رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 502687

زمان ثبت نام وام کرونایی بنگاه‌های فاقد بیمه و دستفروشان اعلام شد

ساعت24- بنگاه‌های اقتصادی فاقد کد بیمه از جمله دستفروشانی که شاغل بودنشان احصا شده، می‌توانند از فردا دوشنبه برای دریافت تسهیلات حمایتی دوران شیوع کرونا، در سامانه کارا ثبت نام کنند.

اثرات مخرب شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد کشور و آسیب‌هایی که به بازارها و کسب و کارهای مختلف وارد کرده، غیر قابل انکار است؛ تأثیر کرونا بر اقتصاد کشور را می‌توان از لا به لای آمار نیز متوجه شد؛ در اثر شیوع ویروس کرونا فعالیت ۳۸ درصد کسب و کارها در اسفند ۹۸ و فروردین ۹۹ به طور کامل متوقف شد و این بنگاهها هیچ فعالیتی نداشتند؛ البته این تعداد در اردیبهشت به ۲۱ درصد کاهش یافت. در اسفند و فروردین ماه فقط ۲۲ درصد کسب و کارها با تمام ظرفیت به فعالیت خود ادامه دادند که این عدد در اردیبهشت ماه به ۳۴ درصد بهبود یافت.

بر همین اساس، دولت برای کاهش آسیب‌های وارده، تصمیم گرفت تسهیلاتی را به ۱۴ رسته شغلی که بیشترین آسیب را از شیوع کرونا دیده اند پرداخت کند؛ علاوه بر این، شاغلانی که تحت تأثیر شیوع کرونا، شغل خود را از دست دادند، مشروط به داشتن بیمه، تحت پوشش بیمه بیکاری قرار گرفتند.

برای تسهیلات کرونایی بنگاه

ها نیز ابتدا اعلام شد فقط بنگاه‌های دارای کد بیمه مشمول تسهیلات کرونایی می‌شوند و در ادامه نیز عملیات ثبت نام و احراز مشاغل در دستور کار قرار گرفت؛ اما پس از مدتی با توجه به زیان‌های وارده، دولت اعلام کرد که تصمیم دارد به بنگاه‌های اقتصادی فاقد کد بیمه و کد کارگاهی نیز تسهیلاتی را به شرط حفظ نیروی کار اختصاص دهد.

در همین راستا هفته گذشته وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد بنگاههایی که فاقد کدبیمه هستند نیز می‌توانند برای دریافت تسهیلات ثبت نام کنند.

البته باید توجه داشت که همه بنگاههای فاقد بیمه مشمول این طرح نبوده و بنگاههایی مشمول هستند که شغلشان قابل احصا باشد؛ در واقع باید قابلیت احصاء اشتغال به صورت فعال وجود داشته باشد که این موضوع در مورد مشاغلی که در دسته خوداشتغال ها دسته بندی می‌شوند حائز اهمیت است؛ به همین دلیل نیز وزارت تعاون با همه دستگاه‌های ذیربط هماهنگی‌های لازم را انجام داده است تا احراز هویت به درستی انجام شود؛ در این رابطه عیسی منصوری، معاون وزیر کار گفته است: «ما به سراغ کسانی می‌رویم که امکان احصاء شاغل بودنشان وجود داشته باشد. مثلاً اگر یک دستفروش در نمایشگاهی حضور داشته و اطلاعاتش توسط وزارت کشور یا شهرداری ثبت شده باشد، شغل این فرد برای ما قابل احصاء است اما صرف ادعای فرد نمی‌تواند قابل قبول باشد زیرا در این صورت افرادی که هیچ گونه شغلی ندارند می‌توانند با معرفی کذب خود سیستم را دچار مشکل کنند.»

در همین راستا، پس از طرح موضوع در ستاد ملی مقابله با کرونا و تصویب طرح در روز ۲۴ خرداد ماه و پس از اتمام بررسی‌ها و احراز و شناسایی یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از شاغلان، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از صبح روز پنج شنبه ۱۲ تیر ماه اقدام به ارسال پیامک اطلاع رسانی و دعوت از متقاضیان مشمول دریافت تسهیلات کرد. این به این معناست که این یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر نیز در کنار صاحبان ۱۴ رسته شغلی که پیشتر بعنوان مشمولان دریافت وام کرونایی معرفی شده بودند، در شمول دریافت این تسهیلات قرار گرفته اند.

مطابق با این برنامه ریزی، متقاضیان مشمول اگر خواهان دریافت تسهیلات هستند باید از فردا دوشنبه ۱۶ تیر ماه، با ورود به سامانه کارا، اطلاعات خود را ثبت کنند و منتظر بررسی و تأیید متولیان ذی ربط بمانند.

پس از تأیید نهایی، متقاضیان با مراجعه به بانک منتخب خود در سامانه کارا، می‌توانند تسهیلات مربوطه را دریافت کنند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها