رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 498576

گوشیقاپی و شگردهای سارقان پایتخت

ساعت24 - امروزه انواع سرقت‌ها با روش و مدل‌های مختلف را در جامعه می‌بینیم و گوشی‌قاپی یکی از مهمترین و رایج‌ترین آنها در تهران است.

سرقت گوشی
اگر خودتان تاکنون قربانی گوشی‌قاپی نبوده‌اید، کافی است از نزدیکان و همکارانتان در این مورد سوال کنید؛ بسیاری از آنان به شیوه‌های گوناگون هنگام تردد در شهر اسیر سارقان شده و گوشی موبایل خود را از دست داده‌اند.

قیمت گوشی‌های تلفن همراه در شرایط عادی از حدود یک میلیون تومان آغاز می‌شود و تا ۳۰ میلیون تومان و حتی بیشتر هم می‌رسد؛ علاوه بر آن، تلفن همراه امروزه به جعبه اسرار و گنجینه اطلاعات هر شخص تبدیل شده است و افراد مطالب و تصاویری را که هیچکس از وجودشان خبر ندارد را در گوشی خود نگهداری می‌کنند.

با توجه به گرانی تلفن‌های همراه در بازار، گوشی قاپی نه تنها از نظر اقتصادی به شهروندان ضربه می‌زند بلکه مالباختگان به دلیل از دست دادن انبوهی از اطلاعات و داده‌های شخصی که در گوشی‌های خود دارند، در دردسر می‌افتند.

به همین دلیل در هر ساعت از شبانه‌روز و در هر جایی که باشیم، هنگام استفاده از تلفن همراه باید شش‌دانگ حواسمان را جمع کنیم و حین صحبت کردن، اطراف خود را بپاییم تا طعمه سارقان نشویم؛ اما سارقان نیز کار خود را بلدند، آنان هر روز شگردهای تازه‌ای را برای قاپیدن گوشی از جیب شهروندان به کار می‌گیرند.

گوشی‌قاپی در تاکسی

یکی از شگردهای رایج سارقان، ربودن گوشی‌های تلفن همراه سرنشینان خودروهاست، کافی است پشت یک چراغ قرمز توقف کنید و سرگرم صحبت با تلفن همراه شوید یا آنکه گوشی خود را در حالی که شیشه ماشین پایین است روی صندلی بگذارید تا کار را برای سارقان راحت کنید.

یکی از رانندگان تاکسی در تهران که خود را مهدی معرفی کرد، به خبرنگار ایرنا گفت: وقتی مسافری در ماشین با موبایل صحبت می‌کند به او تذکر می‌دهم که برای صحبت کردن گوشی را در سمتی بگیرد که نزدیک پنجره نباشد یا شیشه ماشین را ببندد.

وی ادامه داد: بارها دیده‌ام که پشت چراغ قرمز یا در ترافیک، گوشی مسافری را که در حال صحبت بوده، در یک چشم به هم زدن به سرقت برده‌اند.

اما دزدیدن گوشی فقط پشت چراغ قرمز یا ترافیک اتفاق نمی‌افتد، گاهی حتی داخل تاکسی‌ها هم گوشی شهروندان را می‌ربایند.

مهدی در این باره می گوید: چندی پیش یکی از مسافرانم هنگام حرکت خواب بود و وقتی به مقصد رسیدیم متوجه شد تلفن همراهش نیست، هرچه تماس گرفتیم موبایل خاموش بود و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که مسافر دیگری که کنار او در صندلی عقب نشسته بود، از فرصت استفاده کرده و موبایلش را به سرقت برده است.

برخی رانندگان تاکسی نیز خود در زمره قربانیان سارقان هستند، پلیس تهران بزرگ بارها از شکایت تاکسی دارانی خبر داده است که گفته اند: برخی مسافران آنان هنگام رسیدن به مقصد به بهانه اینکه لازم است یک تماس فوری با نزدیکان خود بگیرند و تلفن خودشان شارژ ندارد، گوشی راننده تاکسی را گرفته و بلافاصله از محل گریخته اند.

دزدی از عابران پیاده

یکی دیگر از طعمه‌های سارقان برای سرقت گوشی، عابران پیاده‌ای هستند که در سطح شهر با تلفن همراه خود صحبت می‌کنند، سارقان برای رسیدن به این هدف گاه ادای افراد سائل را در می‌آورند، گاهی به شکل معتادان در می‌آیند و

در مواردی حتی اقدام به زورگیری و تهدید با انواع سلاح‌های سرد می‌کنند.

سارقان وقتی عابری را تنها در خیابان و کوچه‌ای خلوت بیابند، سعی می کنند با ترفندهای مختلف، کیف یا گوشی همراه او را بربایند.

امیرحسین، جوان دانشجویی که در محدوده ترمینال جنوب گوشی تلفن همراه خود را از دست داد، در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: از ترمینال به قصد رفتن به دانشگاه بیرون آمده بودم که در حاشیه خیابان اصلی، دو نوجوان از من تقاضای پول کردند، از حرکت ها و وجنات آنان حدس زدم قصد سرقت دارند و محکم دستم را روی کیف پولم گذاشتم که در جیب پشت شلوارم بود اما یکی از آنها اصرار داشت به او پول بدهم.

این دانشجو افزود: در حالی که حواسم به حرف‌ها و رفتارهای این نوجوان بود، دوستش که ظاهرا آرام بود و اندکی دورتر حرکت می‌کرد، خود را به من رساند و تنه زد که بلافاصله هر دو از من دور شدند در یک‌آن دریافتم چیزی از من سرقت شده است.

وی گفت: آنان مرا غافلگیر کرده و گوشی همراهم را از جیب شلوارم بود به سرقت برده بودند؛ دنبالشان دویدم اما آنان بلافاصله با موتوری که طرف دیگر خیابان پارک بود از من دور شدند.

محمد یکی دیگر از شهروندانی است که موقع جابجا شدن با اتوبوس‌های شهری از وی سرقت شده، می گوید: تا زمانی که از اتوبوس پیاده شدم متوجه سرقت نشده بودم و طوری حرفه‌ای از من سرقت کرده بودند که به هیچکس شک نکردم.

این شهروند افزود: برای پیگیری کارم به کلانتری مراجعه کردم اما تا به امروز که حدود پنج ماه از آن قضیه می‌گذرد خبری از تلفن همراه سرقتی من نشده است.

بیشتر گوشی قاپی‌ها در پایتخت توسط راکبان موتورسیکلت‌ها یا با همکاری آنان انجام می‌شود.

بسیاری اوقات، موتورسوارها از پشت سر و طوری که شما متوجه حضورشان نشوید، نزدیک می‌شوند و گوشی همراه را از دست یا جیب‌تان می‌ربایند و گاهی نیز گوشی را با کیف دستی که شهروندان به همراه دارند به سرقت می‌برند.

یکی از شهروندان به نام شاهین به خبرنگار ایرنا گفت: در یکی از خیابان‌های پایتخت در حال صحبت با تلفن همراهم بودم که متوجه حضور دو جوان موتورسوار شدم که من را می‌پاییدند.

وی افزود: وقتی وارد یکی از کوچه‌های فرعی شدم آن دو جوان در تعقیب من وارد کوچه شدند و یکی از آنان با چاقویی که در دست داشت، به سمت من آمد و با فحاشی قصد داشت موبایل و کیفم را از من بگیرد ولی من وسایلم را داخل حیاط یکی از خانه‌ها انداختم.

شاهین تصریح کرد: سارقان وقتی این صحنه را دیدند با دسته چاقو چند ضربه به من زدند و از محل متواری شدند و من با کمک چند شهروند توانستم وسایلم را پس بگیرم و برای مداوا به بیمارستان بروم.

در رویداد دیگری، سارقان در یکی از خیابان‌های تهران جوانی ۲۱ ساله را تعقیب کردند و سرانجام او را در کوچه‌ای به دام انداختند و با تهدید چاقو، تلاش کردند تلفن همراه او را بدزدند.

سارقان که به ظاهر معتاد بودند، برای رسیدن به هدف با پسر جوان درگیر شده و با زدن شاهرگش، جان او را گرفتند و پس از دستگیری توسط پلیس اعتراف کردند که گوشی گرانقیمت این پسر جوان را در محدوده شوش و مولوی با قیمت نازل ۳۰۰ هزار تومان برای تامین مواد مخدر به مالخرها فروخته اند.

یکی از شهروندان می گوید: چند روز پیش در بلوار ابوذر در جنوب شرق تهران در حال پیاده روی بودم که ناگهان یک دستگاه موتورسیکلت در نزدیکی من توقف کرد و ترک نشین آن، گوشی گرانقیمتم را قاپید؛ با او درگیر و گلاویز شدم و در نتیجه ترک‌نشین به ناچار خود را به داخل رودخانه انداخت و متواری شد و راکب موتورسوار نیز با سرعت از محل گریخت.

مکان‌های شلوغ؛ بهشت سارقان

به همان اندازه که برخی سارقان در مکان‌های خلوت دنبال طعمه می گردند، سارقان دیگری هم هستند که در مکان‌های شلوغ به دنبال اهداف شوم خود هستند.

تفاوت این دو گروه در داشتن یا نداشتن موتور است، آنهایی که در مکان‌های خلوت دزدی می کنند، با موتور محل را سریع ترک می‌کنند.

یکی از مکان‌هایی که گوشی‌قاپی در آن زیاد اتفاق می‌افتد داخل اتوبوس‌های تندرو(بی‌آرتی) یا مترو و ایستگاه‌های آنهاست؛ سارقان در این موارد با توجه به غفلت شهروندان در یک‌آن دست خود را داخل کیف یا جیب‌ مسافران می‌کنند و موبایل آنها را به سرقت می‌برند.

بیمارستانها و مراکز درمانی یا دیگر اماکن شلوغ نیز وضعیت مشابهی دارند و بنا به گزارش‌های پلیس بیشتر سرقت گوشی در مراکز درمانی توسط دزدانی صورت می گیرد که زن هستند.

در این روش، سارق به بهانه خاموش شدن موبایلش و ضروری بودن برقراری تماس، گوشی تلفن همراه را از شما می‌گیرد و با ترفندهای مختلف از جلوی چشم شما غایب و ناپدید می شود.

برای توضیح در این باره نیازی نیست مثالی بیاوریم. کافی است از اطرافیان خود سوال کنید. به احتمال قوی، یک یا چند تن از آنها قربانی این شیوه سرقت شده اند.

چه کنیم اسیر دزدان نشویم؟

با توجه به این وضعیت، سوال این است که آیا راهی برای پیشگیری از سرقت موبایل وجود دارد یا خیر؟

شاید، پاسخ قاطعی نتوان به این پرسش داد اما پیدا است باید هر روز بیشتر حواس خود را جمع کنیم و هنگام تردد در شهر به صورت پیاده یا سواره مراقب اطراف و جیب و کیف‌هایمان باشیم.

علاوه بر آن، به راحتی به افرادی که تقاضای قرض گرفتن گوشی می‌کنند، اعتماد نکنید، شاید آنها دزد باشند و اگر قصد کمک دارید بهتر است خودتان پیام آن فرد را به کسی که می‌خواهد، منتقل کنید.

کارشناسان پلیس توصیه می کنند در صورت ضروت برای استفاده از گوشی در اماکن عمومی، تلفن همراه خود را محکم در دستانتان نگه دارید و حتی بهتر است برای برقراری تماس از هندزفری استفاده کنید، در این صورت گوشی را در جیب یا کیف خود بگذارید و حتما در کیف را ببندید.

اکثر سارقان زمانی دست به موبایل‌قاپی می‌زنند که شما محو کارکردن یا مکالمه با تلفن هستید، پس سعی کنید در خیابان‌ها و مکان‌هایی که امکان سرقت گوشی بالاست، با تلفن همراه خود خیلی کار نکنید.
همچنین سعی کنید در مواقعی که با تلفن همراه در خیابان‌ها می‌خواهید صحبت کنید، از هندزفری و وسایل مشابه با آن استفاده کنید و موبایل را در دست نگیرید و در کوچه‌ و خیابان‌های تاریک و خلوت تلفن همراه خود را از کیف یا جیب‌های خود در نیاورید.
اگر تلفن همراه گران‌قیمتی دارید، سعی کنید در اماکن عمومی آن را در معرض دید همگان قرار ندهید، برخی سارقان ممکن است در اماکن عمومی شما را رصد کنند.
هنگام حضور در اماکن عمومی، مغازه‌ها و رستوران‌ها به هیچ وجه تلفن همراه خود را روی میز قرار ندهید، بخش زیادی از موبایل‌قاپی در اماکن عمومی به دلیل گذاشتن تلفن همراه روی میز یا مکان‌هایی از این دست است.
همچنین در اماکن شلوغ و مراکز پرتردد تلفن همراه خود را در جیب پشتی شلوار قرار ندهید و خانم‌ها هم تلفن همراه خود را در جیب‌های بزرگ مانتو قرار ندهند و خانم‌های که تلفن‌ همراه خود را در کیف دستی قرار می‌دهند، نسبت به بسته بودن زیب کیف مطمئن شوند و مراقب کیف خود باشند.
در زمان پیاده‌روی از حاشیه خیابان‌ها تردد نکنید و به پیاده رو بروید، همواره کیف دستی یا تلفن همراه و سایر وسایل را به سمت خیابان نگیرید و به هیچ وجه محتویات داخل کیف خود را در معرض دید افراد ناشناس قرار ندهید.
از آویزان کردن کیف خود به پشت صندلی در رستوران‌ها و غیره خودداری کنید و در پایان اپلیکشین‌های ردیابی گوشی تلفن همراهتان را حتما فعال کنید.

حال اگر با تمام این راهکارهایی که ارائه شد مورد سرقت قرار گرفتیم اولین گام بعد از حفظ خونسردی برقراری تماس با مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ و در صورت وارد شدن آسیب جسمی از سوی سارقان به خود یا دیگر شهروندان با مراکز اورژانس تماس بگیریم.

معمولا افرادی که مورد سرقت قرار گرفته‌اند بسته به قیمت گوشی خود پیگیر موضوع نمی‌شوند و دلیلشان برای اینکار طولانی شدن زمان تشکیل پرونده و رفت و آمدهای زیاد به کلانتری است و غیر از این موضوع هزینه‌ای بابت پیگیری موضوع نیز باید پرداخت کنند و شهروندهان معتقدند که گوشی که به سرقت رفت دیگر پیدا نمی‌شود و به همین دلیل پیگیر موضوع نمی‌شوند.

برخی دیگر از افرادی که از آنها سرقت شده است به پاتوق مالخران و به اصطلاح دسته‌دوم فروشان می‌روند تا شاید به صورت اتفاقی موبایل به سرقت رفته خود را پیدا کنند.

یکی از بهترین روش‌هایی که با استفاده از آن می‌توان از به سرقت رفتن گوشی موبایل جلوگیری کرد گذاشتن یک رمز عبور مناسب و قدرتمند برای لاک اسکرین گوشی است و روش دیگر که برای تعداد محدودی از تلفن‌های همراه می‌توان استفاده کرد فعال کردن جی‌پی‌اس است.

یکی دیگر از راه‌های جلوگیری از سرقت گوشی‌های موبایل علاوه بر قفلی که برای صفحه نمایش آنها در نظر گرفته می‌شود، می‌توان از قفل سیم کارت نیز استفاده کرد و به قفل سیم کارت اصطلاحا پین (SIM PIN) گفته می‌شود.

یکی از قابلیت‌های امنیتی بسیار جالبی که در هر دو سیستم عامل (اندروید) و (iOS) به شیوه نسبتا مشابه با هدف ردیابی گوشی‌های سرقتی و یا گم شده ارائه می‌شود، قابلیت‌های Find My iPhone (مخصوص iOS) و قابلیت Android Device Manager (مخصوص اندروید) است که با فعالسازی این دو قابلیت شما می‌توانید هر زمان موقعیت مکانی گوشی خود را از طریق یک کامپیوتر، تبلت یا حتی گوشی دیگر ردیابی کنید.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها