رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 501248

عملیات بنایی با انواع مختلف سنگ و دستورالعمل‌های ساخت و ساز

رپورتاژ تبلیغی / سنگهای مصرفی در کارهای بنایی از هر نوع باید تمیز، متجانس، محکم، بدون رگه و عاری از مواد آلی و آلودگی‌های دیگر بوده و در مقابل یخبندان مقاوم باشند .

بنایی با سنگ

سنگهای مصرفی در کارهای بنایی از هر نوع باید تمیز، متجانس، محکم، بدون رگه و عاری از مواد آلی و آلودگی‌های دیگر بوده و در مقابل یخبندان مقاوم باشند . انواع سنگ‌های سست، متخلخل، مطبق و یا سنگهای خارج از استاندارد و اندازه های ذکر شده در نقشه ها یا مشخصات فنی خصوصی ، نباید به مصرف برسند. قبل از حمل سنگ به کارگاه پیمانکار باید ضمن مطالعه اولیه و اطمینان از حصول نسبی انطباق سنگ معدن با مشخصات خواسته شده، اطلاعات و نمونه های لازم را برای بررسی در اختیار دستگاه نظارت قر ار دهد .

دستگاه نظارت بر اساس دستورالعمل‌ها و مندرجات این مقاله یا سایر ضوابط واستانداردهای معتبر که صلاح بداند ، نسبت به کنترل کیفیت مصالح توسط آزمایشگاههای مورد تأیید کارفرما و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، اقدام و پس از حصول اطمینان از کیفیت معدن دستورحمل سنگ را صادر می نماید.

درجه حرارت محیط

عملیات بنایی باید در محیط با دمای مناسب صورت گیرد . اجرای عملیات بنایی در محیطی که درجه حرارت آن کمتر از 5 درجه سانتیگراد باشد ، به هیچوجه مجاز نمی باشد ، در صورتی که طبق نظر و تأیید دستگاه نظارت انجام این امر الزامی باشد، پیمانکار موظف است تدابیر لازم را برای تأمین دمای مناسب اتخاذ نماید.

ملات مصرفی

ملات مورد مصرف در کارهای بنایی باید بر اساس مشخصات و استانداردها باشد . طبقه ملات مصرفی باید بر اساس نقشه ها و مشخصات فنی خصوصی انتخاب شود ، در صورت عدم وجود این اطلاعات در مدارک فوق، حداقل طبقه ملات مصرفی، ملات سیمانی 5 به 1 خواهد بود.توصیه می شود برای عملکرد بهتر سیمان و بتن از افزودنی های بتن و روان کننده ها ی بتن و بهبوددهنده کیفیت سیمان و کمک سایش استفاده گردد.

پیش بینی محل تأسیسات

محل نصب درها، پنجره ها و تأسیساتی نظیر لوله، کابل و مجاری تهویه هوا، باید قبلاً به طور دقیق وبر اساس نقشه ها و دستورالعمل‌های دستگاه نظارت مشخص گردد تا به هیچوجه نیاز به کندن دیوار یا تخریب آن نباشد. مهاری‌های پنجره ها و چارچوب‌ها و درهای فلزی ، باید در بنایی با ملات کاملاً محکم شود. این وادارها و مهاری‌ها باید به نحوی استقرار یابند که در حین اجرای عملیات تکمیلی نظیر ریختن دوغاب در پشت پروفیلها، از محل و تراز موردنظر خارج نشده و به هیچوجه جابه جا نشوند.

توقف عملیات

با توجه به پیش بینی‌های لازم از نظر مصالح و نیروی انسانی، پیمانکار باید حتی الامکان سعی نماید که عملیات ساختمانی در پایان کار روزانه در محل‌های پیش بینی شده (درزهای ساختمانی ) به اتمام برسد . برای شروع مجدد کار بنایی ، باید بنایی قبلی کاملاً آبپاشی شده و در فاصله توقف و شروع مجدد، سطح کار کاملاً پوشیده و محفوظ بماند تا هیچگونه صدمه ای به اتصال وارد نگردد.

بنایی با سنگ قواره شده (تراشیده)

ابعاد سنگ‌های قواره شده باید مطابق مشخصات و ابعاد خواسته شده در نقشه های اجرایی باشد .

بسته به محل قرار گرفتن سنگ و با توجه به انواع سنگهای قواره ، باید ترتیب چیدن قفل و بست بین سنگها و مسائل مربوط به ایمنی سازه کاملاً رعایت گردد.

بنایی با سنگ لاشه (لاشه چینی)

سنگ لاشه به کار گرفته شده ، باید حتی الامکان دارای سطوح چهارگوش بوده و لبه های تیز آن تراشیده شود ، لاشه چینی باید تا حد امکان در رگ های منظم و افقی صورت گیرد و ضخامت بندها یکسان اختیار شود . سنگهای مصرفی باید قبل از مصرف کاملاً تمیز و عاری از مو اد اضافی و آلوده باشد و در صورت نیاز و طبق دستور دستگاه نظارت در آب خیسانده شود . سنگهای متوالی و رجها ، باید به نحوی قرار گیرند که هیچ یک از درزهای عمودی دو ردیف متوالی در مقابل یکدیگر قرار نگرفته و علاوه بر آن با توجه به ابعاد سنگهای به کار گرفته شده ، قفل و بست لازم در بنای سنگی به منظور تأمین ایستایی کامل آن حاصل شود ، باید از به کار بردن سنگهای رگه دار، خورده شده و سست خودداری شود . در بنایی با سنگ لاشه با ملات ماسه سیمان استفاده از افزودنی های بتنی و روان کننده ها به مقدار کنترل شده فراموش نشود.

بنایی خشکه چین

خشکه چینی با سنگ و بدون استفاده از ملات صورت می گیرد . سنگ‌های مورد مصرف درخشکه چینی، باید حتی الامکان دارای سطوح چهارگوش و مرتب باشند و گوشه های تیز و نامناسب آن تراشیده شود . اندازه سنگها و نحوه چیدن ، باید بر اساس نقشه های اجرایی و دستورالعمل های دستگاه نظارت باشد . خشکه چینی باید حتی الامکان در رگهای منظم و افقی صورت گیرد و سنگها در سطوح منظم بر روی بستر آماده شده قرار گیرند تا حداکثر تماس با کف یا لایه زیر حاصل شود، در هر حالت هرسنگ باید حداقل در سه نقطه با کف در تماس باشد . در خشکه چینی ، فاصله بندها نباید از 30 میلیمتر ودر سطوح نما از 25 میلیمتر تجاوز نماید . برای جلوگیری از نفوذ آب به بستر و زیر سازه می توان از ملات ماسه سیمان در درز بین سنگها و مصالح فیلتر در زیر پی استفاده کرد . ضخامت قشر فیلتر و دانه بندی آن باید بر اساس مشخصات خواسته شده و دستورات دستگاه نظارت تعیین شود . در صورت بکارگیری این روش، باید تدابیر لازم برای تخلیه و هدایت آب‌های زهکشی شده به عمل آید.

این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها