رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 500880

تکلیف اقساط وام یک میلیونی یارانه بگیران چه میشود؟

ساعت24- در حالی اقساط وام یک میلیونی یارانه‌بگیران از محل یارانه نقدی واریزی در هر ماه کسر می‌شود که در صورت حذف یارانه بگیر، مسئولیت پرداخت این اقساط به بانک‌ها برعهده دولت خواهد بود.

یارانه
پرداخت وام یک میلیونی برای حدود ۲۳ میلیون خانوار یارانه‌بگیر، طرحی بود که با پیشنهاد بانک مرکزی و برای حمایت از اقشار آسیب‌پذیر در اردیبهشت ماه به اجرا درآمد؛ به طوری که هر خانوار می‌توانست با اعلام تقاضا و قرار گرفتن در لیستی که از سوی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی و سازمان هدفمندی یارانه‌ها به بانک مرکزی ارائه می‌شد، این تسهیلات را دریافت کند.

جریان پرداخت وام یک میلیونی از این قرار بود که ابتدا پیش‌بینی شد با سود ۱۲ درصد و باپرداخت ۲۴ ماهه به حساب یارانه‌بگیران واریز و اقساط آن از همان حساب یارانه کسر شود. اما با توجه به این‌که در این شرایط مبلغ اقساط به حدود ۴۷ هزار تومان می‌رسید و خانوار یک نفره در تامین قسط به مشکل بر می‌خورد و از سوی دیگر سود آن برای این تسهیلات بالا به نظر می‌رسید، اینگونه تغییر کرد که سود ۱۲ درصدی به نوعی بین دولت و مردم تقسیم شود که چهار درصد را یارانه‌بگیر و هشت درصد دیگر را دولت بپردازد و اقساط از ۲۴ به ۳۰ ماه افزایش یابد. در این حالت قسط پرداختی به ۳۵ هزار تومان در هر ماه کاهش پیدا کرد.

در حالی حدود ۲۱ میلیون خانوار طی چند مرحله وام یک میلیونی را دریافت کردند که این روزها برخی یارانه‌بگیران می‌گویند اخیرا یارانه آن‌ها واریز نشده و به نظر می‌رسد یارانه‌شان قطع شده باشد و این سوال برای آن‌ها مطرح است که در این شرایط قسط وام یک میلیونی آن‌ها چگونه پرداخت خواهد شد؟

در این رابطه، لازم به توضیح است که قسط یارانه‌بگیران حذف شده برعهده دولت خواهد بود. این در حالی است که طبق مصوبه هیات وزیران در رابطه با سازوکار پرداخت وام یک میلیونی در صورت قطعی یارانه خانوار مانده اصل و سود در تعهد دولت بوده و سازمان برنامه و بودجه مکلف است آن را در لوایح بودجه سنواتی پیش‌بینی و به نظام بانکی بازگرداند.

براین اساس، شاید در ظاهر ماجرا اینگونه به نظر برسد این حذف به ضرر دولت تمام خواهد شد و باید قسط وام را بپردازد، ولی در اصل اینگونه نیست. مثلا برای یک خانوار پنج نفره که قرار است در هر ماه حدود ۲۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان برایشان یارانه واریز شود، فقط در این حالت یک قسط ۳۵ هزار تومانی بجایاو پرداخت خواهد شد که بسیار به صرفه‌تر از پرداخت یارانه خواهد بود. به عبارتی هزینه کمتر از پنج ماه یارانه این خانوار برابر وام یک میلیونی است که در این حالت هزینه پرداخت وام برای دولت به طور حتم به صرفه‌تر از ادامه پرداخت یارانه خواهد بود.

درحال‌حاضر دولت در هر سال برای حدود ۷۸ میلیون یارانه‌بگیر حدود ۴۲ هزار میلیارد تومان یارانه پرداخت می‌کند، این در حالی است که هزینه وام یک میلیونی که برای حدود ۲۱ میلیون خانوار به ۲۱ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها