رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 498502

معلولان و خطر ابتلا به کرونا

ساعت24-محققان موسسه ملی تحقیقات سلامت و دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران می‌گویند: به طور کلی افراد دارای معلولیت (مانند بیماری پارکینسون، بیماری‌های عصبی حرکتی، بیماری ام اس، افراد دچار فلج مغزی) در معرض خطر متوسط ابتلا به کووید ۱۹ قرار دارند و از نظر بالینی آسیب پذیرند. اشخاصی که به افراد دچار معلولیت و ناتوانی خدمات ارائه می‌دهند و از آن ها نگهداری می کنند، باید نکات بهداشتی لازم را رعایت کنند.

اصطلاح "گروه پرخطر" به افرادی گفته می‌شود که در مقایسه با سایر افراد، بیشتر در معرض خطر ابتلا به کووید ۱۹ هستند و ابتلا به این بیماری می‌تواند عوارض شدیدی برای آن‌ها داشته باشد. بر اساس اطلاعات موجود، افراد سالمند و افراد در هر گروه سنی که شرایط پزشکی خاص دارند، ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری قرار گیرند. افراد دچار معلولیت (ناتوانی‌های جسمی، روانی و ذهنی) ممکن است شرایط پزشکی خاصی داشته باشند و در دوره همه‌گیری کووید ۱۹ مورد غفلت واقع شوند و کمتر به خدمات بهداشتی دسترسی پیدا کنند. محققان موسسه ملی تحقیقات سلامت و دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران به این پرسش پاسخ داده‌اند که آیا افراد دچار معلولیت، گروه پرخطر ابتلا به ویروس کووید ۱۹ محسوب می‌شوند؟

این پژوهشگران می‌گویند: افراد ناتوان و معلول ذاتاً در معرض خطر بیشتری برای آلوده شدن یا ابتلا به بیماری شدید نیستند. با این حال، برخی از افراد دارای معلولیت به دلیل شرایط پزشکی خاصی که دارند و یا به دلیل اینکه با مراقبانی که از آن‌ها نگهداری می‌کنند در تماس هستند، ممکن است در معرض خطر عفونت یا بیماری شدید قرار گیرند.

شواهد نشان می‌دهد بزرگسالان دارای معلولیت، سه برابر بیشتر از بزرگسالان بدون معلولیت در معرض بیماری قلبی، سکته مغزی، دیابت یا سرطان قرار دارند. اگر در افراد یکی از انواع ناتوانی‌های ذکر شده در زیر وجود داشته باشد، ممکن است در معرض خطر ابتلای بیماری کووید ۱۹ قرار داشته باشند و باید در مورد خطر ابتلا با ارائه‌دهندگان خدمات سلامت صحبت کنند:
۱) افرادی که تحرک محدود دارند و به ناچار در تماس نزدیک با دیگران (مانند اعضای خانواده) هستند.
۲) افرادی که در درک اطلاعات یا انجام اقدامات پیشگیرانه مانند شستن دست‌ها و رعایت فاصله فیزیکی مشکل دارند.
۳) افرادی که ممکن است نتوانند علائم بیماری را درک کنند.

به طور کلی افراد دارای معلولیت (مانند بیماری پارکینسون، بیماری‌های عصبی حرکتی، بیماری ام اس، افراد دچار فلج مغزی) در معرض خطر متوسط ابتلا به کووید ۱۹ قرار دارند و از نظر بالینی آسیب‌پذیر هستند. اشخاصی که به افراد دچار معلولیت و ناتوانی خدمات ارائه می‌دهند و از آن‌ها نگهداری می‌کنند، باید نکات بهداشتی لازم را رعایت کنند. از جمله هنگام ورود به خانه فرد معلول و قبل و بعد از تماس با بدن او (به عنوان مثال در حین پانسمان، حمام کردن، جابجا کردن، توالت بردن، غذا دادن، تعویض لباس یا شستن لباس‌های وی) باید دست‌های خود را با آب و صابون بشویند. اشیا و سطوحی که به طور مکرر لمس می‌شوند را ضدعفونی کنند و همچنین تجهیزاتی نظیر صندلی چرخ‌دار، اسکوتر، واکر، عصا، مخازن و لوله اکسیژن و سایر وسایل کمکی فرد معلول را به روش مناسب ضدعفونی کنند. اگر فرد مراقب با بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در تماس است، باید در حین ارائه خدمات به فرد معلول از ماسک و دستکش استفاده کند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها