رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 502282

اندونزی نیز برای جذب سرمایه گذاری‌های آمریکایی تلاش می کند

ویتنام حالا برای جذب سرمایه خارجی می جنگد

ساعت 24 - در دهه 1970 آمریکا با ویتنام در یک جنگ بزرگ و پر ماجرا درگیر بودند و کشورهای ضد آمریکایی نیز پشت سر ویتنام صف کشیده بودند تا اجازه پیروزی به آمریکا را ندهند. حالا و نیم قرن پس از روزهای سخت رهبران ویتنام و شهروندان این کشور برای جذب سرمایه های خارجی با راهبرد عبور از فقر و رسیدن به توسعه سریع با چین و سایر کشورها از جمله اندونزی می جنگند و با دادن امتیازها و آسان گیری ها کامیاب نیز بوده اند.

ویتنام
dir="RTL">ویتنامی ها در دهه تازه سپری شده توانسته اند با آزاد سازی تجارت و دررقابت با چین راههای ورود سرمایه گذاران آمریکایی را به کشوزشان هموار کنند. این کاری است که رهبری اندونزی نیز می خواهد انجام دهد و از شرکتهای امریکایی می خواهد پس از کوچ از چین به کشور آنها بیایند.

ویتنام در صدر

طبق گزارش بانک جهانی از بین 33 شرکتی که از ماه اکتبر 2019 فعالیت تولید خود را از چین خارج کردند 23 شرکت به ویتنام و بقیه به کشورهای مالزی ، تایلند و کامبوج نقل مکان کردند . همچنین گزارشی که اخیرا توسط یک بانک آمریکایی منتشر شده است حاکی از علاقه مندی شرکت های آمریکایی مستقر در چین برای نقل مکان به ویتنام ، هند ، تایوان می‌باشد . همزمان پیش از این نیز پیشگامان فن آوری‌های دیجیتالی مانند مایکروسافت ، گوگل نیز تلاش می نمایند تا تولیدات دستگاه‌های جدید خود را از چین به سایت های بالقوه در ویتنام و تایلند منتقل نمایند حتی در این خصوص شرکت اپل نیز برای اولین بار میلیون‌ها دستگاه موبایل Air Pad خود را در ویتنام تولید کرد .

در ماه آوریل یک شرکت آمریکایی تولید کننده محصولات شیمیاdی قرارداد سرمایه گذاری 2 میلیارد دلاری برای طرح گازی جداسازی گاز از ذغال سنگ را با مشارکت دو شرکت اندونزیایی بنام های بکری کاپیتال و ایتاکاریسورسس امضاء نمود که طبق توافق تولید این شرکت مشترک برای تامین متانول مورد نیاز داخل اندونزی و تحت یک قرارداد بلندمدت خواهد بود . این تاسیسات سالانه 2 میلیون تن متانول و نزدیک به 6 میلیون تن نیز ذغال سنگ تولید خواهد نمود و در2024 به بهره برداری می رسد . بر اساس اعلام سازمان ملل ، اندونزی در شاخص عملکرد رقابتی پایین تر از ویتنام می‌باشد و بنا به اطلاعات فروم اقتصادی جهانی میانگین درآمد ماهیانه برای کارگران ماهر و متوسط در اندونزی کمتر از ویتنام می‌باشد . ولی با این حال ، اندونزی از نظر تاریخی برای جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی تلاش کرده است که برابر با 8/1 درصداز تولید ناخالص داخلی این کشور در سال 2018 است این سهم کمتر از رقبای منطقه ای خود یعنی ویتنام و تایلند بود .

دعوت اندونزی

تنش تجاری چین و آمریکا در چند سال گذشته و در ادامه شیوع ویروس کرونا ( کووید 19 ) موجب شده است شرکت های آمریکایی مستقر در چین بنابه درخواست دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا آن کشور را ترک و فعالیت و سرمایه گذاری خود را در سایر کشورهای خصوصا کشورهای منطقه جنوب شرق آسیا انجام دهند.در این خصوص وزیر اموردریایی و سرمایه گذاری اندونزی ( آقای لوهوت ) اظهار داشت : در حال مذاکره با آمریکا برای جذب احتمالی شرکت های آمریکایی فعال در چین به اندونزی هستیم و دولت اندونزی در پارک های صنعتی به شرکت های تجاری آمریکا سهمیه خواهد دادکه این سهیمه‌ها شامل پارکهای صنعتی همچونKENDAL درجاوه مرکزی که یک منظقه ویژه اقتصادی با انگیزه‌های بدون مالیات و منطقه ویژه اقتصادی BREBES صنعتی است که یکی از89پروژه اولویت دار ملی است که توسط رئیس جمهوربرای توسعه انتخاب شده است. لوهوت گفت حدود20 شرکت تاکنون علاقه مندی خودراجهت به انتقال به اندونزی نشان داده اند .وزیر اموردریایی و سرمایه گذاری اندونزی در ادامه اظها رداشت که پس از گفتگوی تلفنی آقای جوکووی رئیس جمهور در ماه آوریل با رئیس جمهور آمریکا، با مدیرعامل شرکت مالی توسعه بین الملل امریکا که موسسه وابسته به دولت است مذاکره کرده و علاقه مندی اندونزی را برای جذب شرکت های آمریکایی و اختصاص سهم بیشتر به آنها را به وی منتقل کرده است . در این خصوص بر اساس اظهارات مقام اندونزیایی جذب شرکت های داروسازی امریکایی مستقر در چین و یا شرکت های فعال تحت لیسانس شرکت های آمریکایی در اولویت جذب می‌باشند .

در بخش صنعتی بر اساس نظر کارشناسان اندونزی مکان خوبی برای نقل مکان و استقرار شرکت های خارجی می‌باشد به طوریکه رئیس انجمن املاک صنعتی اندونزی در این خصوص اعتقاد دارد اندونزی بازار بالقوه با بالاترین جمعیت در جنوب شرقی آسیا می‌باشد از نظر وی در صورتی که نظرات رئیس جمهور در بهبود سرمایه انسانی و ساده کردن مجوزها و مقررات جدید تحقق یابد و بیش از یک وعده و یا برنامه نباشد می‌تواند شاهد ورود سرمایه‌های خارجی به کشور بود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها