رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 497001

شروط بازگشایی رستوران‌ها / برگزاری مسابقات ورزشی از ۴ هفته دیگر

ساعت24-معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، ممنوعیت‌های بازگشایی برخی مشاغل و همچنین شروط بازگشایی برخی مشاغل پرخطر نظیر رستوران‌ها را تشریح کرد.

مهندس محسن فرهادی در نشست ویدئو کنفرانسی با خبرنگاران، در این باره افزود: در بازگشایی رستوران‌ها رعایت چهار محور اصلی بهداشت فردی، بهداشت مواد غذایی، ابزار و تجهیزات و بهداشت ساختمان و رعایت فاصله گذاری‌های اجتماعی تاکید ویژه دارد.

نحوه چیدمان میزها در رستوران‌ها

فرهادی ادامه داد: رستوران‌ها و مراکز عرضه مواد غذایی که تا قبل از این مصوبه تنها می‌توانستند نسبت به توزیع غذای بیرون‌بر اقدام کنند و در این محدوده فعالیت کنند، از امروز امکان پذیرش مشتری را هم خواهند داشت، اما پذیرش مشتری دارای شرایط به خصوصی است که مهم‌ترین آنها رعایت فاصله میان مشتری‌هاست؛ به طوری که هر میزی که برای یک مشتری در نظر گرفته می‌شود باید طوری چیدمان شود که فاصله حداقل یک تا دو متری در آن لحاظ شود.

وی افزود: طبیعتا با گذاشتن این فاصله گذاری و رعایت این محدوده فاصله، میزان پذیرش مشتری ممکن است تا ۵۰ درصد ظرفیت آن رستوران و یا مراکز تهیه و توزیع، کاهش یابد.

وجه نقد، ممنوع

فرهادی با تاکید بر اینکه کماکان دریافت وجه نقد ممنوع خواهد بود و بهتر است با سیستم‌های نرم افزاری و اینترنت و کارت به کارت کردن‌ها وجوه نقدی را پرداخت کنیم.

الزام ماسک و دستکش برای کارکنان رستوران‌ها

وی با بیان اینکه رعایت بهداشت فردی از سوی کارکنان رستوران‌ها بسیار شدیدتر از گذشته باید رعایت شود، گفت: استفاده از ماسک و دستکش برای کسانی که در سرو غذا همکاری می‌کنند باید رعایت شود. دست زدن‌ها و تماس‌های فردی باید صفر شود.

ضرورت وجود ادویه‌جات یکبار مصرف روی میز

فرهادی درباره نحوه عرضه مواد غذایی در رستوران‌ها نیز تاکید کرد: غذایی که برای مشتری سرو می‌شود حتما باید روکش داشته باشد و در معرض قرار نگیرد. ادویه‌جات، فلفل و نمک باید یکبار مصرف روی میز برای مشتری گذاشته شود.

گندزدایی میز و صندلی پس از ترک هر مشتری

دخانیات ممنوع

وی همچنین افزود: زمانی که مشتری میز و صندلی خود را ترک می‌کند، حتما باید فرایند گندزدایی انجام شود. قهوه‌ه‌خانه و رستوران‌های سنتی نیز کماکان می‌توانند بدون عرضه مواد دخانی مانند رستوران‌ها فعالیت کنند.

فعالیت تالارهای پذیرایی، استخر، سونا و ماساژ همچنان ممنوع

فرهادی تاکید کرد: کماکان فعالیت تالارهای پذایریی و اماکنی که امکان تجمع افراد برای مراسم‌های مختلف وجود دارد، ممنوع است و تالارهای پذیرایی اجازه فعالیت ندارند و می‌توانند به صورت غذایی بیرون‌بر یا به شکل رستوران فعالیت خود را ادامه دهند.

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: مراکز ماساژ، سونا و استخر خصوصا در مراکز قرمز و پرخطر کماکان تعطیل خواهد بود. کلیه ورزش‌های دارای برخورد نیز کماکان تعطیل خواهند بود.

وی گفت: در نهایت توصیه ما این است که از این رفع محدودیت‌ها استفاده کنیم و بتوانیم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بتوانیم بتدریج این محدودیت‌ها را برداریم.

امکان انتقال کرونا با سرو قلیان

پلمب واحدهای صنفی متخلف

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در پاسخ به سوال ایسنا درباره ضمانت اجرایی عدم عرضه قلیان در قهوه‌خانه‌ها برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، گفت: به کار بردن مواد دخانی در شرایط عادی هم درست نیست، اکنون در شرایط کرونایی نیز امکان انتقال ویروس از فرد آلوده به سایرین به دنبال استفاده از قلیان افزایش می‌یابد. در این راستا از اداره اماکن و دانشگاه‌های علوم‌پزشکی خواستیم تا با عرضه غیرقانونی قلیان در این شرایط مقابله کنند. در صورت مشاهده هرگونه تخلف نیز مجبور به تعطیلی و پلمب واحد صنفی خواهیم بود.

فعلا تصمیمی برای بازگشایی تالارها و ورزش‌های پربرخورد نداریم

وی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا، در مورد چرایی وجود تناقضات در اظهارنظرهایی پیرامون بازگشایی‌ مشاغل پرخطر، تصریح کرد: با احترام به سایر نهادها تنها مرجع رسمی تصمیم‌گیرنده، ستاد ملی مقابله با کرونا است. نکاتی که طی دیروز و امروز به آن اشاره شده است از مصوبات این ستاد است و بر اساس آن فعلا هیچ تصمیمی برای بازگشایی تالارها، ورزش‌های پربرخورد و... نداریم.

احتمال موج دوم کرونا با بازگشایی مشاغل پرخطر؛ آری یا خیر؟

فرهادی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا درخصوص پیش‌بینی موج دوم بروز کرونا به دنبال بازگشایی مشاغل پرخطر، خاطرنشان کرد: با نزولی شدن روند بیماری، امیدواریم درصورتی که پروتکل‌ها به خوبی رعایت شود شاهد رشد مجدد بیماری نباشیم. در صورت عدم رعایت موازین و رشد بیماری ممکن است خدایی نکرده مجبور به اعمال عکس سیر محدودیت‌ها باشیم.

وی با بیان اینکه بخشی از رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مراجعه به رستوران‌ها مربوط به مشتریان و برخی نیز مربوط به خود رستوران است، ‌ ادامه داد: داشتن ماسک و دستکش بویژه برای کارکنانی که با توزیع و تهیه غذا در رستوران سر و کار دارند، ‌ بسیار ضروری است. همچنین رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی میان کارکنان رستوران، ‌ مشتریان و... مهم است. مسئولیت بررسی این موضوع با مدیریت رستوران است و در صورتی که ببینند کارکنی بیمار است باید از حضور او ممانعت به عمل آورند. تاکنون ثابت نشده است که ماده غذایی بتواند ویروس را به افراد انتقال دهد اما، ‌ فرد آلوده می‌تواند پس از پخت غذا، ویروس را به غذا منتقل کند.

توقف سلف سرویس و سالاد بار در رستوران‌ها

وی در ادامه تاکید کرد: قسمت سالاد بار و رستوران‌هایی که خود فرد می‌تواند ساندویچش را پر کند یا رستوران‌های دارای سلف سرویس باید اینگونه خدمات را متوقف کنند و تنها خدمات از سوی کارکنان با رعایت ضوابط بهداشتی در اختیار مشتریان قرار گیرد.

چگونگی نظارت بر پمپ بنزین‌ها

فرهادی درباره نصب توصیه‌های بهداشتی در پمپ بنزین‌ها نیز تصریح کرد: طبیعتا نمی‌توان یک پروتکل‌ کامل را در این محیط‌ها نصب کرد، از این رو نیازمند چاپ پوستر برای چنین اماکنی هستیم تا نکات بهداشتی به سمع و نظر افراد برسد. نظارت بر رعایت موارد بهداشتی در پمپ بنزین‌ها به عهده بازرسان بهداشت محیط است، البته در این زمینه کماکان از بازرسان سایر سازمان‌ها نیز کمک می‌گیریم.

ممنوعیت برپایی نماز جماعت در صحن‌ اماکن متبرکه

گندزدایی سطوح صحن‌ها پس از خروج زائران

وی در خصوص بازگشایی صحن حرم‌های متبرکه نیز تصریح کرد: همانطورکه مصوبه ستاد کرونا اعلام کرد صحن حرم‌ها از دیروز باز شده است و زائران باید با رعایت فاصله یک تا دومتری در صحن‌ها زیارت کنند. خواندن نماز جماعت در صحن‌ها منع شده است و برای زیارت نیز نباید زمان طولانی مدتی در صحن بمانند. همچنین از دست‌اندرکاران شاغل در صحن‌ها خواسته‌ایم وسایل زیارتی مشترک را جمع‌آوری کنند و افراد وسایل زیارتی مخصوص به خود را همراه داشته باشند. گندزدایی سطوح صحن‌ها نیز با خروج زائرین انجام می‌شود.

مجوز فعالیت برای لیگ برتر و لیگ دسته اول

انجام تمرینات تیم‌ها به صورت فردی

معاون مرکز سلامت محیط و کار درباره پروتکل‌های ابلاغی به تیم‌ها و باشگاه‌های ورزشی نیز بیان کرد: پروتکل مشترکی با همکاری وزارت ورزش نوشته شده است و بر اساس آن تنها لیگ برتر و لیگ دسته اول اجازه فعالیت خواهند داشت. انجام تمرینات به صورت فردی انجام می‌شود و انجام اعمالی مانند ماساژ برای بازیکانان ممنوع است.

لزوم فاصله‌گذاری اجتماعی میان مربی و ورزشکار

وی گفت: آموزش میان مربی و ورزشکار نیز باید با حفظ فاصله‌گذاری فیزیکی انجام شود. توصیه دیگر ما این بود که تیم‌ها تا حد امکان از وسایل حمل‌ونقل عمومی برای رفت و آمد بازیکنان استفاده نکنند و درصورتی که مجبور شدند تعداد وسایل نقلیه را افزایش دهند.

برگزاری مسابقات ورزشی از ۴ هفته دیگر بدون حضور تماشاگر

اخذ تست PCR از ورزشکاران

فرهادی در این باره افزود: مسابقات ورزشی بعد از شروع تمرینات و از ۳ یا ۴ هفته دیگر بدون تماشاچی صورت می‌گیرد. پیش از حضور ورزشکار در محیط ورزشی نیز از او تست PCR گرفته می‌شود و در صورت مثبت بودن تست، ‌ فرد اجازه حضور نخواهد داشت. درصورتی که تست PCR برای پنج بازیکن مثبت باشد، ‌تیم اجازه بازی نخواهد داشت. این پروتکل‌ها مطابق با آن چیزی است که در تمام لیگ‌های جهانی اجرا می‌شود.

بازگشایی سینماها و سالن‌های تئاتر فعلا در دستور کار نیست

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت درباره بازگشایی سینماها و سالن‌های تئاتر، ‌ بیان کرد: این موضوع فعلا در دستورکار ستاد ملی مقابله با کرونا نیست؛ هرچند که درخواست‌هایی برای بازگشایی داشتیم. تاکنون مجوز فعالیت به دو یا سه سینما ماشین داده‌ شده است و خوشبختانه سایت‌های آنلاین نیز اقدامات خوبی برای اکران آنلاین فیلم‌ها انجام داده‌اند.

وی با تاکید بر این که مهم‌ترین ناظر در پایبندی به پروتکل‌های بهداشتی خود مردم هستند، ‌ اظهار کرد: واحدهای صنفی با مراجعه به سایت salamat.gov.ir ثبت نام می‌کردند، سپس تمهیداتی اندیشیده شده است که مردم در مراجعه به مکان‌هایی مانند رستوران‌ها با اسکن RQ code مخصوص در آن واحد صنفی و پاسخ به پنج سوال مشخص کنند که آیا پروتکل‌های بهداشتی در آن محل انجام می‌شود یا خیر. برای نظارت بیشتر اماکن در حال استفاده از تمام ظرفیت خود هستیم و از بازرسان اصناف، سازمان دامپزشکی، ‌ بازرسان وزارت صمت و... کمک می‌گیریم؛ اما همگی با قانونمندی خاص خود فعالیت می‌کنند تا مشکلی در فرایند نظارت‌ها پیش نیاید. با گسترش‌ همکاری‌ها امیدواریم فعالیت‌مان در اماکن شهرهایی مانند تهران، ‌ اصفهان، ‌ مشهد و... افزایش یابد.

فرهادی افزود: اکنون نیز اعلام کرده‌ایم برگزاری مراسم در سالن‌های پذیرایی ممنوع است، اما آیا می‌توانیم تضمین کنیم مردم در منازل خود این مراسم‌ها را برگزار نمی‌کنند؟ نظارت بر این موضوع برایمان منتفی و سخت خواهد بود. در شرکت‌های خصوصی و دولتی بازرسان ما نظارت‌های خود را بدون هیچ محدودیتی انجام داده‌اند.

وی درباره تقید سازمان‌ها و شرکت‌ها در بکارگیری کارمندان به شکل حضور دو سوم در محل کار و یک سوم دورکاری، ‌ گفت: این مورد نیز به جز وزارت بهداشت که تمام نیروها با توانی مضاعف فعالیت می‌کردند، رعایت شد و مشکلی در این زمینه نداشتیم.

فرهادی با بیان اینکه رعایت پروتکل‌های بهداشتی به فراخور محل مورد نظر و تدابیر شخص مسئول در واحد مربوطه متفاوت است، ‌ ادامه داد: اتخاذ سیاست‌های متفاوت در محیط‌های متفاوت برای اجرای پروتکل‌ها موضوعی بود که باید به آن اشاره شود. مثلا در صورتی که الزام به برگزاری کلاس‌های درس سه ساعته باشد، ‌ مدیر مربوطه می‌تواند کلاس را به سه بخش یک ساعته تقسیم کند یا درصورت نیاز تنها از دانشجویان بخواهد برای کلاس‌های عملی به دانشگاه مراجعه کنند.

پلمب بیش از ۲۰۰هزار واحد صنفی متخلف

وی در پاسخ به سوالی درباره تعداد مراکز متخلفی که در این مدت پلمب شدند، ‌ گفت: بیش از ۲۰۰ هزار مورد تعطیلی در واحدهای صنفی مختلف داشتیم.

علت ممنوعیت بازگشایی استخرها

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درباره چرایی ممنوعیت بازگشایی استخرها، افزود: شنا کردن در استخر به تنهایی نگران کننده نیست؛ چراکه ویروس از آب منتقل نمی‌شود. اکنون نگرانی ما در استفاده از مکان‌های مشترک مانند رختکن‌ها، دوش گرفتن و... است که احتمال انتقال ویروس در این زمینه وجود دارد. فعالیت استخرها تنها در نقاط سفید منعی ندارد و در مناطق زرد نیز باید با تایید مرکز بهداشت شهرستان بازگشایی صورت گیرد، ‌ اما بازگشایی استخرها در مناطق قرمز همچنان ممنوع است.

وی با بیان اینکه سندی وجود ندارد که در مناطق گرمسیر بیماری کووید ۱۹ کمتر باشد، ‌ خاطرنشان کرد: اکنون در خوزستان می‌بینیم که همچنان بیماری وجود دارد؛ این درحالیست که دمای هوا در این استان بالا است.

فرهادی با تاکید بر اینکه سیاست وزارت بهداشت برای تعطیلات اخیر، عدم سفر بود، گفت: اما متاسفانه عده‌ای به سفر رفتند که امیدواریم در زمان رفت و برگشت نکات بهداشتی را رعایت کرده‌ باشند تا سفر آن‌ها منجر به افزایش شدت بیماری نشود.

برای بازگشایی مهدکودک‌ها به اجماع نظر نرسیده‌ایم

وی درباره زمان بازگشایی مراکز مهدکودک، تصریح کرد: برای این موضوع هنوز به اجماع نظر نرسیده‌ایم و بازگشایی این مکان‌ها منوط به تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا است. این اماکن ماهیت تجمعی دارند و احتمال انتقال ویروس وجود دارد.

وی افزود: دادن کارت سلامت به کارکنان برای ویروس کرونا تا کنون مستند علمی نداشته و طبیعتا در دستور کار ما هم نیست.

اخذ تست همگانی از کارکنان سازمان‌ها مورد تایید نیست

فرهادی در خاتمه سخنان خود، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا گرفتن تست از کارکنان سازمان‌های مختلف مورد تایید وزارت بهداشت است یا خیر؟ گفت: این کار مورد تایید وزارت بهداشت نیست و برنامه‌ای برای تست کلی گرفتن همه کارکنان یک سازمان در دستور کار نیست. گزارشی از تست آزمایشگاهی کلی و همگانی کارکنان نداریم، البته میزان غربالگری، بیماریابی و تست از افراد مشکوک بیشتر شده است، اما تست گرفتن کلی از افراد نه علمی است و نه هزینه‌های آن توجیه دارد. چون انجام تست هزینه بالایی دارد و این کار نتیجه بخش نیست و افراد ممکن است بعد از تست مبتلا شوند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها