رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 498411

ادعای خروج 280 میلیارد دلار از ایران در 15سال

همتی اشتباه می کند یا اطلاعات دارد

ساعت 24 - در چند سال تازه سپری شده بحث داغی در میان نخبگان و نیز شهروندان ایرانی ،خروج ارز از ایران است. در حالی که تاکنون اعداد و ارقا م درباره خروج ارز هرگز رقم مشخصی مطرح نشده است یا اینکه هیچ مقام رسمی در این باره رقم مشخصی را اعلام نکرده است آقای عبدالناصرهمتی رییس بانک مرکزی ایران با گفته این عبارت در صحن علنی مجلس که...

دلاریزاسیون
dir="RTL">«برای حفظ نرخ ارز به بازار ارز تزریق می‌کردیم. در ۱۵ سال گذشته ۲۸۰ میلیارد دلار به‌طور میانگین سالی ۱۸ میلیارد دلار ارز در بازار تزریق کردیم تا نرخ ارز را کنترل کنیم و به تبع آن تورم را کنترل کنیم. تمام این ارزها به صورت خروج سرمایه از کشور خارج شده است و تمام امکاناتی که از کشور خارج شده به دلیل ارزهای ارزان و رانت بوده است.همتی ادامه داد: وقتی جلوی آن را گرفتیم خیلی‌ها عنوان می‌کردند اقساط خود را در کانادا و جاهای دیگری نمی‌توانیم پرداخت کنیم زیرا سود بانکی بالای ۲۵ درصدی می‌گرفتیم و با ارز ۴۲۰۰ و ۳۵۰۰ تومان و حتی رقم‌های کمتر آنها را صرف اقساط‌ مان در خارج می‌کردیم.» موجی از حیرت را در میان آگاهان برانگیخته است.

یک محاسبه ساده نشان می‌دهد بنا بر قول همتی در 15 سال اخیر هرسال به ‌طور متوسط 19 میلیارد دلار از ایران خارج شده است. درباره بیان این عدد از سوی بالاترین مقام ارزی کشور که البته پیش از آن نیز رییس بانک کشور و نیز رییس بیمه مرکزی بوده است دو احتمال وجود دارد: احتمال نخست این است که رییس بانک مرکزی براثر شتابزدگی در بیان آمارهایی که بتوانند نشان دهند او چقدر موفق بوده اشتباه کرده است که می‌تواند آن را تصحیح کند. احتمال دوم این است که بالاترین مقام ارزی کشور با استناد به اطلاعات دقیق از ورود و خروج ارز به ایران و از ایران عدد بیان‌ شده را بیان کرده است. در صورتی که این احتمال را بالا گرفته و به یقین برسیم که سالانه 19 میلیارد دلار ارز از ایران خارج شده که لابد در 6 سال دولت آقای روحانی نیز ادامه داشته است؛ آقای همتی باید سازوکار خروج این میزان ارز را برای شهروندان توضیح دهد و به مردم بگوید کدام گروه‌های اقتصادی و از کدام مسیرها توانسته‌ اند دراین دهه سخت ارزی این میزان دلار از ایران خارج سازند؟

اگر ریاست بانک مرکزی در این باره روشنگری نکند موجی از شایعه‌ها و گمانه ‌زنی در جامعه ایجاد می‌شود و گروه‌های گوناگون می‌توانند دیگری را عامل خروج ارز معرفی کنند. در این داستان سرانجام این احتمال وجود دارد که کاسه و کوزه بر سر سرمایه ‌گذاران و بازرگانان ایرانی بشکند و آنها متهم به خارج کردن دلارهای گرانبها شده‌اند. از مقام ارشد ارزی کشور این انتظار نمی‌رود در شرایطی که ایران برای تامین ارزهای مورد نیاز اقلام دفاعی و اقلام اساسی کشور با سختی روبه‌رو شده است اعدادی را اعلام کند که فاقد دقت کافی باشد.

محمدصادق جنان‌صفت - روزنامه تعادل

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها