رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 498567

کرونا منجر به نارسایی کلیه میشود؟

ساعت24 -یک فوق تخصص کلیه و مجاری ادراری گفت: ویروس کرونا تاثیر زیادی روی کلیه ندارد، اما مواردی از نارسایی کلیه به دنبال کرونا ویروس مشاهده شده است که ممکن است به دلیل اختلالات سیستمیک ناشی از درگیری بخش‌های دیگر بدن با ویروس کرونا باشد.

کلیه
style="text-align:justify">دکتر جواد احمدی درباره تاثیر ویروس کرونا بر کلیه گفت: اگرچه ویروس کرونا تاثیر زیادیروی کلیه ندارد اما در بعضی مواقع باعث اختلالات الکترولیتی می‌شود که آن هم به دلیل بیماری و عملکرد سیستمیک کلیه است.

وی با بیان اینکه ویروس کرونا خود به‌طور مستقیم کلیه را درگیر نمی‌کند، اظهارکرد: البته مواردی از نارسایی کلیه به دنبال کرونا ویروس مشاهده شده است، اما هنوز ثابت نشده که منشا این نارسایی بیماری کووید- ۱۹ بوده است. ممکن است نارسایی کلیه به دلیل اختلالات سیستمیک ناشی از درگیری بخش‌های دیگر بدن با ویروس کرونا اتفاق افتاده باشد.

این فوق تخصص کلیه و مجاری ادراری با تاکید بر اینکه بسیاری از بیماران به دلیل ترس از کرونا مراجعه‌ای به پزشک نداشته‌اند، گفت: این افراد به دلیل اینکه پیگیری‌های لازم نسبت به درمان خود انجام نداده‌اند دچار مشکل شده‌اند.

احمدی با اشاره به اینکه بیماران کلیوی، دیابتی و بیمارانی که فشارخون دارند باید به منظور جلوگیری از ابتلا به کرونا تمام پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند، اظهارکرد: با رعایت نکات پیشگیرانه بهداشتی که توسط وزارت بهداشت اعلام شده همه افرادی که سابقه بیماری دارند می‌توانند مانع ابتلا به کرونا ویروس شوند.

وی تاکید کرد: مهمترین توصیه‌های پزشکی که می توان به بیماران کلیوی داشت این است که باید داروهای خود را به موقع مصرف کنند چراکه این موضوع بسیار اهمیت دارد. همچنین آن‌ها باید با مراجعه به پزشکان خود، با انجام آزمایشات و رعایت رژیم غذایی‌شان مانع از پیشرفت بیماری خود شوند.

بنابر اعلام روابط عمومی سامانه ۴۰۳۰، این فوق تخصص کلیه و مجاری ادراری با بیان اینکه بیمارانی کلیوی هم مانند دیگر بیماران، رژیم‌های غذایی متفاوتی دارند، گفت: رژیم غذایی بیمارانی که نارسایی کلیه دارند با بیمارانی که پیوند کلیه انجام داده اند و یا دیالیزی هستند، متفاوت است. ما بر اساس وضعیت بیمار و میزان دفع پروتئین کلیه، کراتین کلیه، چربی، اسید اوریک و ... برای آن‌ها رژیم غذایی تجویز می‌کنیم.

منبع:ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها