود ستایی های تازه مد شده ، خود را پرچمدار نظم نوین جهانی نشان دهند.

کنگره چین
dir="RTL">کارشناسان دویچه وله برپایی کنگره ملی خلق چین راکه شروع به کارکرده است و برای برپایی آن سه هزار نماینده از مناطق گوناگون کشور برای شرکت در این نشست به پکن سفر کرده‌اند را نمایش قدرت چین در شرایط بحران کرونا تلقی کرده اند.به گزارش این رسانه آلمانی کنگره ملی که مهمترین رویداد سیاسی سال در چین محسوب می شود، در سایه بحران کرونا برگزار می شود. از تمام نمایندگان شرکت کننده در این نشست هفت روزه پیش از سفر به پکن آزمایش‌های ضروری انجام گرفته شده است. چین با برگزاری این نشست می خواهد "مدیریت موفق" این کشور در بحران کرونا را در مقابل دید جهانیان به نمایش بگذارد. قرار بود کنگره ملی خلق چین در سیزدهم اسفند (سوم مارس) برگزار شود اما به دلیل شیوع ویروس کرونا این نشست با تاخیر گشایش یافته است. در جلسه گشایش کنگره اعضای ارشد دولت چین و برخی از مهمانان بین‌المللی با پوشش ماسک شرکت کردند.

ستایش پکن از خود

"ما موفق عمل کردیم" یکی از پیام های اصلی این نشست است. شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین درست مانند پیام ویدئویی که در هفته گذشته به مناسبت نشست سازمان جهانی بهداشت (WHO) ارسال کرد، به عملکرد موفق این کشور در غلبه بر ویروس کرونا در این کشور خواهد پرداخت. شی جین پینگ در اوایل این هفته نیز گفته بود: «چین از زمان شیوع ویروس کرونا به طور آشکار، شفاف و مسئولانه عمل کرده است.» رئیس جمهوری چین همچنین گفته بود که سایر کشورها "در کمترین زمان ممکن از این ویروس مطلع شدند و ما تجربیات خود در مورد مهار ویروس و درمان بیماری ناشی از آن در اسرع وقت در اختیار جامعه بین المللی قرار دادیم". او همچنین خاطر نشان کرد: «ما همه کارها را انجام دادیم تا از کشورهای نیازمند حمایت کنیمنشست کنگره ملی چین با رعایت مقررات شدید ایمنی توام است. قرار است که فقط چند روزنامه‌نگار در جلسه علنی پذیرفته شوند و مصاحبه مستقیم با نمایندگان شرکت‌کننده ممنوع است.

برخورد شدید با منتقدان

وو کیانگ، از منتقدان دولت در پکن، معتقد است "این کنگره حتی بیشتر از حد معمول صحنه بازی نمایشی دموکراسی است". او می‌گوید: «نمایندگان به طور کامل کنترل می شود و فقط تعداد کمی از آنان جرات می‌کنند با خبرنگاران بین‌المللی صحبت کنند و یا تعداد معدودی این جسارت را دارند که در جلسات نظرات متفاوت یا تا حدی متفاوت خود را بیان کنند.» او می‌گوید که در پایان "فقط روابط قدرت موجود در بالاترین سطح مورد تایید و پشتیبانی کنگره قرار خواهد گرفت". منتقدان دیگری مانند Zhang Xuezhong پیش از شروع کنگره مجبور به سکوت شده بودند. این وکیل و کارشناس علمی پیش از این در نامه سرگشاده ای خطاب به همه نمایندگان با توجه به "عدم شفافیت دولت در بحران کرونا" خواستار انجام اصلاحات و تغییر قانون اساسی شده بود.

پیش بینی تصویب بسته اقتصادی

کانون توجه کنگره خلق چین امسال بر روی تلاش برای بازگرداندن اقتصاد این کشور به شرایط پیش از بحران کرونا است. ایموژن پیج-جارت از متفکران اتاق اقتصادی پکن می‌گوید: «ما انتظار داریم که بسته محرک اقتصادی حدود پنج درصد از تولید ناخالص داخلی چین باشد.» به گفته او مدتی طول خواهد کشید تا این حمایت در اقتصاد کشور خود را نشان دهد اما چین "احتمالا شاهد اولین اثرات آن از ماه ژوئن تا ژوئیه" خواهد بود. در پی شیوع کرونا ده‌ها میلیون کارگر چینی تا کنون کار خود را از دست داده‌اند. بخش صادرات چین نیز به کشورهای گوناگون در پی شیوع بیماری کووید ۱۹ در جهان آسیب شدید دیده است. انتظار می‌رود که رشد اقتصادی چین در سال جاری میلادی تنها حدود یک درصد باشد. در سال گذشته رشد اقتصادی چین۱/ ۶ درصد بود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها