رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 502558

دکتر عباس ملکی تحلیل کرد

برگشت خوش بینی به بازار نفت برای 2021

ساعت 24 - جهان از نظر رشداقتصادی هنوز چشم انداز روشنی ندارد و در حالی که به نظر می رسید با مهار کرونا به ثبات برسد اما موج دوم کرونا بار دیگر اقتصاد جهان را در محاق قرارداده و بازارانرژی را نیز با نوسان روبه رو کرده است . تحلیلل هفتگی دکتر عباس ملکی تحلیلگر ارشدانرژی را در هفته منتهی به امروز شنبه 14 تیر ماه را میخوانید:

ملکی
dir="RTL"> پویایی های بازار

قیمت نفت برنت مجددا به زیر 43 دلار هر بشکه سقوط کرد. نگرانی حاصل از ظهور مجدد سیکل بیماری کووید-19 باعث تردید در بهبود وضعیت اقتصاد جهانی شد. در عین حال قیمت نفت در مقایسه با ماه آوریل که 16 دلار هر بشکه بیش نبود، بیشترین در 4 ماه اخیر است. چرا که عرضه کنندگان نسبت به کاهش عرضه خود همچنان متعهدند. قیمت نفت برنت در روز جمعه 42 دلار و 63 سنت و نفت وست تگزاس انترمدییت نیز به 40 دلار رسید.

تفسیر هفته

1-دائره رتبه بندی فیچ پیش بینی کرده نهایتا در 2020 اقتصاد جهانی 4.6 درصد کوچکتر خواهد شد، اما اقتصاد به سمت رکود بیشتر نخواهد رفت. به نظر فیچ شواهدی مانند بالا رفتن درصد خرده فروشی هر ماه نسبت به ماه قبل از بعد از آوریل در آمریکا، بریتانیا، و اسپانیا، بالارفتن درصد دارندگان شغل در آمریکا در ماه مه، بهبود شاخص PMI (شاخص مدیریت سفارش کالا) در ماه مه و ژوئن، و راه افتادن بخش ساختمان در کشورهای مختلف همه نشان دهنده بهبود اقتصاد در پس از توقف آن در دوران قله شیوع سرایت ویروس کروناست. فیچ در 2021 پیش بینی می کند که اقتصاد جهانی 4.9 درصد رشد داشته باشد. در 2022، 3.4 درصد احتمالا اقتصاد جهانی بزرگتر خواهد شد.

2-در ماه های پیش رو اقتصاد کشورهای حاشیه خلیج فارس 7.6 درصد کوچکتر خواهند شد. در بزرگترین رکود در تاریخ این کشورها، بدلیل ترکیب تاثیر بیماری کوید 19 و پایین آمدن قیمت نفت، بگزارش صندوق بین المللی پول همه شش کشور خلیج فارس بعلاوه ایران و عراق با مشکلات اقتصادی روبرو خواهند شد. از اول ژوئیه عربستان مالیات بر ارزش افزوده را سه برابر و به 15 درصد رساند. درآمدهای نفتی شش کشور عضو شورای همکاری 200 میلیارد دلار به نظر می رسد کمتر شود. امین ناصر، رئیس شرکت نفتی آرامکو به آینده بازار نفت خوشبین است. او معتقد است که تقاضا در نیمه دوم 2020 به 90 میلیون بشکه در روز در سطح جهانی می رسد. در بخش پایین دستی، تقاصا برای بنزین و نفت گاز و سوخت جت هر سه بیشتر از نیمه اول 2020 خواهند بود.

3- در همین حال رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه پس از دیدار از روسیه و کویت به دیدار امیر قطر شتافت. ترکیه در منازعه مابین قطر و سه کشور عربستان، امارات و بحرین، از قطر حمایت می کند. در چالش بازگرداندن هویت اسلامی به ایاصوفیا بعنوان یک مسجد توسط دولت ترکیه، ایالات متحده با تغییر این ساختمان از موزه به مسجد مخالفت کرد.

4- در ماه مه، اوپک 1.25 میلیون بشکه در روز از تولید خود کاست. در ماه ژوئن، مجددا اوپک 1.84 میلیون بشکه در روز از نفت خود نسبت به ماه مه کم کرد. این کار در چارچوب توافق کاهش تولید نفت در پس از شیوع بیماری کووید-19 است. مجموعا اوپک پلاس 9.7 میلیون بشکه در روز از تولید نفت خود کاست. صادارات کل نفت اوپک در ماه ژوئن برابر بوده است با 17.2 میلیون بشکه در روز. اوپک اعلام کرد که برای پس از ژوئیه هنوز تصمیمی برای کاستن همان مقدار از تولید خود مانند ماه های گذشته نگرفته است. چند کشور به پلاتس گفته اند که احتمال دارد اوپک کاهش تولید نفت خود را به 7.7 میلیون بشکه در روز برساند. در این میان، نیجریه از کاهش تولید کمتر تبعیت می کند. محمد بن سلمان دو روز قبل با رئیس جمهور نیجریه تلفنی گفت و گو کرد. قیمت های نفت در سه ماهه دوم 2020 از رشد عجیبی برخوردار بودند. به یکباره قیمت نفت 80 درصد رشد داشته و از 16 دلار به 40 دلار رسید. این تغییر بزرگ آخرین بار در 1990 در پس از حمله عراق به کویت در سه ماهه سوم 1990 اتفاق افتاد. با این همه قیمت نفت همچنان نسبت به روز اول 2020، 34 درصد کمتر است. قرار است که در 15 ژوییه (25 تیرماه) کمیته نظارتی وزرای نفت اوپک به همراه وزیر انرژی روسیه با یکدیگر برای بررسی بازار نفت ملاقات داشته باشند. در گذشته اوپک پلاس توافق کرده بود که از ابتدای 2021 کاهش تولید ر ا به 5.8 میلیون بشکه در روز برساند.

5- بنابر یک نظرسنجی توسط رویترز، قیمت نفت برنت در سال 2020 در اطراف 40 دلار بازی کرده و در انتهای سال به تدریج قیمت بالا خواهد رفت. این نظرسنجی در ماه گذشته نشان می داد که متوسط قیمت نفت در نظر 45 کارشناس نفت 37.58 دلار بوده است، اما در ماه ژوئن نظرسنجی نشان می دهد که کارشناسان معتقدند این قیمت به 40.41 دلار هر بشکه می رسد.

6- بنابر گزارش مودی، شیوع بیماری کووید-19 و قرنطینه شدن پس از آن، موجب فاصله گرفتن مردم از مصرف بیش از اندازه سوختهای فسیلی شده، زیرا حمل ونقل و سفرهای تجارتی بسیار کمتر شده است. در عوض کیفیت هوا در اکثر شهرهای جهان بهتر شده است. شاید این آخرین فرصت برای بشر در جهت کم کردن مصرف سوختهای فسیلی و گذار به انرژی های نو باشد. آژانس بین المللی انرژی نیز در گزارشی خاطرنشان کرده است که برای رسیدن به انتشار صفر گازهای گلخانه ای نیازمند شتاب در نوآوری در انرژی های پاک هستیم.

7- مقدار نفت موجود در انبارهای مناطق مختلف ایالات متحده آمریکا به بیشترین مقدار خود در طول تاریخ رسید. در 20 ماه ژوئن این مقدار به 541 میلیون بشکه رسید. رکورد قبلی در 2017 بود که مقدار آن به 536 میلیون بشکه رسیده بود. در همین حال در روز پنج شنبه دوم ژوئیه تنها در آمریکا تعداد 55 هزار نفر مبتلا به بیماری کرونا ثبت شدند. همچنین با توجه به پایین بودن قیمت نفت و هزینه های بالا برای تولید کنندگان نفت شیل آمریکا، بانک های طرف مذاکره با شرکت های نفتی، شرایط خود را برای اعطای تسهیلات سخت تر کرده اند. قیمت 40 دلار هر بشکه برای نفت تگزاس، از نقطه سربسری برای تولید شیل پایین تر بوده و به همین جهت بانکها برای اعطای وام های جدید، شرایط بیشتری را قرار داده اند. شرط ارزیابی دقیقتر از مقدار دارایی شرکتهای نفتی در زمان اخذ وام فعلا مقدار وام های داده شده را نسبت به سال قبل کمتر نموده است.

8- در پی بروز تنش در امتداد مرزهای چین و هند در منطقه لدخ در شمال کشمیر، کالاهای وارداتی هند از چین در بنادر و فرودگاه های هندی رسوب کرده اند. مقامات هندی شرایط سختی را برای اعطای مجوز جهت کالاهای چینی اکنون اتخاذ کرده اند. در 2019، هند 70 میلیارد دلار واردات مستقیم از چین داشته است. صاحبان کالاهایی مانند تلفن همراه و سایر کالاهای الکترونیک از تاخیر در مبادی ورودی چینی گله مند هستند. بصورت متوسط هفته ای یک میلیارد دلار کالاهای الکترونیک و تلفن همراه از چین وارد هند می شود. هند در یک اقدام عجیب استفاده از 59 اپلیکیشن چینی همراه تلفن های موبایل را ممنوع ساخت. همچنین از ورود شرکت های چینی در مناقصه مربوط به احداث اتوبان در هند جلوگیری کرد.

9- نروژ در صدد است که اکتشافات نفتی خود را در شمالگان توسعه دهد. این کشور در اقیانوس منجمد شمالی یک استان نفتی تعریف کرده، 136 پروژه را مشخص نموده و به مزایده گذارده است. 125 پروژه در دریای بارنتز است که دراین دریا نروژ و روسیه دارای ساحل، آب های سرزمینی، و مناطق اقتصادی ویژه هستند. نروژ بزرگترین تولیدکننده اروپایی نفت خام است. تابحال نروژ صندوق توسعه ملی با هزار میلیارد دلار را از درآمدهای نفت خام درست کرده است. علاقه به استخراج انرژی از منطقه قطب شمال بعلاوه مسئله کشتیرانی، وضعیت صلح آمیز قطب شمال را اکنون در پس از سه دهه وضعیت با ثبات این منطقه زیر سئوال برده است. در پس از فروپاشی اتحاد شوروی، بنظر می رسید که نیروهای رقیب سعی در دور نگاه داشتن این منطقه از رقابت های مابین خود دارند. احتمال وجود منابع نفت، گاز و الماس در زیر یخ های اقیانوس منجمد شمالی چالشی را میان همسایگان حوزه این اقیانوس به وجود آورده است. به گفته اداره ملی اقیانوس و اتمسفر آمریکا در دو دهه اخیر به علت انتشار گازهای گلخانه ای، تغییراتی در اقیانوس منجمد شمالی به وجود آمده است. این تغییرات موجب شده که کشورها در چند قدمی تحقق رؤیای اکتشاف و استخراج منابع مخفی آن قرار گیرند. شرکت های نفتی بین المللی (IOC) در پی کاوش و استخراج منابع نفت و گاز از نقاطی از کره زمین هستند که تاکنون کشف و یا برداشت نشده است. حوزه های نفتی اثبات شده که به دلیل عمق کم و یا فشار مخزن براحتی قابل دسترس بودند، کم و بیش توسط بشر کشف و استخراج صورت گرفته است. اما نقاطی مانند دو قطب که دور از دسترس و پوشیده از یخ و برف هستند به تازگی نظر این گونه شرکت ها را به سوی خود جلب نموده است. افزایش درجه حرارت زمین و آب شدن بخشی از یخ های دائمی قطب شمال تحولات ژئوپلتیکی، سیاسی و اجتماعی بدنبال داشته است. افزایش دما در قطب شمال بیشتر از بقیه مناطق کره زمین بوده است. حتی موانع ژئوپلتیکی گذشته را از میان برده است. شرکت نفت اکوینر (استات اویل سابق) در سالهای گذشته در کنار مرزهای آبی روسیه در دریای برانتز اکتشافاتی را انجام داد، اما چندان چذاب نبود. اینک اکوینر در مناطق شمالی تر به گمانه زنی پرداخته است. شکل زیر مناطقی که فعالیتهای نفتی نروژ در آن جا هستند را نشان می دهد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها