رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 497372

پیامدهای غم انگیز و هراس آور کرونا فزاینده شده است

قحطی و فقر«ویران‌گر» دستاورد ویروس شوم

ساعت 24 - هرروز که از کشتار و ویران سازی ویروس کرونا در جهان می گذرد ابعاد تازه ای از ویران سازی این ویروس در جهان و به ویژه برای فقرای سراسر جهان آشکار تر می شود . در روزهای تازه سپری شده رهبران کشورهای جهان و نیز روسای نهادهای بین المللی دوباره نسبت به گسترش قحطی و فقر هشدار دادند.

فقر
dir="RTL">به گزارش رسانه های جهان دبیرکل سازمان ملل به سران جهان هشدار داده اگر فورا دست به کار نشوند، همه‌گیری کووید-۱۹ قحطی، فقر و گرسنگی را ایجاد خواهد کرد که به «ویرانی و درد و رنج غیر قابل تصور» در جهان خواهد انجامید.آنتونیو گوترش هشتم خرداد ماه در بزرگ‌ترین نشست سران کشورهای جهان از زمان شیوع بیماری ناشی از کروناویروس جدید سخن می‌گفت.او می‌گوید ۱.۶ میلیارد نفر از ساکنان زمین ممکن است قادر نباشند دیگر حتی هزینه زندگی خود را تامین کنند و ۶۰ میلیون نفر به زیر خط فقر مطلق رفته‌اند.

گوترش گفته بحران فعلی بر کشورهایی که مردم آن درآمد اندک یا متوسط دارند پیامدهای شدیدی خواهد داشت و این کشورها نیازمند بیشترین کمک هستند.ارشدترین مقام سازمان ملل برآورد کرده است که با کاهش ۸.۵ تریلیون دلاری تولید در سطح بین‌المللی، جهان با شدیدترین انقباض اقتصادی از زمان رکود بزرگ در دهه ۱۹۳۰ روبه‌رو خواهد شد.دبیرکل سازمان ملل خواستار اقداماتی فوری و دست‌جمعی در شش عرصه شده‌است: افزایش نقدینگی مالی؛ بخشش طلب‌ها؛ تعامل با وام‌دهندگان خصوصی؛ ترویج منابع مالی خارجی؛ بستن راه‌هایی که به فرار مالیاتی پول‌شویی و فساد می‌انجامد؛ و بهبود نابرابری‌های، مقابله با بی‌عدالتی‌ها و تغییرات آب‌وهوایی.آقای گوترش تاکید کرده که مقابله با پیامدهای ناشی از همه‌گیری جهانی کووید-۱۹ به منابع مالی و پول نیاز دارد، اما بدون این منابع، هزینه‌ها به‌مراتب بیشتر خواهد شد: «این یک بحران جهانی‌ست، و برون‌رفت از آن به همه ما بستگی دارد».در نشست روز پنج‌شنبه که به‌صورت ویدئویی انجام شده نزدیک به ۵۰ تن از سران جهان نقطه نظرات خود را ابراز کردند. نخست‌وزیر کانادا، جاستین ترودو، از دیگر میزبانان نشست بود. در این جلسه روسای صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی نیز حضور داشتند.با این حال خبری از سران اقتصادهای بزرگ و قدرت‌های بین‌المللی، روسای جمهوری آمریکا و چین نبود. رئیس‌جمهوری روسیه نیز در نشست شرکت نکرده است

کرونا ؛ طاعون فقرا

بیشترین قربانیان ویروس کرونا در تمام کشورهای جهان قشرهای کم‌درآمد و محروم مانند کارگران، اقلیت‌ها و زنان هستند. محدودیت‌های اقتصادی ناشی از پاندمی کرونا تا کنون ۳۰۰ میلیون فرصت شغلی را نابود کرده است. کووید ۱۹ بیماری ناشی از ابتلا به ویروس‌ کرونا رفته رفته به طاعونی تبدیل می‌شود که بیشترین قربانیان آن اقشار کم‌درآمد و محروم جامعه هستند .سرنوشت یک کارگر رومانیایی برداشت فصلی محصولات کشاورزی که اردیبهشت ماه برای کار به آلمان آمده بود و به دلیل کمبود امکانات بهداشتی در محل اقامت خود به ویروس کرونا مبتلا شد و پس از آن درگذشت، تفاوت چندانی با صدها میلیون کارگر هندی، چینی، افغانی یا سایر کشورهای جهان ندارد.

این کارگران حال، نه تنها با مشکلات معیشتی دست‌وپنجه نرم می‌کنند بلکه، ویروس کرونا را همراه خود به محرومترین نقاط جهان برده‌اند. مثلأ در چین کارگران مهاجری که برای سال نو چینی در بهمن ماه از ووهان به خانه بازگشتند، ویروس کرونا را تا دورافتاده‌ترین نقاط چین پراکنده کردند. این کشور ۲۸۰ میلیون کارگر مهاجر دارد که بسیاری از آنها به دلیل تعطیل شدن رستوران‌ها و کارگاه‌های ساختمانی بیکار شدند.بسیاری از این کارگران بیمه خدمات درمانی ندارند و مشمول دریافت کمک‌های دولتی هم نمی‌شوند. آنهایی که این‌ روزها دوباره کار پیدا می‌کنند، مجبورند دستمزدهای بسیار کمتری را بپذیرند.در هند هم محدودیت رفت‌وآمد که تا یکشنبه ۱۱ خرداد (۳۱ مه) تمدید شده، میلیون‌ها کارگر مهاجر را آواره کرده و فرصت کسب درآمد را از آنها گرفته است. تخمین‌زده می‌شود حدود ۲۰ میلیون نفر در این کشور از زمان شروع محدودیت‌ها به شهر و روستای خود بازگشته‌اند. بسیاری از آنها در مسیری که پای پیاده در پیش گرفتند، از گرسنگی و خستگی جان دادند. آنهایی که به مقصد رسیدند، احتمالأ ویروس کرونا را همراه خود به مناطق محروم برده‌اند.افغانستان هم از زمان بازگشت هزاران کارگر مهاجر خود از ایران، شاهد همه‌گیر شدن ویروس کرونا به ویژه در مناطق هم‌مرز با ایران است.

بسیاری از کارگران مهاجر و فصلی هم جوانان این نسل در کشورهایی هستند که توان پشتیبانی دولتی از آنها را ندارند. هرچه یک کشور فقیرتر می‌شود، بازار غیررسمی کار - مشاغل بدون بیمه و خدمات اجتماعی- آن هم بزرگتر می‌شود.شش نفر از هر ده نفر در جهان در این بازار غیررسمی مشغول کار است و زندگی خود را می‌چرخاند.» بیشترین قربانیان ویروس کرونا در سراسر جهان هم همین افراد هستند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها