رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 496889

کرونا نباید موجب بیتوجهی افراد به علایم بیماریها شود

ساعت24 -کرونا نباید موجب بی‌توجهی افراد به علایم بیماری‌ها شود

کرونا
دکتر مرضیه رحیمی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: شیوع کرونا ویروس جدید موجب شده تا بسیاری از افراد انجام معاینات متداول پزشکی را به تعویق بیاندازند در حالی که در صورت مشاهده نشانه‌های احتمالی سرطان، هیچ گونه تاخیری قابل قبول نیست.

وی ادامه داد: مواردی مشاهده شده که نشان می‌دهد برخی تشخیص‌های سرطان به دلیل اختلال در خدمات درمانی و مراقبتی ناشی از شیوع بیماری کووید ۱۹ به تاخیر افتاده است و نباید به دلیل بحران همه‌گیری این بیماری در رسیدگی به موقع به علایمی چون ضعف، دشواری در راه رفتن و یا سرگیجه، صرع و بروز برآمدگی در سینه یا مشاهده خون در مدفوع سهل‌انگاری کرد.

وی تصریح کرد: باید به زخم‌هایی که بهبود پیدا نمی‌کند و زائده‌های زگیل مانند که پوسته پوسته شده یا دچار خونریزی می‌شود دقت کافی داشت و در عین حال سرفه‌های مداوم یا تنگی نفس که بهبود پیدا نکند و وخیم‌تر می‌شود، احساس درد در دنده یا شانه‌ها، کاهش بی دلیل وزن یا وجود خون در خلط از جمله علامت‌های سرطان ریه هستند.

این متخصص مغز،اعصاب و ستون فقرات گفت: به افراد توصیه می‌شود در صورتی‌که با علایم احتمالی سرطان مواجه شدند با پزشک مشورت کنند. به طور مثال، از جمله نشانه‌های سرطان روده وجود خون در مدفوع، احساس نفخ و خستگی مداوم است؛ علایم سرطان پوست نیز شامل بروز زائده روی پوست است که بزرگی، رنگ و شکل آن تغییر می‌کند.

دکتر رحیمی ادامه داد: سرطان مغز از انواع متفاوتی از سلول‌های مغز نشأت می‌گیرد و زمانی رخ می‌دهد که سلول‌های سرطانی از دیگر بخش‌های بدن در مغز منتشر شود.

وی تاکید کرد: سرطان مغز واقعی به عارضه‌ای گفته می‌شود که در خود مغز شکل بگیرد؛ درجات سرطان مغز نشان دهنده شدت و پیشرفته بودن سرطان است. علائم سرطان مغز مختلف است، اما شامل ضعف، دشواری در راه رفتن و یا سرگیجه، صرع و علائم شدیدتر می‌شود.

دارنده بورد تخصصی مغزو اعصاب ادامه داد: گروهی از پزشکان در درمان سرطان مغز نقش دارند و طرح درمانی را متناسب با شرایط هر بیمار تهیه می‌کنند که مواردی چون تجویز دارو،جراحی، پرتودرمانی یا شیمی درمانی و ترکیبی از این روش‌ها را دربرمی‌گیرد.

وی تاکید کرد: سرطان مغز با توجه به نوع سرطان و شرایط سلامت عمومی بیمار پیش‌آگهی مناسبی ندارد، بااین حال درمان کودکان موفقیت‌آمیزتر از بزرگسالان است.

وی تصریح کرد: در هر صورت آمار مربوط به شیوع فوت بر اثر سرطان‌ها و تومورها در استان و به ویژه برای اصفهان قابل توجه است.

سرطان بعنوان سومین عامل مرگ و میر در کشور در سال های گذشته تعداد زیادی از زنان و مردان و خانواده های آنها را گرفتار کرده است.

سرطان به مجموعهٔ بیماری‌هایی اتلاق می‌شود که از تکثیر مهار نشدهٔ سلول‌ها پدید می‌آید و شامل همه انواع تومورهای بدخیم می‌شود که در پزشکی، آنها را بیشتر با نام نئوپلاسم می‌شناسند.

بر اساس آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سرطان های پوست، سینه و روده بزرگ به ترتیب شایعترین انواع سرطان در استان اصفهان است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها