رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 500940

پژو 405 و داستان‌های دنباله‌دارش!

رپورتاژ تبلیغی / اگر در فیلم‌ها و خاطره‌های قدیمی خود به دنبال ردی از صنعت خودروسازی در ایران بگردیم، بدون شک پیکان اولین خودروی نوستالژیک ایرانی است که گویا صنعت خودروسازی ایران با آن شناخته می‌شود.

dir="RTL" style="text-align:justify">

اگر در فیلم‌ها و خاطره‌های قدیمی خود به دنبال ردی از صنعت خودروسازی در ایران بگردیم، بدون شک پیکان اولین خودروی نوستالژیک ایرانی است که گویا صنعت خودروسازی ایران با آن شناخته می‌شود. اما بعد از آن مطمئنا گوی و میدان در اختیار پژوی فرانسوی الاصل است که حالا برای سالیان سال جزیی از خودروسازی کشورمان شناخته شده است. ابتدا پژو 504 با طراحی معروف و چراغ‌های بزرگش سال‌ها یکه‌تاز بازار خودرو بود. بعد از آن شاید بتوان موفق‌ترین تولید میان سدان‌های داخل ایران را پژو 405 دانست که برای سال‌ها یکه‌تاز خیابان‌های کشورمان بود. پژو 405 نه تنها در ایران که در تمام دنیا هم به عنوان خودرویی خانوادگی و اقتصادی فروش بسیار خوبی را تجربه کرد. پژو 405 باعث شد که ایران‌خودرو با خیال راحت خط تولید پیکان را متوقف کند؛ چرا که حالا خودرویی را در اختیار داشت که با تمام کم و کاستی‌هایش خوب می‌فروخت.

پژو 405 و داستان‌های دنباله‌دارش!

پژو 405 به دلیل فروش خوبش، یک اتومبیل خبرساز به حساب می‌آمد. اما یک اتفاق عجیب برای مدت‌ها پژو 405 را در صدر خبرها قرار داده بود. خبر آتش گرفتن پژوهای 405 از جمله داستان‌هایی بود که تا مدت‌ها بحث‌های جنجالی را در اخبار خودروها به وجود آورد. اولین مورد آتش گرفتن این خودرو در سال 1383 شمسی بود که در ابتدا خیلی مورد توجه قرار نگرفت و به عنوان یک تصادف تلقی شد. چندی بعد اما با تکرار این اتفاق گمانه‌زنی‌ها از تصادف به سمت مشکلات فنی عجیب و غریب کشیده شد. ایران‌خودرو در بیانیه‌ای از خریداران 405 در نیمه دوم سال 1383 خواست که خودروهای خود را برای تعویض یک قطعه به نمایندگی‌ها معرفی کنند. قطعه‌ای که به زعم مهندسان این شرکت، دلیل اصلی آتش‌سوزی‌ها بود. بعد از بررسی‌ها اعلام شد که دلیل اتفاق، غیر استاندارد بودن یک بست در قسمت شلنگ خروجی باک بنزین این خودرو بوده است. این بست به مرور زمان و با تغییر دما، قادر به نگه داشتن شلنگ بنزین نبود و به تدریج نشت بنزین از همان قسمت باعث وقوع آتش‌سوزی می‌شده است. بعد از آن به نظر می‌رسید که مشکل رفع شده و از آنجایی که این اتفاق تلفات جانی نداشت، به مرور به فراموشی سپرده شد. اما با ادامه یافتن این داستان در سال 1384 مشکل آتش‌سوزی به تلفات جانی انجامید. پیش از آن فقط در هنگام توقف و پارک، خودرو آتش می‌گرفت اما در این سال خودرو در حال حرکت با سرنشینانش دچار حادثه شد و اتفاق‌های غم‌انگیزی را رقم زد. این اتفاق در سال 1385 در حالی به یک بحث جنجالی تبدیل شد که سرپرست پلیس راهور اعلام کرد در 5 ماه اول سال 1385، 60 مورد آتش‌سوزی پژو 405 باعث مرگ 124 نفر از هموطنان‌مان شده است. اخبار غم‌انگیزی که خشم مالکان این خودروها را برانگیخت. بعد از آن و با فشاری که از سمت اداره راهنمایی و رانندگی و دادستان کل کشور به شرکت ایران‌خودرو وارد آمد، بالاخره این شرکت تصمیم گرفت که به راهکاری اساسی برای حل این مشکل بیندیشد. مسئولان ایران‌خودرو در ابتدا اقدام به تکذیب تمام اتهام‌ها در مورد کم کاری و مشکل استاندارد قطعات کردند اما سرانجام در فروردین 1386 ایران‌خودرو مجددا با یک فراخوان عمومی از دارندگان پژو 405 که بعد از سال 1383 تولید شده بود، خواست که برای تعویض قطعه مورد نظر، خودروهای خود را به نمایندگی‌ها معرفی کنند. بعدها در خبرها آمد که شرکت قطعه‌ساز اروند پیشرو موفق به ساخت قطعه‌ای شده که می‌تواند جایگزین قطعه غیراستاندارد فرانسوی باشد. بعد از این اتفاق دیگر شاهد آتش‌سوزی پژو 405 نبودیم. نکته جالب توجه این بود که بازار خرید و فروش این خودرو هیچگاه تحت تأثیر این داستان‌ها قرار نگرفت. مشاهده قیمت پژو 405 دیوار و دیگر سایت‌های خرید و فروش خودرو و بررسی پیشینه آن‌ها، نشان می‌دهد که این خودرو همواره بازار پر التهاب و پرآفت و خیزی را تجربه کرده است.

پژو 405 همچنان پیشتاز بازار

گفتیم که با وجود تمام این اتفاق‌ها، هیچگاه بازار فروش پژو 405 دچار رکود نشد. ایران‌خودرو کماکان بدون هیچ تغییر و نوآوری، خودروی قدیمی‌اش را می‌فروخت. شاید بتوان گفت که فیس‌لیفت این خودرو که ابتدا با نام پژو پرشیا و بعدها با نام پژوپارس معرفی شد، هیچگاه نتوانست موفقیت نسخه اولیه را تکرار کند. دلیل این موضوع را می‌توان توانایی فنی نسبتا خوب پژو 405 و قیمت مناسب آن نسبت به رقبایش دانست. بسیاری از این رقبا را می‌توان در سایت دیوار که مرجع خرید و فروش خودرو در کشورمان است، با هم مقایسه کرد.

این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها