رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 498012

واکنش کنایه‌آمیز موسوی به کمک دارویی سئول به ایران؛

کره‌ایها زحمت کشیده‌اند!

ساعت 24-سخنگوی وزارت خارجه در مورد بدهی میلیاردی کره جنوبی به ایران و اینکه کره به تازگی اعلام کرده محموله پزشکی به قیمت ۵۰۰ هزار دلار به ایران ارسال خواهد کرد و در مرحله دوم این رقم به دو میلیون دلار می‌رسد، گفت: زحمت کشیده‌اند! ما چیزی حدود دو سال با کره جنوبی مذاکره داشتیم ولی کره‌ای‌ها در این زمینه به آمریکایی‌ها گوش می‌دهند و برای پرداخت بدهی‌شان منتظر پاسخ مثبت آمریکا بودند.

خبر
عباس موسوی، در نشست خبری دیروز خود، در این ارتباط افزود: هفت میلیارد دلار پول ملت ایران در کره است و آنها باید همان موقع به صورت مقتضی این پول را به کشور ما بازمی‌گرداند ولی غفلت کردند و تاخیر داشتند ما بارها به آنها این موضوع را گوشزد کردیم که آنچه آنها درباره علت این تاخیر مطرح می‌کند غیر قابل قبول است. ایران تحت هیچ گونه تحریم بین‌المللی نیست و تحریم‌های آمریکا علیه ایران تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی است. بنابراین استناد کره‌ای‌ها به تحریم‌های آمریکا نمی‌تواند ملاک عمل برای کره یا هیچ کشور دیگری باشد و ما خواهان بازپس‌گیری دارایی‌های خود هستیم.

وی افزود: اقدامی که کره‌ای‌ها اعلام کردند انجام می‌دهند، اقدام کوچک ولی مثبتی است که با تاخیر فراوان انجام می‌شود. موسوی همچنین تاکید کرد: کره‌ای‌ها باید مراقبت کنند که روابط دیرینه دو کشور که در مقاطعی بر سر زبان‌ها بوده با دخالت کشورهای ثالث مخدوش نشود.

آیین‌نامه اعطای تابعیت به فرزندان دارای مادر ایرانی نهایی شد

سخنگوی وزارت خارجه در بخش دیگری از نشست خبری خود، خبر داد که آیین‌نامه صدور شناسنامه و دادن تابعیت از طریق مادر، نهایی شد.

وی با استقبال از اجرایی شدن این قانون، گفت: این دغدغه مهمی بود که باید اجرایی و عملیاتی می‌شد و امیدواریم که بانوان ایرانی هر جای دنیا که هستند خوب و سلامت باشند و فرزندان آنها نیز از تابعیت وطن مادری برخوردار باشند. موسوی همچنین با اشاره به صدور بخشنامه عدم محرومیت از خدمات کنسولی گفت: این قدم بزرگی در راستای تکریم ایرانیان در نقاط مختلف دنیاست. ما به اتباع خود در نقاط مختلف دنیا دید مثبتی داریم و این گام خوب توسط وزارت خارجه و قوه قضائیه برداشته شد.

دنیا صدای مظلومیت شما را شنید

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ابتدای نشست خود پیامی را به زبان انگلیسی خطاب به مردم، دولت و پلیس آمریکا اعلام کرد.

وی در این پیام خطاب به مردم آمریکا گفت: دنیا صدای مظلومیت شما را شنیده و کنار شما ایستاده است. رژیم آمریکا خشونت و قلدری را همزمان در داخل و خارج از ایالات متحده دنبال می‌کند. از صحنه‌های خشونت‌باری که این روزها پلیس آمریکا در پیش انظار مردم جهان خلق می‌کند و بی‌محابا و با حداکثر خشونت مردمی را که به صورت مسالمت‌آمیز خواستار احترام و توقف خشونت هستند سرکوب می‌کند، بسیار متاسفیم.

موسوی درباره تصمیم اخیر آمریکا مبنی بر عدم تمدید معافیت‌های هسته‌ای ایران و واکنش تهران گفت: تیم‌های کارشناسی ما در حال بررسی تبعات این تحریم‌ها هستند. اگر این تحریم‌ها اثر سوء خاصی بر فعالیت و همکاری‌های هسته‌ای ما بگذارد واکنش مناسب نشان خواهیم داد

وی به دولت و پلیس آمریکا نیز گفت: خشونت‌ها علیه مردم خود را متوقف کنید و بگذارید آنها نفس بکشند.

واکنش به تصمیم اخیر آمریکا

این دیپلمات کشورمان در مورد تصمیم اخیر آمریکا مبنی بر عدم تمدید معافیت‌های هسته‌ای ایران و واکنش کشورمان به این موضوع گفت: تیم‌های کارشناسی ما در حال بررسی تبعات این تحریم‌ها در جریان همکاری‌ است که ما با کشورهای مختلف در این زمینه داریم.

وی با بیان اینکه اگر این تحریم‌ها اثر سوء خاصی روی ما بگذارد واکنش مناسب نشان خواهیم داد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین با اشاره به توانمندی‌ داخلی ایران برای پیشبرد فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای خود گفت: احساس می‌کنیم که می‌توانیم از طریق توانمندی‌های داخلی و دانشمندان خوبی که در کشور داریم به فعالیت‌های خود در این زمینه ادامه دهیم اما در مورد واکنش به تصمیم اخیر آمریکا همانطور که گفتم باید بگذاریم که کارشناسان نظر کارشناسی خود را در مورد آثار این تحریم‌ها ارائه کنند و سپس در این مورد واکنش مناسب نشان خواهیم داد.

هنگ کنگ را جزو چین می‌دانیم

وی همچنین در مورد دخالت آمریکا در امور داخلی چین از جمله مسئله هنگ کنگ اظهار کرد: خوی آمریکایی‌ها دخالت در امور داخلی سایر کشورها است به خصوص کشورهایی که همسو با آنها نباشند گرچه ما مشاهده کردیم که آنها حتی در امور داخلی کشورهای همسوی خود نیز دخالت می‌کنند.

موسوی با بیان اینکه آمریکایی‌ها در امور داخلی کشورهای مستقلی چون ایران و چین مداخله آشکار می‌کنند و ایران همواره مخالفت خود را با این مداخلات اعلام کرده است گفت: ما هنگ گنگ را جزو سرزمین اصلی چین می‌دانیم و با توجه به سوابق تاریخی، این منطقه با فرمول یک کشور و سیستم اداره می‌شود اما از آن جا که طبع آمریکایی‌ها و برخی کشورهای غربی استفاده از برخی روزنه‌ها و منافذ است آنها سعی می‌کنند با دخالت در امور، مردم را به سمت دیگری بکشانند و این موضوع با واکنش چین رو به رو شده است.

موسوی افزود: ما دخالت در چین را محکوم می‌کنیم و بر اصل «چین واحد» پایبند هستیم و به آمریکایی‌ها تاکید می‌کنیم که از دخالت در امور کشورهای مستقل دست بردارند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ابتدای نشست خبری خود پیامی را به زبان انگلیسی خطاب به مردم، دولت و پلیس آمریکا اعلام کرد و به مردم آمریکا گفت: دنیا صدای مظلومیت شما را شنیده و کنار شما ایستاده است

پیگیری‌ها درباره جان باختن دو ایرانی توسط پهبادهای ترکیه

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به این پرسش که ادعا شده دو تن از شهروندان ایرانی توسط پهبادهای ترکیه‌ای در خاک اقلیم کردستان مورد هدف قرار گرفته و کشته شده‌اند، گفت: ما در این زمینه گزارش‌های غیر رسمی دریافت کردیم و بررسی موضوع ادامه دارد اما با توجه به اینکه در این قضیه ادعا شده که آن دو تن توسط کشور ثالثی و در خاک کشور دیگری جان خود را از دست دادند موضوع کمی ابعاد پیچیده حقوقی پیدا کرده و سه کشور درگیر هستند و باید ابعاد این موضوع مشخص شود.

وی ادامه داد: وزارت خارجه در ارتباط با این موضوع پیگیری‌ها را از دولت ترکیه، عراق و اقلیم کردستان انجام داده است و وقتی این پیگیری‌ها نهایی شد و گزارش رسمی آن به دست ما رسید آن را به اطلاع عموم می‌رسانیم.

توسعه ایرانی

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها