رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 502991

در دروان قرنطینه مردم بریتانیا بیشتر چه غذاهایی ‌خوردند؟

در همه گیری جهانی کرونا، افراد زیادی خانه‌نشین شدند و عادت‌های غذایی‌شان هم به طبع آن تغییر کرد. غذا خوردن خارج از خانه غیر ممکن شد و همه باید غذایشان را در خانه می‌خوردند.

بریتانیا
r />

اما در بریتانیا این غذاها چه بودند و کدام کارخانه‌ها سود زیادی بردند؟بری اسمیت ذاتا آدم خوشبینی است ولی بعد از اعمال محدودیت و تعطیلی‌ها، مجبور شد بدترین‌ها را در نظر بگیرد. او موسس شرکت سیمپروو است که مکمل‌های غذایی پروبیوتیک تولید می‌کند و یکی از محصولاتش از پرفروش‌ترین‌های بازار استاو که در ساری در انگلستان زندگی می‌کند، پس از اعمال محدودیت‌ها، مسیرهای عرضه کالاهایش را دو برابر و مواد اولیه اصلی از جمله جو را انبار کرده است. او می‌گوید: "اگر تولید ما کاملا تعطیل می‌شد و هیچ فروشی نداشتیم، فقط تا شش ماه می‌توانستیم دوام بیاوریم، با کمک دولت شاید کمی بیشتر. حتی فکرش هم خیلی ترسناک بود اما در ماه مه خلاف آن اتفاق افتاد و پنجاه درصد سفارش بیشتر داشتیم، خیالمان خیلی راحت شد".بری اسمیت می‌گوید مردم بیش از پیش به سلامت خود توجه می‌کنند، حتی بیشتر از دوران قبل از کرونا مشتریان زیادی غلات تخمیرشده او را آنلاین می‌خرند تا سلامت روده‌هایشان را تقویت کنند و به دلیل این تغییر رفتار مشتریان، سیمپروو در دوران تعطیلی و محدودیت‌ها فروش خیلی خوبی داشته است.آقای اسمیت معتقد است همه‌گیری کرونا باعث شتاب گرفتن تمایل به مدیریت فعال سلامتی شده است. به گفته "لومینا اینتلجنس" که بازار محصولات را تحلیل می‌کند، جستجوی آنلاین واژه‌هایی مثل "پروبیوتیک" و "عملکرد دستگاه ایمنی" افزایش شدیدی داشته است.
آقای اسمیت می‌گوید تحقیقاتی هم منتشر شده که رابطه احتمالی کرونا و عدم تنوع در میکروبیوم (میکروب‌های زنده) روده را بررسی کرده است. او می‌گوید چه این ثابت بشود چه نشود، "باعث شده افراد بیشتری به فکر اهمیت سلامت روده‌ها بیفتند".بسیاری به دنبال مکمل‌های غذایی سالم هستند ولی بریتانیا شاهد افزایش تقاضا برای محصولاتی بوده که هم خوشمزه هستند هم به گذراندن وقت کمک می‌کنند، به ویژه تنقلات و غذاهای نیازمند پخت در فر.
یکی از اینها، ذرت بوداده اعلا است که به گفته متخصصان بازار در میان تنقلات، یکی از سریع‌ترین رشدها را داشته است."پاپ‌کورن شِد" شرکتی است در لندن که به ذرت طعم‌هایی مانند پنیر بز، برگه (sundried) گوجه فرنگی و گیلاس اضافه می‌کند. در ماه‌های مارس و آوریل فروش این شرکت در مقایسه با همین زمان در سال گذشته ۱۲ برابر بیشتر بوده است.آمار و ارقام یک شرکت بررسی بازار به نام نیلسن هم نشان می‌دهند فروش محصولات پختنی در فر در مقایسه با سال ۲۰۱۹ در همان بازه زمانی، حدود دو سوم افزایش داشته است. بسیاری از مردم به پخت و پز با فر علاقه‌مند شده‌اند و به همین دلیل آرد کمیاب شده و در فروشگاه‌ها به راحتی پیدا نمی‌شود. بسیاری هم شروع به پختن غذاهایی کرده‌اند که به آرد نیاز ندارند.
پخت و پز در خانه بسیار پرطرفدار شده است.
جولین پونان صاحب یک شرکت مواد غذایی است و محصولاتش برای پخت کیک بدون آرد است. جولین مجبور شده مرکز تولیدش را بزرگتر و خودش روزی ۱۸ ساعت کار کند تا از عهده افزایش سریع تقاضای مصرف‌کنندگان و فروشگاه‌ها برآید. او عقیده دارد: "پخت و پز در خانه به شدت پرطرفدار شده است."او قبول دارد که کمیاب شدن آرد در دوران محدودیت و تعطیلی به نفعش شده است: "محصولات ما فاقد هر نوع آلرژنی است و تهیه بعضی از مواد اولیه مانند چیپس موز برایمان بسیار سخت بود چون تولیدکننده‌مان در سریلانکا هم درگیر محدودیت وتعطیلی ناشی از کرونا بود. به ترکیبات ما به جای آرد می‌توان شیر و روغن نباتی اضافه کرد و به همین دلیل فاقد مواد اولیه رایج است."خانم پونان می‌گوید شرکت او از هزار و هشتصد نفر نظرسنجی کرده است و ۷۰ درصد آنها گفته‌اند در حال حاضر هر هفته در فر غذا می‌پزند.دیوید نیبز می‌گوید: "ما می‌دانستیم که با افزایش پخت و پز و خوردن غذا در خانه، همه چیز برای ما سرسام‌آور می‌شود"


در دوران محدودیت و تعطیلی‌ها بسیاری از مردم بریتانیا سعی کرده‌اند در غذاهایشان از گوشت استفاده نکنند. از هر پنج بریتانیایی تقریبا یک نفر می‌گوید در دوران قرنطینه مصرف گوشت را کاهش داده است.۱.۸ میلیون خانوار دیگر هم محصولات بدون گوشت می‌خرند و در این میان توفو پرطرفدار شده است. در حال حاضر ارزش بازار توفو در بریتانیا را ۳۲ میلیون پوند تحمین می‌زنند. در ابتدای این بحران بسیاری مشاغل نگران آینده نامعلوم بودند ولی نگرانی اصلی دیوید نیبز، مدیر عامل شرکتی در یورکشایر، این بود که چگونه جوابگوی افزایش تقاضا باشد. شرکت او ۴۶ درصد بازار توفو را در اختیار دارد و از زمان شروع این بحران، گردش مالی ماهیانه‌اش دو برابر شده و به یک میلیون پوند رسیده است.او یکشنبه را که تعطیل است به روزهای تولید اضافه کرده است و تعداد کارکنان کارخانه‌اش که اخیرا بزرگتر شده نیز بیشتر شده‌اند. آقای نیبز فروش محصولات خود را چهار سال پیش شروع کرده است. او می‌گوید: "ما می‌دانستیم که با افزایش پخت و پز و خوردن غذا در خانه، همه چیز برای ما سرسام‌آور می‌شود و ماه مه برایمان پرفروش‌ترین ماه در کل دوران فعالیتمان بوده است."
محصولات این شرکت شامل توفوی سوخاری و فلفلی است اما توفوی ساده این شرکت پرفروش‌ترین محصول دوران کرونا بوده است. آقای نیبز اعتقاد دارد که دلیل آن، افزایش کسانی است که شروع به پخت غذاهای آزمایشی کردند:"بسیاری برای ایده گرفتن، به رستوران می‌رفتند ولی در دوران محدودیت و تعطیلی این ممکن نبود و اکنون مردم در حال طولانی کردن لیست غذاهای خود هستند. به نظرم بازار محصولات بدون گوشت داشت به سمت محصولات فرآوری شده پیش می‌رفت و تعداد غذاهای آماده و سوسیس بدون گوشت رو به افزایش بود. ولی کرونا مردم را تشویش کرد غذایشان را از اول خودشان درست کنند و پخت غذاهای جدید را امتحان کنند. مردم سعی می‌کنند مواد ساده استفاده کنند و آنها را تغییر دهند".گوشت کاملا از غذای افراد حذف نشده است. شرکت تحقیقاتی "کانتار" می‌گوید به دلیل محبوب شدن باربیکیو، در غذای هفتگی شش میلیون خانوار از سوسیس استفاده شده و خوردنی‌های چرب و شیرین مانند پودینگ سوسیس یا سوسیس با پوره سیب زمینی دوباره محبوب شده‌اند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها