رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 502963

کرونا اقتصاد روسیه را زمین میزند؟

ساعت24-به گفته بانک جهانی ۱۵ درصد جمعیت روسیه به خط فقر سقوط خواهند کرد.

به نقل از رویترز، بانک مرکزی روسیه در گزارشی اعلام کرد با توجه به پیامدهای ناشی از شیوع ویروس کرونا، اقتصاد این کشور احتمالا امسال ۶ درصد کوچک خواهد شد که در صورت تحقق، بدترین عملکرد اقتصاد این کشور از زمان بحران مالی سال ۲۰۰۹ خواهد بود. در طول ماه‌های اخیر و با توجه به کاهش شدید قیمت نفت در بازارهای جهانی و تعطیلی کسب و کارها، اقتصاد روسیه با آسیب های جدی مواجه شده است.

به گفته بانک جهانی، سال آینده اقتصاد روسیه احتمالا به مانند بسیاری از کشورهای دیگر رشد مثبت را تجربه خواهد کرد به گونه‌ای که رشد ۲.۷ درصدی برای سال ۲۰۲۱ و رشد ۳.۱ درصدی برای سال ۲۰۲۲ برای این کشور پیش بینی شده است. در صورتی که روسیه بتواند جلوی موج دوم همه گیری را بگیرد، رشد اقتصادی آن بین صفر تا یک درصد خواهد بود.

پیش از این ماکسیم رشتنیکوف- وزیر اقتصاد روسیه با بیان اینکه رشد اقتصادی این کشور در سه ماهه دوم امسال به منفی ۹.۵ درصد و برای کل سال به منفی پنج درصد کاهش پیدا خواهد کرد، افزود: بیشترین تاثیر در کاهش رشد اقتصادی مربوط به فاکتورهای داخلی خواهد بود.

ریناد سلیگمان- مدیر میز روسیه در بانک جهانی در همین رابطه گفت: در غیاب حمایت موثر دولت، برآورد ما این است که به احتمال زیاد شاهد افزایش محسوس فقر در بین شهروندان این کشور خواهیم بود.

سلیگمان با بیان اینکه نرخ فقر این کشور احتمالا تا پایان امسال به ۱۵ درصد افزایش پیدا خواهد کرد نیز افزود: برآورد قبلی ما حاکی از نرخ فقر ۱۲ درصدی بود اما دولت برای از یارانه‌های حمایتی خود را برداشته است و این به ویژه برای بنگاه‌های کوچک و متوسط اشکالاتی ایجاد کرده است.

بانک مرکزی روسیه نیز در گزارشی با اشاره به شیوع کرونا در سطح این کشور و جهان هشدار داده است که هر چند پیامدهای اقتصادی ناشی از این ویروس موقتی خواهند بود اما این پیامدها قطعی و قابل توجه هستند و نمی‌توان آنها را نادیده گرفت.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها