رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 497873

موسوی: سیروس عسگری دو سه روز آینده به کشور بازمیگردد

ساعت24-سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت که سیروس عسگری دانشمند ایرانی ظرف دو سه روز آینده به کشور بازمی‌گردد.

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران امروز (دوشنبه) در نشست خبری با خبرنگاران ضمن تشریح آخرین تحولات در عرصه سیاست خارجی به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت.

وی در ابتدای این نشست یاد و خاطره امام راحل را گرامی داشت و بر روح پرفتوح ایشان درود فرستاد و سالروز قیام ۱۵ خرداد را گرامی داشت و افزود: ۱۵ خرداد سرمنشا انقلاب اسلامی و تضمین کننده استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی است.

موسوی با اشاره به آغاز به کار مجلس به منتخبان مجلس یازدهم تبریک گفت و از زحمات مجلس دهمی‌ها قدردانی کرد و افزود: زحمات آنها در دیپلماسی پارلمانی مشهود بوده است.

این دیپلمات ارشد کشورمان به تشریح اقدامات صورت گرفته در عرصه سیاست خارجی پرداخت و گفت: دو اتفاق در حوزه کنسولی رخ داد، یکی بخشنامه عدم محرومیت از خدمات کنسولی بود که قدم بزرگی در راستای تکریم ایرانیان است. ایران به اتباع خود در همه جای دنیا فارغ از هر گرایشی دید مثبت داشته و برای خدمت برای آنها آمادگی دارد. این گام که توسط وزارت خارجه و قوه قضاییه برداشته شده، نویدبخش این سیاست جدید است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: بحث اجرایی شدن قانون تابعیت از طریق مادر هم نهایی شد که دغدغه و مطالبه مهمی بود که باید انجام می‌شد که به ثمر نشست و امیدواریم بانوان ایرانی هر جای دنیا که هستند خوب و خوش و سلامت باشند و فرزندان آنها هم از این به بعد تابع جمهوری اسلامی ایران و وطن مادری خود قرار بگیرند.

موسوی به سفر محسن بهاروند معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزیر خارجه به کابل اشاره کرد و افزود: جا داشت با توجه به سوءتفاهم ایجاد شده هیاتی به کشور دوست و برادر افغانستان اعزام کنیم و اگر سوءتفاهمی بود حل شود. هیات با مقامات ارشد سیاسی و غیرسیاسی افغانستان دیدار داشت و به توافقاتی دست یافتند و قرار شد اگر مدرک و سوءتفاهمی هست بفرستند و ایران بررسی و پاسخ می‌دهد.

وی گفت: این اتفاق ضمن اینکه ناگوار بوده در خاک ایران رخ نداده و نیروهای ایرانی دخالتی در این خصوص نداشته است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین پیامی به مردم آمریکا به زبان انگلیسی قرائت کرد و گفت: دنیا صدای مظلومیت شما را شنیده و کنار شما ایستاده است. رژیم آمریکا خشونت و قلدری را همزمان در داخل و خارج از ایالات متحده دنبال می‌‌کند.

وی افزود: از صحنه‌های خشونت باری که این روزها پلیس آمریکا در پیش انظار مردم جهان خلق می‌کند و بی محابا و با حداکثر خشونت مردمی را که به صورت مسالمت آمیز خواستار احترام و توقف خشونت هستند سرکوب می‌کند، بسیار متاسفیم.

سخنگوی وزارت خارجه خطاب به دولت و پلیس آمریکا نیز گفت: خشونت‌ها علیه مردم خود را متوقف کنید و بگذارید آنها نفس بکشند.

موسوی درباره اعزام نفتکش‌های ایرانی به ونزوئلا عنوان کرد: آنچه از دید ایران اتفاق افتاده یک تجارت مشروع و ساده بین‌المللی بوده که حق ایران و ونزوئلاست که از آزادی تجارت برخوردار باشند.

وی گفت: آمریکایی‌ها از آنجا که به قلدری عادت کردند این را برنتابیدند و این برای ایران و ونزوئلا اهمیت نداشت. ایران تحت هیچ تحریمی نیست و آنچه آمریکا انجام می‌دهد غیرقانونی و یکجانبه است که دولت های دیگر ملزم به رعایت آن نیستند. ما یک تجارت قانونی انجام دادیم و این تجارت نشان داد ایران حق طبیعی خود می‌داند که از منافع خود حتی در دوردست‌ها دفاع کند و این را با شدت و قوت ادامه خواهد داد.

وی درباره روابط وزارت خارجه و مجلس گفت: روابط ما با مجلس در چارچوب روابط بین قوا تعریف می‌شود. قوای سه گانه مستقل هستند و در عین استقلال از تعامل بالایی برخوردارند. آنچه برای وزارت خارجه و دولت مهم است هم افزایی و همکاری همه قوا و نهادها برای پیشبرد منافع ملی کشور است. قوه مقننه و مجلس وظایفی برعهده دارد و تکالیفی برعهده آنهاست که در چارچوب قانون اساسی دولت و وزارت خارجه به آن تکالیف عمل خواهند کرد.

موسوی گفت: نقطه نظرات مجلس را می‌شنویم و هر جا تبدیل به قانون شده باشد به عنوان وظیفه اجرا می‌کنیم. آنچه درباره روابط خارجی گفته می‌شود سیاست‌های کلی نظام است که در جاهای مختلف بررسی و تدوین می‌شود که اگر به تایید شورای عالی امنیت ملی و مقام معظم رهبری برسد آن سیاست‌ها اجرا می‌شود. الان نمی‌شود راجع به سوگیری و جهت گیری مجلس قضاوت کرد. ما تابع قانون و مقررات هستیم و امیدواریم با همکاری همدیگر این همکاری و تعامل ادامه یابد در راستای پیشبرد اهداف و منافع ملی کشور.

وی درباره عدم تمدید معافیت‌های مربوط به همکاری‌های هسته‌ای بین‌المللی با ایران از سوی آمریکا گفت: برنامه هسته‌ای ما به طور کامل و با قوت ادامه یافته است و خللی احساس نمی‌کنیم، ولی در حال ارزیابی آثار فنی این موضوع هستیم که اگر اثری بر برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران بگذارد طبیعتا با واکنش جدی‌تر ما مواجه خواهد شد. این تحریم‌ها علیه کشورهایی است که این همکاری را با ما داشتند انتظار داریم آن کشورها نسبت به قلدری جدید آمریکا واکنش لازم و مقتضی داشته باشند.

موسوی درباره ادعای مشاور امنیت ملی کاخ سفید مبنی بر دخالت ایران و روسیه در امور داخلی آمریکا گفت: کافر همه را به کیش خود پندارد. آن کشوری که علیه منافع سایر کشورها و در امور داخلی سایر کشورها دخالت می‌کند و ابایی از بیان آن ندارد دولت آمریکاست و اینگونه فرافکنی‌ها از شخصی چون ترامپ بعید نیست و ایشان در اداره کشور و اقتصاد آمریکا شکست خورده است. او در کنترل بیماری کرونا شکست خورده و همینطور دولتی را به جا گذاشته که به شدت اهل تبعیض نژادی است و اتفاقاتی که در شهرهای مختلف آمریکا رخ داده نتیجه سال‌ها سرکوب و خفه کردن صداهای مردم که الان از خفه کردن صداها به خفه کردن اتباع آمریکا تبدیل شده است و طبیعی است جان این مردم به لب بیاید و اعتراض کنند.

موسوی افزود: ما هرگونه دخالت در امور داخلی آمریکا را رد می‌کنیم. آنچه الان درباره رنگین پوستان صورت می‌گیرد مایه تاسف ما و همه ملت‌های دنیاست.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: امیدواریم روند تعاملات و همکاری‌ها با مجلس ادامه یابد. همکاری وزارت خارجه در سطوح مختلف چه از طریق وزیر خارجه و چه معاونان با نمایندگان مجلس ادامه خواهد یافت و حتما در تعامل و مشورت نزدیک با مجلس خواهیم بود و همه در خدمت منافع ملی کشور خواهیم بود.

موسوی درباره سیروس عسگری هم گفت که موضوع ایشان تمام است و ظرف دو سه روز آینده به کشور بازمی‌گردد.

وی نسبت به تبادل زندانیان ایرانی با آمریکا ابراز امیدواری کرد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین گفت: ستاد ویژه برای پیگیری شهادت سردار سلیمانی که یک کمیته حقوقی دارد که در حال پیگیری این ترور و در همکاری نزدیک با دولت عراق هستیم .

وی افزود: با نهادهای داخلی از جمله قوه قضاییه در حال همکاری برای پیگیری موضوع هستیم و این موضوع در دستورکار وزارت خارجه تا حصول نتیجه و محاکمه عاملان ادامه می‌یابد.

موسوی اعمال تحریم‌های آمریکا و مسدود کردن اکانت‌های شبکه سحر، مسدود شدن دامنه خبرگزاری فارس، ایرنا و بستن حساب‌های ایرانیان در شبکه‌های اجتماعی از جمله اینستاگرام و توئیتر و این اقدامات خلاف حقوق بشر و آزادی بیان را محکوم کرد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره دعوت از روحانی برای سفر به بوسنی گفت: مطمئن نیستم با توجه به کرونا این سفر انجام شود، ولی اگر شرایط مناسب باشد ایران در عالی‌ترین سطح شرکت خواهد کرد.

وی درباره واکنش ایران به عدم تمدید معافیت‌های هسته‌ای توسط آمریکا گفت: تیم‌های ما در حال بررسی آثار و تبعات کشورهایی که با ما همکاری می‌کردند، هستند. اگر تحریم‌ها اثر سوء جدی بر کار ما گذاشته واکنش مناسب را نشان خواهیم داد. برنامه هسته‌ای ما به قدری بالغ است که احساس می‌کنم بشود از طریق توانمندی‌های داخلی و دانشمندان هسته‌ای خود و تجربیاتی که این مدت کسب کردیم کار را ادامه دهیم، ولی واکنش نهایی را بگذاریم زمانی که کارشناسان نظر کارشناسی خود را درباره آثار و عواقب تحریم ارائه دهند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین درباره هنگ کنگ عنوان کرد: خوی آمریکایی‌ها دخالت در امور داخلی کشورهاست. شواهدی داریم که آمریکا در امور داخلی کشورهای همسو و نزدیک با خود دخالت می‌کنند. آنچه علیه کشورهای مستقلی مثل ایران و چین رخ می‌دهد مداخله آشکار است که ایران همواره مخالف این مداخلات بوده است.

موسوی ادامه داد: ما هنگ کنگ را جزو سرزمین اصلی چین می‌دانیم. این منطقه به صورت فرمول یک کشور دو سیستم اداره می‌شود و تاکنون خوب عمل کرده ولی از آنجایی که طبع آمریکایی‌ها و برخی کشورهای غربی استفاده از برخی روزنه ها و منافذ در این زمینه است سعی کردند با دخالت در امور داخلی آنها و مردم آن را به سمت دیگری بکشند که با واکنش دولت مرکزی و چین روبرو شده و این واکنش مورد حمایت همه کشورهاست جز آمریکا و یکی دو کشور که منافع زودگذری داشته باشند.

وی افزود: ما این دخالت‌ها را محکوم می‌کنیم و ایران به اصل چین واحد پایبند است.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار فارس درباره اعلام ارسال یک محموله دارو و تجهیزات پزشکی توسط کره جنوبی به ایران به ارزش ۵۰۰ هزار دلار و اینکه آیا این محموله از همان منابعی است که ایران در کره جنوبی دارد، گفت: زحمت کشیدند دو سال مذاکره با کره داشتیم و کره‌‌ای‌ها در این زمینه به آمریکایی‌ها گوش می‌دهند و منتظر پاسخ مثبت آمریکایی ها بودند و هفت میلیارد دلار پول ملت ایران در کره بوده است و هر وقت مطالبه کردیم باید به صورت مقتضی به صورت نقد و کالا به کشور ما عودت داده می‌شد که کره‌ای ها غفلت و تاخیر داشتند و بارها به آنها گوشزد کردیم که آنچه به آن استناد می‌کنید غیرقابل قبول است و چون ایران تحت هیچ تحریم قانونی و بین المللی نیست و‌ آنچه آمریکا انجام داد غیرقانونی و یکجانبه است و تحریم‌های آمریکا نمی‌تواند ملاک عمل کره و سایر کشورها باشد.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: ما خواستار باز پس گیری همه دارایی‌های خود در کره هستیم این اقدام اگرچه کوچک و گام مثبتی و با تاخیر فراوان است، کره‌ای‌ها باید به این مسئله توجه کنند و روابط دیرینه دو کشور که در مقاطعی زبانزد بوده با دخالت کشورهای ثالث مخدوش نکنند.

موسوی درباره هیات ایرانی که به کابل سفر کرد نیز گفت: این هیات بلندپایه‌ای بود و طیف مختلفی از مباحث مطرح شد. جمهوری اسلامی ایران نقش فعال و مجدانه‌ای برای نزدیک کردن دیدگاه‌ها در افغانستان دارد. برای ایران یک صلح عادلانه و فراگیر در افغانستان مهم است.

وی گفت: طرف افغان درباره حادثه اخیر پیش آمده در مرز یکسری اسناد را ارائه کرده و قرار شد یکسری اسناد دیگر ارائه کنند که هر زمان بررسی شد نتیجه اعلام می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین درباره خرید تسلیحاتی از روسیه و چین عنوان کرد: ما به عنوان یک کشور مستقل حق هرگونه تجارت از جمله تجارت تسلیحاتی داریم در خرید و فروش. ایران از جمله کشورهای تولیدکننده در جنگ افزارهای مختلف است. تضییقاتی که از گذشته ایجاد کرده بودند امیدواریم برداشته شود و ما در چارچوب تجارت آزاد با کشورهایی که تشخیص دهیم این تجارت را برای خرید و فروش خواهیم داشت.فرق نمی‌کند روسیه و چین یا کشورهای همسایه و دوردست باشند براساس هنجارهای بازار عمل می‌کنیم و هیچ محدودیتی نخواهیم داشت.

وی در پاسخ به سوالی دربارها فعالیت‌های بیولوژیکی آمریکا در گرجستان گفت: ایران نسبت به هر اقدامی که سلامت بشر را به خطر بیندازد و برخی ممکن است منجر به سلاح‌های بیولوژیکی شود محکوم کرده است به ویژه در کشورهایی که اجازه دادند این آزمایشگاه‌ها در آن کشور بود. از موضوع گرجستان اطلاع ندارم، ولی این موارد باید تحت نظارت و بازرسی سازمان‌های بهداشتی جهانی باشد اما رها کردن آمریکایی‌ها در سرزمین‌ها و کشورهای مختلف دنیا و اجازه دادن برای اینکه از خاک آنها برای اقدامات آزمایشگاهی خاص استفاده کنند و ممکن است منجر به اتفاقات تروریستی و بیولوژیکی باشد، مخل نظم و امنیت بین‌المللی است و از سوی ایران محکوم است.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درباره حادثه پیش آمده در مرز ایران و عراق برای دو کرد ایرانی گفت: ادعایی شده بود که دو تن از هموطنان ما در خاک عراق توسط پهپادهای ترکیه‌ای جان خود را از دست دادند، گزارش‌های غیررسمی در اختیار داریم، بررسی‌ها برای نحوه جان باختن آنها ادامه دارد. چون اتباع ایرانی بودند در خاک عراق بودند و ادعا شده توسط کشور ثالثی جان خود را از دست دادند، موضوع به لحاظ حقوقی ابعاد ویژه‌ای پیدا می‌کند، باید ابعاد و جزییات مشخص شود که بعد صحبت کنیم.

وی افزود: پیگیری های وزارت خارجه از طریق دولت عراق و اقلیم و ترکیه ادامه دارد و اگر جمع بندی و نهایی شود به اطلاع افکار عمومی خواهم رساند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها