رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 502305

نگاهی به خاطرات عبدالمجید مجیدی ریسس سازمان برنامه و بودجه

خانه های خالی و اجاره خانه و برگشت به 50 سال پیش

ساعت 24-این روزها فصل داغ تابستان که دوره رونق در اجاره مسکن است و خانه ندارها از خانه دارها می خواهند با قیمت های منصفانه برای یک دوره معین ملک خود را برای اقامت در اختیار آنها بگذارند . خانه دارهای ایرانی مطابق با عر و عادت درتعیین نرخ کرایه خانه به آمارهای دولت در باره نرخ تورم سال قبل توجه دارند و نرخ های تازه را براساس تغییرات نرخ تورم تعیین می کنند .

خبر
با توجه به اینکه نرخ تورم در سال گذشته با آمارهای بانک مرکزی 40 درصد گزارش شده است و با توجه به اینکه خانه دارها می بینند در یک دوره کوتاه نرخ رشد سکه، دلار و سهام پرش های بلند بیش از 50 درصد را تجربه کرده اند دولت ابتدا گفت به خانه ندارهای اجاره نشین وام می دهد که معلوم بود با توجه به خزانه خالی دولت وعده چندان محکمی نیست. پس از آن اما دولت دوراه دیگر را برای کاهشرنرخ اجاره بها در دستور کار قرار داده است. راه حل نخست که بنا بر باور اکثریت شهروندان بستن مالیات بر خانه های خالی است تصمیمیبرای تامین کسری بودجه دولت است . راه دوم اما هیجان انگیز است و عجیبب: بنا بر دستور رییس جمهور برای افزایش اجاره بهای منزل و آپارتمان سقف تعیین شده است. این سقف در تهران 25 درصد و در شهرهای کوچک 15 درصد است. چرا باید در حالی که نرخ تورم 40 درصد است اجاره خانه از 15 تا 25 در صد زیر نرخ تورم باشد؟
برگشت به 50 سال پیش
واقعیت این است که این تصمیم ها نه تازه است و نه درکمک می گیریم. ذهن مدیران دولت فعلی زاد و رشد نکرده و یادگاری از دورا علی اکبر داور وزیر وقت اقتصاد دوره رضاشاه و نیز یادگاری از دهه 1350 است. برای اطلاع بیشتر از تاریخ این روش ازکتاب خاطرات عبدالمجید مجیدی در کتاب خاطرات عبدالمجید مجیدی چاپ چهارم انتشارات گام نو1385 کمک می گیریم.
عبدالمجید مجیدی که سالهای طولانی ریاست سازمان برنامه و بودجه ونیز سالهایی وزارت کار و وزارت تولیدات کشاورزی را در اختیار داشت می گوید: ..."آخرین جلسه شورای اقتصاد بود که من به عنوان وزیر دولت هویدا شرکت می کردم. بحث بر سر این بود که زمین های اطراف شهر راباید ملی کرد که جلوی سفته بازی زمین گرفته شود. بعد یک اصل انقلاب باز برایش گذاشتند. این از آخرین اصولی بود که زمان حکومت آموزگار به تصویب رسیده بود . مثل اینکه دوتا اصل بود. یکی جلوگیری از از معاملات زمین بود – یعنی ملی شدن زمین های بایر یا نساخته خارج شهر . یکی هم مال آپارتمانها بود که اپارتمانهایی که خالی است باید به متقاضیان اجاره داده شود . شهرداری ها بگیرند و اجاره بدهند برای اینکه اجاره بهای خانه بیفتدپایین. بر این اساس گفته شد هرکسی آپارتمانی خالی دارد اگر ظرف مدت شش ماه آپارتمانش خالی بماند شهرداری میتواند برود این خانه را اجارهدهدبه قیمت عادلهو اجاره اش را بریزد به حساب مالک.به نظر من هردو این اصل ها به خصوص دومی با آن دستکاه اداری شهرداری که من می شناختم خیلی مشکل بود بتواند درست عمل شود. "

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها