رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 497481

رادیوفرانسه وآخرین وضعیت کرونا در سه قاره

تکلیف اپیدمی و اقتصاد در سال ۲۰۲۱ روشن خواهد شد

ساعت 24 - شبعد از بستنی‌فروشی‌های رُم و باشگاه‌های فوتبال آلمان، کافه‌های پاریس هم بزودی کار را از سر خواهند گرفت. اما در حالی که اروپا به تنظیم جزییات "بازگشایی" مشغول است، آمریکای لاتین همچنان شاهد افزایش شمار قربانیان اپیدمی است. مطابق آخرین آمار، شمار کل تلفات در جهان به ۳۵۷ هزار نفر رسیده است. ولی گذشته از مشکلات و چالش‌های کنونی، وضعیت سال آینده مایه ابهام و نگرانی است: آیا اپیدمی باز می‌گردد؟ و آیا بحران و رکود اقتصادی حاضر در سال آینده پایان خواهد یافت؟

فرانسه
dir="RTL">سونامی بیکاری

شمار بیکاران در بسیاری از کشورها به ارقام بی‌سابقه‌ای رسیده است. طی سه ماه اخیر در ایالات متحد آمریکا ۴١ میلیون نفر نام خود را به عنوان بیکار ثبت کرده‌اند. در فرانسه، فقط طی ماه آوریل شمار بیکاران ٢٢درصد افزایش داشته است. روز جمعه ٢٩ مه/٩ خرداد، در لندن گفته شد که طی ماه آوریل – دورۀ اوج اپیدمی – کلّ صنایع خودروسازی بریتانیا فقط ١٩٧ خودرو تولید کرده است! در پاریس، شرکت خودروسازی رنو اعلام کرد که قصد دارد ١۵هزار نفر از کارکنانش را در فرانسه و چند کشور دیگر بیکار کند. شرکت نیسان نیز اعلام کرد که به ناچار یکی از کارخانجات خود را در بارسلون تعطیل می‌کند. تکلیف ٣هزار کارگر و کارمند این کارخانه فعلا معلوم نیست.وضعیت صنایع هواپیماسازی و حمل و نقل هوایی بهتر از این نیست. شرکت آمریکن ایرلاین بزودی ۵١٠٠ نفر را بیکار خواهد کرد. شرکت هواپیمایی کویت قصد دارد عذر بخش بزرگی از کارکنان خارجی خود – حدود ١۵٠٠ نفر – را بخواهد. و بالاخره شرکت انگلیسی "ایزی‌جت" نیز نزدیک به یک‌سوم از کارکنان خود، یعنی حدود ۴۵٠٠ نفر را بزودی اخراج خواهد کرد.

البته بسیاری از این بیکاری‌ها موقتی است و به احتمال زیاد طی ماه‌های آینده دوباره جذب بازار کار خواهد شد. اما آنچه دولت‌ها را بیشتر نگران کرده، وضعیت کلی اقتصاد در سال آینده است (٢٠٢١). برای سال جاری، وضعیت روشن است و هیچکس انتظار زیادی از شاخص‌های اقتصادی ندارد. دولت‌ها جبران این وضعیت را با تخصیص میلیادرها و گاه صدها میلیارد دلار پیش‌بینی کرده‌اند. اما پذیرش این ریسک اقتصادی، وام‌های کلان گرفتن و موج بیکاری و رکود را تحمل کردن، همه به این امید ممکن شده که در سال آینده، ماشین اقتصاد با تمام توان جاکَن شود و کسری‌ها و روند نزولی شاخص‌ها را جبران کند. اگر چنین نشود، معلوم نیست که دولت‌ها چه راه‌حلی پیش پای خود خواهند داشت.گذشته از اوضاع اقتصادی، روند اپیدمی نیز پرسش‌های زیادی را برای ماه‌های آینده به وجود آورده است: آیا موج دومی در کار خواهد بود؟ آیا چنان که برخی مسئولان گفته‌اند، توأم شدن کووید١٩ و آنفلوآنزای عادی طی ماه‌های پایانی امسال (نوامبر و دسامبر) می‌تواند "فاجعه‌بار باشد"؟ آیا کووید ١٩ را نیز باید از این پس یک اپیدمی مزمن دانست؟ در این مورد هم کارشناسان معتقدند که اوضاع سال آینده به بیشتر این پرسش‌ها پاسخ خواهد داد.

مصائب آمریکای لاتین: "کرونا دروغ است"

برای بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین، هنوز صحبت کردن از "بازگشایی" و راه‌اندازی اقتصاد کمی زود است.در این وضعیت، انتشار شایعات غریب در بارۀ اپیدمی یک روستای مکزیکی را به آشوب کشاند. حدود سی نفر که به گفتۀ مسئولان، "همگی اراذل و اوباش" بودند، به شهرداری حمله کردند. حمله‌کنندگان شعار می‌دادند که "کرونا دروغ است"... ظاهراً ریشۀ این رویداد در شایعه‌ای نهفته است که در فیسبوک پخش شد: کسانی ادعا کرده بودند که یک پهپاد که اخیراً سرنگون شده، مشغول پخش یک پودر سفید بر فراز روستاهای منطقه بوده است. به گفتۀ مردم، این پودر باعث "خشکی ریه‌ها" می‌شود. برخی دیگر از "حملۀ شیمیایی" علیه بومیان سرخ‌پوست منطقه سخن گفته‌اند. این نخستین بار نیست که در مکزیک، بروز شایعات و خرافات به درگیری و خشونت می‌انجامد. در رویداد اخیر کسی کشته نشد.

اما در برزیل،تنها در ٢۴ ساعت گذشته، بیش از هزار نفر به علت ابتلا به ویروس کرونا جان دادند. جامعۀ ٢٠٠ میلیونی برزیل که از تبعیض و اختلاف طبقاتی شدید رنج می‌برد، اپیدمی را نیز عملاً به مناطق فقیرنشین محدود کرده است. در بسیاری از مناطق شمال شرق کشور، مردم حتی به آب لوله‌کشی هم دسترسی ندارند. در حال حاضر به نظر می‌رسد که شیوع اپیدمی در برزیل از مناطق ساحلی به طرف مرزهای غربی در حرکت باشد. کشور کلمبیا که در غرب برزیل قرار دارد، با آگاهی به شدت خطر، دورۀ خانه‌نشینی و محدودیت فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی را تا اول ژوئیه (یک ماه دیگر) تمدید کرد.

کشور پرو که با ٣١ میلیون جمعیت از مرز ۴هزار تلفات فراتر رفته، طی یک هفتۀ اخیر شاهد پیشرفت ناگهانی اپیدمی بود. طی این مدت شمار مبتلایان ناگهان بیش از ۴٠درصد افزایش یافت. در این کشور انزوا و خانه‌نشینی از ٧٠ روز قبل با سخت‌گیری زیاد اعمال شده است. به گفتۀ نخست‌وزیر پرو "اگر قرنطینه را اجرا نکرده بودیم، الان بیش از ٨٠هزار تلفات داشتیم".در تمامی کشورهای آمریکای لاتین، رابطۀ مستقیم فقر و توسعه‌نیافتگی با میزان شیوع اپیدمی کاملا واضح است. هرقدر سطح درآمد مردم کمتر، مرگ و میر بیشتر است. کشور کوچک اکوادور که در آغاز اپیدمی سخت غافلگیر شد و حتی در جمع‌آوری اجساد جانباختگان درماند، هنوز هم از مهار بیماری عاجز مانده است. به تازگی، در یکی از شهرهای به شدت فقیر اکوادور، ١٢ هکتار زمین به دفن قربانیان کووید١٩ اختصاص یافته است.

بازگشت نگرانی‌ها در آسیا

روز گذشته – پنجشنبه ٢٨ مه – دولت کره جنوبی اعلام کرد که طی یک روز ٧٩ مورد ابتلا به ویروس را شناسایی کرده‌ است. ۶٩ نفر از این عده، کارکنان یک شرکت بازرگانی هستند.دولت سری‌لانکا نیز اعلام کرد که با مشاهدۀ چند کانون جدید ابتلا، وضعیت اضطراری را در برخی مناطق دوباره برقرار می‌کند. ظاهراً کارکنان کشتی‌هایی که از کویت می‌آمده‌اند، بیماری را با خود به بندر کلمبو آورده‌اند.در عوض پکن که معمولاً خبرهای مربوط به کرونا را با تبلیغات سیاسی مخلوط می‌کند اعلام کرد که در روز جمعه ٢٩ مه هیچ مورد جدید بیماری را شناسایی نکرده است. یک روز قبل، دولت چین از شناسایی دو مورد ابتلا خبر داده بود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها