رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 502193

روحانی: اقدامات آمریکا، تروریسم اقتصادی و ناقض حاکمیت ملت هاست/تنها راه حل بحران سوریه، سیاسی است/ ترور سپهبد سلیمانی نشان دهنده ادعای دروغین آمریکا است

ساعت24-رئیس جمهور بر حمایت قاطع ایران از دولت و ملت سوریه تاکید کرد و گفت: امروز با گذشت بیش از ۹ سال از آغاز بحران سوریه، جمهوری اسلامی ایران معتقد است که تنها راه حل بحران سوریه، سیاسی است و راه حل نظامی نخواهد داشت.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور در نشست فوق العاده مجازی روسای جمهور کشورهای ضامن صلح آستانه، اظهار داشت: این اجلاس در حالی برگزار می‌شود که جهان درگیر مسأله کرونا شده و مردم سوریه نیز از این امر مستثنی نیستند.

وی تأکید کزد: کرونا مشکلات اقتصادی و بهداشتی گسترده‌ای را در سوریه ایجاد کرده و این کشور بیش از هر زمانی نیازمند کمک‌های بشردوستانه بویژه اقلام امکانات پزشکی و دارویی است.

اهم اظهارات رئیس جمهور را به نقل از مهر بخوانید؛

* آمریکا در ادامه تحریم‌های گذشته و تلاش‌های مذبوحانه خود برای فشار بر مردم سوریه تحریم های یکجانبه و تازه ای موسوم به سزار را تحمیل کرده است.

*این اقدام رژیم آمریکا نوعی تروریسم اقتصادی و ناقض حقوق بشردوستانه و حاکمیت ملت ها است.جمهوری اسلامی ایران ضمن محکومیت هرگونه تحریم علیه ملت ها در جهان خصوصا سوریه تأکید می کند که به حمایت های خود از مردم و دولت مشروع سوریه با قدرت بیشتری ادامه خواهد داد.

* این اقدامات نامشروع و غیرانسانی رژیم آمریکا هیچ گونه خللی در اراده کشورهای دوست و متحد سوریه ایجاد نخواهد کرد و آمریکا مطمئن باشد که آنچه از طریق فشار نظامی در کمک به گروه های تروریستی به دست نیاورده است، نمی تواند از طریق ابزار فشار اقتصادی و مجازات مردم سوریه به دست آورد.

*مسئله آوارگان داخلی و پناهجویان سوری نیز موضوع بسیار مهمی است. ما و جامعه جهانی باید به بازگشت آوارگان به خانه و کاشانه خود کمک کنیم که این هم یک موضوع انسانی است و هم به بازگشت صلح و ثبات و اعتمادسازی میان مردم سوریه کمک خواهد کرد.

* هرگونه مشروط نمودن کمک های انسانی به منظور تحقق اهداف سیاسی، این روند را مختل خواهد کرد. امروز با گذشت بیش از ۹ سال از آغاز بحران سوریه، جمهوری اسلامی ایران معتقد است که تنها راه حل بحران سوریه، سیاسی است و راه حل نظامی نخواهد داشت.

*ما به عنوان کشورهای ضامن روند آستانه، همواره از گفتگوهای سوری-سوری در چارچوب توافق های ایجاد شده در روند آستانه حمایت می کنیم و بر عزم خود برای مبارزه با تروریسم داعش و القاعده و سایر مجموعه های ذیل آنان در تمامی منطقه از جمله سوریه تأکید می کنیم.

*امروز در شرایطی با افتخار از مبارزه با تروریسم سخن می گوییم که فداکاری های زیادی در این راه صورت گرفته است. در اینجا لازم می‌دانم از همه شهدای مبارزه با تروریسم به ویژه در رأس آنان، شهید سپهبد قاسم سلیمانی یاد کنم و آمریکا که ادعای مبارزه با تروریسم را داشت، قهرمان این مبارزه را به شهادت رساند.

*ترور سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی نشان دهنده ادعای دروغین آمریکا در مقابله با تروریسم است. مبارزه با تروریسم تا محو کامل آن از سوریه و به طور کلی منطقه ادامه خواهد داشت. در حالی که نباید امنیت و جان غیرنظامیان به خطر بیفتد نمی‌بایست اجازه دهیم تا تروریست‌ها از مردم به عنوان سپر انسانی استفاده کنند.

*در حالی که سخن از مبارزه با تروریسم زده می‌شود اما احترام به حاکمیت ملی سوریه امری خدشه ناپذیر است. سوریه‌ای متحد، مستقل و بدون حضور نامشروع قدرت های خارجی نه تنها موجب بازگشت آرامش به این کشور پس از سال‌ها خواهد شد بلکه به ثبات و امنیت همسایگان نیز کمک خواهد کرد.

* حضور نامشروع نیروهای آمریکایی در سوریه به عاملی بی ثبات کننده در سوریه و منطقه تبدیل شده است و در کنار آن با افزایش پایگاه های غیرقانونی در مناطق نفت‌خیز سوریه و شرق فرات در حال مشاهده غارت منابع طبیعی این کشور هستیم. ضروری است هر چه سریعتر نیروهای تروریسم آمریکایی از کل منطقه به ویژه سوریه خارج شوند و حاکمیت دولت سوریه در تمام سرزمین‌ها گسترش یابد.

*{ با اشاره به تجاوزهای مکرر ارتش رژیم صهیونیستی به خاک سوریه}:این قبیل اقدامات تجاوزگرانه را شدیدا محکوم می کنیم. اقدامات رژیم صهیونیستی در کنار اشغال منطقه جولان علاوه بر نقض حاکمیت سوریه عامل بی‌ثباتی و تهدید کننده صلح و امنیت منطقه است که پیامدهای آن متوجه این رژیم اشغالگر خواهد شد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها