رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 502691

آیا پوتین در انتخابات 2020 آمریکا نقش‌آفرینی میکند؟

ساعت24- تهدید تبدیل شدن مجدد روسیه به فاکتوری مهم در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بار دیگر در حالی مطرح شده که نگرانی دیرینه درخصوص تسلیم بودن دونالد ترامپ در مقابل ولادیمیر پوتین در رسوایی جدید مربوط به جایزه‌های پیشنهادی روسیه برای کشتن سربازان آمریکایی در افغانستان نمود پیدا کرده است.

روزنامه واشنگتن پست، ظهور روسیه به عنوان یک موضوع انتخاباتی در آمریکا چهار سال بعد از آن اتفاق می‌افتد که عملیات این کشور برای هک کردن و منتشر ساختن ایمیل‌های رقبای دموکرات دونالد ترامپ، کرملین را در زمان کمپین انتخابات ریاست جمهوری قبلی آمریکا در مرکز و در مقابل توجه قرار داد. این امکان که روسیه به شبه نظامیان مرتبط با طالبان پول پرداخت کرده تا نیروهای آمریکایی را هدف بگیرند و اینکه رییس جمهور آمریکا گزارش اطلاعاتی درباره این مسئله را دریافت کرده اما کار چندانی در قبال آن انجام نداده، بار دیگر طرح اتهامات به ویژه در میان دموکرات‌ها، مبنی بر اینکه ترامپ از تقابل با روسیه حتی در ارتباط با مساله بنیادینی نظیر محافظت از جان سربازان آمریکایی اکراه دارد، احیا ساخته است.

توماس گراهام، یک مشاور ارشد در انستیتو "کیسینجر اسوشیتس" که به عنوان مدیر ارشد امور روسیه در شورای امنیت ملی کاخ سفید در زمان ریاست جمهوری جورج دبلیو بوش خدمت کرده است، گفت: این مناقشه روسیه را به مرکز توجه در کمپین انتخابات برگرداند اما نه صرفا به عنوان یک چالش سیاست خارجی بلکه به عنوان یک ابزار در نزاع‌های سیاسی داخلی.

مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه از دونالد ترامپ دفاع و تاکید کرد: دولت ترامپ به طور ویژه‌ای در برابر روسیه سرسخت بوده است.

پامپئو به عنوان سند و مدرک به افزایش بودجه نظامی آمریکا که بخشی از هدف آن مقابله با قوای روسیه بوده و همچنین خروج کاخ‌سفید از یک پیمان هسته‌ای کلیدی به سبب اعتراضات کرملین و همچنین فشارهای آمریکا بر گروه روسی "واگنر" که در سوریه و در برخی زمان‌ها در نزدیکی نیروهای آمریکایی عملیات انجام داده، اشاره کرد.

با این حال اقدامات و صحبت‌های تندی که به گفته پامپئو، دولت آمریکا برای برخورد با روسیه به خرج داده و از آنها به عنوان سند و مدرک ایستادگی محکم رئیس جمهور در برابر مسکو یاد کرد، کار چندانی برای رفع نگرانی‌ها در خصوص اینکه ترامپ در حال پیشبرد منافع روسیه بوده و دائماً از نفی و نکوهش پوتین اکراه دارد، انجام نداده‌اند. این سوال تاکنون بارها و بارها بروز پیدا کرد و به ویژه اخیراً در ارتباط با تصمیم ترامپ برای خارج ساختن 9500 سرباز آمریکایی از آلمان که در راستای کمک به کرملین تلقی شد، مجددا اهمیت یافت. در روزهای بعد از منتشر شدن گزارش نیویورک تایمز درباره ارزیابی اطلاعاتی مربوط به جایزه‌های پیشنهادی روسیه برای طالبان، ترامپ از انتقاد از پوتین یا روسیه خودداری کرد و مقام‌های ارشد دولتش می‌گویند، کاخ سفید پاسخ به روسیه را نیز برنامه‌ریزی نمی‌کند. ترامپ به جایش چهارشنبه به فاکس‌نیوز گفت، کلیت این موضوع یک "حقه" مربوط به روزنامه‌ها و دموکرات‌ها است و تاکید کرد که او در جریان گزارش اطلاعاتی حاوی این ارزیابی در درجه اول قرار نگرفته زیرا این گزارش نتیجه گیری قطعی نداشته است.

از نظر منتقدان ترامپ این سکوت وی در قبال پوتین بخشی از یک روند ناراحت کننده است. مایکل مک فاول، پروفسور دانشگاه استنفورد و کسی که به عنوان سفیر آمریکا در روسیه در زمان دولت باراک اوباما خدمت کرده، اظهار کرد: این خیلی آسان است که بگوییم اگر این افشاگری‌ها حقیقت دارند، پس کاملاً ناگوار بوده و باید تبعاتی در پی داشته باشند. جنبه منفی گفتن این حرف در داخل به لحاظ سیاست انتخاباتی وی چیست؟ من فکر نمی‌کنم که چنین چیزی وجود داشته باشد.

مک فاول گفت: آنچه که تعجب آور است حمایت مداوم ترامپ از پوتین صرف نظر از هر چیزی است. وی افزود: کاری که او برای چهار سال دائماً رعایت کرد این بود که هرگز از پوتین انتقاد نکند و همواره به دنبال دوست شدن با او بوده است.

رسوایی اخیر توجه عمومی را بار دیگر صرف این الگوی رفتاری کرده است. قانونگذاران آمریکایی نگران هستند دلیل اینکه گزارش اطلاعاتی مربوط به جوایز روسیه برای کشتن سربازان آمریکایی به ترامپ داده نشد، این بود که زیردستان او نگران بودند ارائه اطلاعات منفی درباره روسیه به وی باعث عصبانیت وی شود. بدتر از آن این است که برخی نگران بوده‌اند که ترامپ اگر این اطلاعات را ببیند شاید نخواهد با پوتین تقابل پیدا کند و به سادگی شاید آن را باور نکند. ترامپ برای چند سال با عوامل سازمان‌های جاسوسی دولت خودش بر سر ارزیابی مربوط به دستور پوتین به عملیات مداخله در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا دچار اختلاف نظر بود. ترامپ بعد از رسیدن به ریاست جمهوری اطلاعاتی محرمانه را برای سفیر روسیه و وزیر خارجه این کشور طی نشستی در سال ۲۰۱۷ در دفتر بیضی فاش کرد. او در نشست ۲۰۱۸ با پوتین در هلسینکی عملاً طرف پوتین را در مناقشه نتیجه گیری آژانس‌های اطلاعاتی دولت خود در قبال مداخله انتخاباتی ۲۰۱۶ روسیه گرفته و گفت، رئیس جمهور روسیه بسیار قدرتمند و شدیدا این مسئله را تکذیب کرده است.

آلینا پولیاکووا، رئیس و مدیر اجرایی مرکز تحلیل سیاست اروپایی اظهار کرد: تصویر کلی‌تر در اینجا این است که رابطه پر مناقشه میان آژانس اطلاعاتی آمریکا و این کاخ سفید بر سر مسئله روسیه وجود داشته اما مناقشه آنها تنها بر سر مسئله روسیه نبوده است.

پولیاکووا تاکید کرد: این تنش‌ها می‌توانستند وضعیتی را به وجود آورند که در آن زیردست‌ها از بابت ارائه اطلاعات درباره روسیه به ترامپ نگران، مضطرب و با اکراه بوده باشند، آن هم نه فقط به خاطر این که ممکن بوده او را ناراحت کنند بلکه به خاطر اینکه نگران پاسخ وی بوده‌اند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها