رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 497411

بروکینگز: بحران اقتصادی، عربستان سعودی را تهدید به نابودی میکند

ساعت 24-طوفانی از مشکلات و سختی‌ها عربستان سعودی را به دلیل سیاست‌های بی‌پروایانه ولیعهد، از جمله جنگ علیه یمن، آشفتگی‌ها در داخل خاندان حاکم و هدر دادن پول برای هزینه‌های نظامی، فراگرفته است.

اندیشکده آمریکایی" بروکینگز" در مقاله‌ای به قلم "بروس ریدل"عضو مرکز امنیت و اطلاعات قرن بیست و یکم نوشته است: عربستان سعودی مانند بسیاری از کشورها به شدت تحت تاثیر ویروس کرونا قرار گرفته است و طبق آمار دولتی که نمی‌توان به آن اعتماد کرد، حدود 70 هزار نفر در این کشور به این ویروس مبتلا شده‌اند.

ریدل تصریح کرد، احتمال دارد مراسم حج سالیانه در ماه ژوئیه در چارچوب سیاست‌های تعطیلی و ممنوعیت تردد بسته شود که این امر به از دست رفتن هزاران میلیارد دلار درآمد، به‌ویژه در منطقه حجاز منجر خواهد شد.

این پژوهشگر آمریکایی افزود، ویروس کرونا به داخل خاندان سلطنتی نفوذ کرده و امیر ریاض و ده‌ها شاهزاده دیگر به این ویروس همه‌گیر مبتلا شده‌اند و پادشاه و ولیعهدش نیز دیدارهای‌شان را کاهش دادند ولی آسیب‌پذیرترین افراد از این خطر کارگران خارجی هستند که در شرایط کاری و معیشیتی بسیار دشواری به‌سر می‌برند.

افت شدید قیمت نفت به نابودی اقتصادی عربستان سعودی منجر شده است؛ زیرا این کشور برای تامین بودجه خود نیاز دارد که قیمت نفت کمتر از 80 دلار نباشد ولی قیمت‌ها بسیار پایین‌تر از این رقم بودند.

بروس ریدل افزود، حکومت عربستان سعودی به استفاده از ذخایر 5 سال جهت جبران کسری در بودجه خود متوسل شده و بعید است که قیمت‌ها قبل از بهبود اقتصاد جهانی، رشد کنند.

پادشاه و ولیعهد عربستان سعودی به افزایش سهبرابری مالیات بر ارزش افزوده و کاهش یارانه‌ها همزمان با اتخاذ تدابیر ریاضت اقتصادی، که فقرا را آزار می‌دهد، متوسل شده‌اند ولی با وجود این امر، باتلاق یمن به‌رغم درخواست‌ها برای آتش‌بس به قوت خود پابرجاست و تلفات آن بسیار گسترده شده است، همپیمانان سعودی از ریاض دست کشیده و آن را در این جنگ تنها گذاشته‌اند، از سوی دیگر حوثی‌ها( انصارالله) بر شمال و جدایی‌طلبان بر جنوب در یمن سیطره یافته‌اند. عملکرد نظامی سعودی بی‌نهایت ضعیف بوده و مهم‌تر از تمامی این موارد این است جنگ سعودی در یمن زیرساخت‌های بهداشتی فقیرترین کشور عربی را فلج کرده و همانطور که سازمان ملل هشدار داده است به دلیل همین امر هیچ راهی برای مهار ویروس همه‌گیر کرونا وجود ندارد.

ویروس کرونا و کاهش شدید قیمت نفت و همچنین سیاست‌های اشتباه ترمز جاه‌طلبی‌های بن‌سلمان بی‌پروا خواهد کشید.

این پژوهشگر در ادامه این نوشتار خاطرنشان کرد، عربستان سعودی میلیون‌ها دلار برای تسلیحات هزینه کرده ولی آن از متوقف کردن حملات انصارالله یمن به زیرساخت‌های این کشور ناتوان مانده است و این امر گواهی برای هدر رفتن میلیاردها دلاری است که ریاض برای ارتش خود هزینه کرده است.

عربستان سعودی در صدر کشورهای جهان از نظر هزینه‌های نظامی دارد به‌گونه‌ای که افزون بر 60 میلیارد دلار در سال 2018 را به این بخش اختصاص داد و این رقم، سه برابر بیشتر از هزینه‌های نظامی اسرائیل است؛ با این حال نتیجه‌ای سودمند برای این کشور نداشته است.

این پژوهشگر درپایان نوشت، ویروس کرونا،کاهش بهای نفت و سیاست‌های اشتباه جاه‌طلبی‌های بن‌سلمان را محکوم به شکست کرده است و این شاهزاده باید الان توجه و تمرکز خود را به پایان دادن به جنگ یمن و کاهش بودجه دفاعی معطوف سازد.

ریدل همچنین از دولت "دونالد ترامپ" رئیس‌جمهوری آمریکا، که فروش تسلیحات به عربستان سعودی را تشویق می‌کند، خواسته است به حمایت نظامی از ریاض پایان دهد تا جنگش در یمن را متوقف سازد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها