رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 498575

تامین ارز دولتی صنعت دارو با تاخیر انجام میشود

ساعت24 - نایب رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران گفت: تخصیص ارز دولتی برای تامین مواد اولیه کارخانه‌هایی دارویی کشور با ۴ تا ۶ ماه تاخیر انجام می‌شود و اگر این روند ادامه یابد در ماه‌های آینده با مشکلات جدی در تولید دارو مواجه می‌شویم.

دارو
عباس کبریایی زاده روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درباره روند تامین ارز مورد نیاز صنایع دارویی و حذف ارز دولتی از برخی داروها افزود: در مورد حذف ارز دولتی برای داروهای بدون نسخه (OTC) و مواد بسته بندی و جانبی صنعت دارو، نظر تولیدکنندگان دارو با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یکی است. دولت اگر تضمین کند که ارز این اقلام را با نرخ نیمایی می دهد، جامعه داروسازان کشور نیز پرداخت ارز دولتی را برای این اقلام توصیه نمی کند.

وی گفت: اختلاف قیمت ارز نیمایی با ارز دولتی برای تهیه مواد جانبی و بسته بندی دارو در شرایط کنونی رانت و فساد ایجاد می کند و توصیه فعالان صنعت دارویی این است که دولت کلا ارز این حوزه از اقلام دارویی را به نرخ نیمایی تامین کند اما تضمین کند که ارز دارو را با این قیمت به موقع تامین می کند.

نایب رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران افزود: اقدام دولت در حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای مواد جانبی و بسته بندی دارو اقدام درستی بوده و امیدواریم به موقع قیمت داروها را اصلاح کنند که به تولید کنندگان دارو فشار وارد نشود.

کبریایی زاده گفت: مساله این است که دولت در مواردی برای واردات داروهای خارجی ارز ۴۲۰۰ تومانی می دهد. در واقع برای دارویی که دستمزد کارگر، جعبه، بروشور و مواد جانبی آن خارجی است، ارز دولتی می دهد. با این کار دولت در مواردی به شرکت های خارجی یارانه می دهد در حالی که کارخانه های تولید دارو در ایران اکنون فقط برای واردات مواد اولیه و موثره ارز ۴۲۰۰ تومانی می گیرند.

وی ادامه داد: کارخانه های تولید دارو در کشور اکنون برای مواد جانبی، بسته بندی و ماشین آلات ارز نیمایی می گیرند یا در مواردی اصلا ارز نمی گیرند و با ارز آزاد خرید می کنند و این هزینه ها به علاوه هزینه های سرباری مثل دستمزد و نرخ تورم در تعیین قیمت دارو نباید نادیده گرفته شود. در این شرایط حفظ ارز ۴۲۰۰ تومانی در حوزه دارو به نفع واردات است و به نفع تولیدکنندگان داخل نیست.

کبریایی زاده گفت: سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی با اختصاص ارز دولتی به این شکل مخالف است چون خلاف اصول اقتصادی است. دولت باید سیاست های کارآمدتری در جهت حمایت از تولید ملی داشته باشد. اینکه به برخی داروهای خارجی ارز دولتی داده شود و به داروی تولید داخل ارز میانه یعنی ترکیبی از ارز دولتی، نیمایی و آزاد داده شود، موازنه درستی نیست.

نایب رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران گفت: ظاهرا بر اساس آنچه بانک مرکزی اعلام کرده، دولت در تامین منابع ارزی محدودیت دارد. به هر حال فروش نفت متوقف شده و منابع ارزی دولت محدود است و به ناچار بخشی از ارز دارویی را به ارز نیمایی منتقل کرده اند.

روند نامنظم تخصیص ارز دارو از دی ۹۸

وی افزود: مساله این است که همین ارز نیمایی به طور مستمر برای کارخانه های دارویی تامین نمی شود. بانک مرکزی از اواخر دی سال گذشته روند اختصاص ارز منظم و مستمر برای حوزه دارویی نداشته و به همین علت تراکم و ازدحام پروفرم های واردات مواد دارویی را در وزارت بهداشت داریم.

کبریایی زاده گفت: در واقع الگوی منطقی و اطمینان بخش در اختصاص ارز برای تامین کالاهای مورد نیاز صنعت دارو از سوی بانک مرکزی مشاهده نمی شود. در مواقعی برای تعدادی از اقلام یک کارخانه دارویی ارز تامین شده و برای اقلام دارویی دیگر ارز تامین نشده و فقدان همان کالایی که امکان واردات پیدا نکرده چرخه تولید را متوقف می کند.

نایب رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران افزود: از نوروز امسال به بعد و به خصوص در یک ماه گذشته روند اختصاص ارز دارویی بسیار نامرتب شده، حتی تخصیص ارز نیمایی هم برای حوزه دارو با تاخیرهای بیش از یک ماهه مواجه شده است در حالیکه کالاهای خارجی متعددی در بازار دیده می شود که به هر حال به نحوی ارز واردات آنها تامین شده است.

وی گفت: تخصیص ارز برای واردات از روند درستی تبعیت نمی کند، وقتی یک کارخانه داروسازی یک قطعه یا یک ماده جانبی را می خواهد وارد کند، گاهی چند ماه منتظر ارز نیمایی می ماند و این روند منصفانه نیست.

کبریایی زاده گفت: برای تامین ارز ۴۲۰۰ تومانی به منظور واردات مواد اولیه نیز گاهی شرکت های دارویی بیش از چهار ماه معطل می شوند، میزان معطلی برای تامین ارز دولتی در مواردی به ۶ ماه می رسد.

دپوی مواد اولیه دارو رو به اتمام است

وی در پاسخ به این پرسش ایرنا که در چنین شرایطی چطور هنوز تولید دارو در کشور ادامه دارد، گفت: علتش این است که تا پاییز ۹۸ روند تخصیص ارز دولتی برای واردات مواد اولیه دارویی مناسب بود. سال ۹۸ دپوی مناسبی از مواد اولیه دارویی تامین شد اما این دپو در حال تمام شدن است. از دی ۹۸ این روند مختل شده است. آن زمان حدود ۹ ماه دپوی مواد اولیه دارویی داشتیم اما اکنون ۶ ماه از آن زمان گذشته و مواد اولیه کارخانه هایی دارویی رو به اتمام است و نگرانی جدی است.

نایب رئیس سندیکای صاحبان صنایع دارویی ایران افزود: دولت باید هر چه زودتر برای تامین ارز واردات مواد اولیه دارویی فکری کند. هر چه در ۹ ماهه سال ۹۸ ( از ابتدای سال تا آخر پاییز) دولت در این زمینه خوب عمل کرد در ۶ ماه گذشته ضعیف عمل کرده است.

کبریایی گفت: مشکل صنعت دارو برای تامین مواد اولیه جدی است و اگر دولت همین امروز برای تامین ارز مورد نیاز اقدام کند باز هم خطر کمبود دارویی در ماه های آینده وجود دارد.

وی افزود: وزارت بهداشت سال گذشته تا اواخر پاییز سهم بیشتری از ارز دولتی را به مواد اولیه دارویی و شرکت های تولید دارو داد به طوری که ۶۰ درصد ارز دارویی به بخش تولید و ۴۰ درصد به واردات داروی ساخته شده اختصاص پیدا کرد اما از دی ۹۸ و به خصوص بعد از نوروز امسال وضعیت تامین ارز صنعت دارو دچار مشکل شده و با تاخیر انجام می شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها