رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 498267

آیا سیر برای از بین بردن آکنه مفید است؟

ساعت24 -سیر گیاهی از خانواده پیاز است و قرن هاست که فرهنگ های مختلف از آن برای جلوگیری و درمان طیف وسیعی از بیماری ها استفاده می کنند. آکنه یک بیماری التهابی پوستی است که می تواند یک دلیل باکتریایی داشته باشد. مطالعات نشان می دهند که سیر دارای خواص ضد التهابی و ضد میکروبی قوی است و از نظر تئوری این خواص باید به درمان آکنه کمک کنند.

با این حال هیچ تحقیقی به طور مستقیم سیر را به عنوان درمان آکنه معرفی نکرده است. در این مقاله به بررسی اثرات ضد التهابی و ضد میکروبی گسترده تر سیر پرداخته شده است. همچنین در مورد برخی از خطرات استفاده از سیر چه از نظر موضعی و چه در داخل بدن بحث خواهیم کرد.

از نظر علمی آیا سیر برای آکنه موثر است؟

آکنه یک بیماری التهابی پوست است و هنگامی رخ می دهد که چربی های اضافه و ضایعات پوستی در غده های مو جمع شوند و باکتری های زیر سطح پوست را به دام بیندازند. برخی از این باکتری ها مواد شیمیایی تولید می کنند که باعث التهاب و ضایعات آکنه می شوند.

اثرات ضد میکروبی سیر

طبق بررسی سال 2014، سیر حاوی ترکیباتی است که مانع رشد برخی باکتری ها و قارچ ها می شود. به همین ترتیب، محققان اظهار داشتند که سیر ممکن است به درمان برخی از مشکلات پوستی کمک کند. با این حال آن ها به طور دقیق ذکر نکرده اند که آیا سیر یک گزینه درمانی مناسب برای آکنه است یا خیر.

محققان خواص ضد میکروبی سیر را به ماده شیمیایی به نام "آلیسین" نسبت داده اند. یک مطالعه آزمایشگاهی در سال 2015، اثرات ضد میکروبی آلیسین و دو عصاره مختلف سیر را از بین برنده ی باکتری های استرپتوکوک اپیدرمیدیس معرفی کرده است. اپیدرمیدیس یکی از چندین باکتری است که می تواند به ایجاد آکنه کمک کند.

این مطالعه نشان داد که آلیسین رشد اپیدرمیدیس را مهار می کند. محققان نتیجه گرفتند که عصاره سیر حاوی مواد شیمیایی است که اثرات ضد میکروبی را تقویت می کند.

اثرات ضد التهابی سیر

سیتوکین های التهاب ساز مولکول هایی هستند که موجب بروز التهاب می شوند. کارشناسان معتقدند که این سیتوکین ها ممکن است در بروز آکنه نقش داشته باشند. یک مطالعه در سال 2013 نشان داد که آلیسین تولید سیتوکین های ضد التهابی را کم می کند. این مطالعه همچنین نشان داد که گرم کردن سیر غلظت آلیسین آن را کاهش می دهد و از این طریق اثرات ضد التهابی آن را کاهش می دهد.

اگرچه محققان به این نتیجه رسیده اند که سیر برای درمان بیماری های التهابی مفید است اما آن ها اظهار نکرده اند که آیا این امر به طور خاص در درمان آکنه کمک خواهد کرد یا خیر.

سایر اثرات مفید سیر

یک بررسی در سال 2011، کاربردهای پوستی سیر را مورد بررسی قرار داد. این بررسی شامل ترکیبی از مطالعات آزمایشگاهی، مطالعات حیوانات و آزمایشات بالینی بود. طبق بررسی به نظر می رسد که استفاده از عصاره سیر بر روی پوست، اثر ضد میکروبی و بهبود زخم دارد. در این بررسی همچنین ذکر شد که سیر ممکن است به درمان مشکلات پوستی زیر کمک کند:

● پسوریازیس

● آلوپسی یا ریزش موی سکه ای

● اسکار جوش

● زگیل

● میخچه

● عفونت های قارچی پوست

● سالک

تأثیر سیر در بهبود زخم نشان می دهد که ممکن است به بهبودی آکنه و جلوگیری از بروز اسکار نیز کمک کند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها