رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 497355

دلایل و ابعاد اعمال فشار آمریکا به چین بر سر هنگ‌کنگ/ امکان‌سنجی درگیری نظامی پکن و واشنگتن بر سر تایوان

ساعت 24-کارشناس مسائل آمریکا گفت: چین به هیچ وجه از هنگ‌کنگ عقب‌نشینی نمی‌کند و معتقدم افزایش بیش از حد فشار آمریکا به چین، رئیس‌جمهوری ایالات متحده را با مشکل روبه‌رو می‌کند.

خبر
«علی بیگدلی» کارشناس مسائل آمریکا در تشریح دلایل و ابعاد تشدید دور جدید فشارهای آمریکا علیه چین در گفت‌وگوییدعنوان کرد: طی دو هفته اخیر شاهد افزایش تنش میان ایالات متحده و چین بودیم که این تنش را می‌توانیم در اظهارات مقام‌های سیاسی و اقتصادی دو طرف مشاهده کنیم. در این میان یکی از محورهایی که میان دو طرف مورد مناقشه قرار گرفته و پکن و واشنگتن در حال حذف یکدیگر در آن هستند، هنگ‌کنگ است. در روزهای اخیر ما شاهد بودیم که دولت چین قانون تشدید مسائل و وضعیت امنیتی در هنگ‌کنگ را تایید کرد که با استقرار این قانون می‌توان معترضان را تحت تعقیب و مجازات قرار داد. مقام‌های هنگ‌کنگ در این میان اعلام کردند هر کسی که امنیت عمومی هنگ‌کنگ را به خطر بیاندازد، تروریست است و با آن برخورد می کنیم؛ این دقیقاً همان چیزی است که سناریوی ایالات متحده را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: اینکه می‌بینیم آمریکا دیگر هنگ‌کنگ را به عنوان منطقه ویژه اقتصادی نمی‌شناسد یا اینکه می‌بینیم کنگره ایالات متحده رفتار چین با قومیت اویغورها را محکوم می‌کند و مقام‌هاط تجاری واشنگتن به همراه ترامپ، مرتباً بر چین می‌تازند، نشان می‌دهد که هنگ‌کنگ تنها بخشی از سناریویی است که علیه پکن طراحی شده است. باید توجه کنید که چین آرام آرام در حال تبدیل شدن به اولین اقتصاد دنیا است و ایالات متحده همین مساله را مشکل اصلی خود می‌داند. قانون اساسی ایالات متحده که کوچک‌ترین قانون اساسی دنیا به حساب می‌آید، آمریکا و سیاست‌هایش را بالاتر از تمام دنیا می‌داند و به همین دلیل برای واشنگتن قابل پذیرش نیست که یک رقیب جدی داشته باشد. ایالات متحده و جمهوری‌خواهان مستقر در کاخ‌سفید حتی با ماهیت اتحادیه اروپا مخالف هستند و نمی‌خواهند هیچکس بالاتر از انها باشد. اما نکته اینجاست که ترامپ در مورد چین دچار اشتباه‌هایی شده که می تواند او را با چالش‌های جدی روبه‌رو کند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه درگیری ترامپ با چین می‌تواند اقتصاد آمریکا را با چالش جدی روبه‌رو کند، گفت: ترامپ باید متوجه باشد که بازار ۱.۳ میلیارد نفریی چین برای آمریکا و تجارتش مهم است و به همین دلیل ادامه درگیری میان این دو به نفع ترامپ نخواهد بود. از سوی دیگر در داخل ایالات متحده شاهد اعتراض‌های بسیار زیادی از ترامپ در مورد مدیریت کرونا هستیم؛ چراکه در حدود ۳۳ میلیون نفر بیکار در این کشور وجود دارد که به تهدید برای پیروزی ترامپ در انتخابات تبدیل شده‌اند و ادامه منازعه با پکن می‌تواند به ضرر ترامپ و تیمش تمام شود. در این میان باید متوجه بود که چین به هیچ وجه از هنگ‌کنگ دست نمی‌کشد و به هیچ عنوان از آن عقب‌نشینی نخواهد کرد. هنگ‌کنگ نه تنها در اقتصاد بلکه در ساختار سیاست خارجی چین هم جایگاه بسیار مهمی دارد و من فکر می‌کنم شدت عمل چین علیه ایالات متحده در مورد هنگ‌کنگ طی روزهای آینده بیشتر شود؛ چراکه نبرد میان دو طرف نخست در فاز اقتصادی است که هنگ‌کنگ در این مورد اهمیت زیادی برایشان دارد و دوم، مسائل سیاسی است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مساله دیگری که برای چینی‌ها بیشتر از هنگ‌کنگ ارزش و اهمیت دارد، تایوان است. طی روزهای اخیر شاهد بودیم که دو ناو جنگی از سوی پکن وارد دریای چین شد و به سوی تایوان در حرکت هستند و از سوی دیگر شاهد بودیم که رئیس جمهوری چین به ارتش خود دستور آماده‌باش داد. اینکه مبینیم «شی جین پینگ» با لباس نظامی در مقابل دوربین رسانه‌ها و تلویزیون ملی چین ظاهر می‌شود نشان می‌دهد که پکن احساس خطر کرده و این مساله تنها مربوط به هنگ‌کنگ نیست؛ بلکه تایوان هم در این چارچوب قرار دارد. معتقدم که اگر چین در تایوان از ناحیه آمریکا احساس خطر کند، بدون تردید دست به اقدام نظامی علیه واشنگتن خواهد زد. در این میان باید دانست که ارتش چین به دلیل جمعیت گسترده این کشور، حدود ۱۲ میلیون تخمین زده می‌شود و به دلیل ایدئولوژی حاکم بر چین از سوی کنگره حزب کمونیست، عملاً میزان اطاعت‌پذیری سربازان آمریکا با چین قابل مقایسه نیست. به همین دلیل معتقدم ترامپ به خوبی خطرات درگیر شدنِ بیش از حد با چین را می‌داند اما حالا درگیر کرونا و تبعات اقتصادی است و به نظرم پس از سر و سامان دادن این موضوع مجدداً فشارهای خود علیه پکن را افزایش خواهد داد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها