رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 503022

از تیروئید تا افسردگی؛ چرا بیدلیل چاق میشویم؟

ساعت 24-چاقی همیشه به معنای پرخوری نیست. خیلی اوقات اتفاقاتی در بدن ما می‌افتد که در نهایت چاقمان می‌کند. دلایل پنهانی که تا آن‌ها را نشناسیم، نمی‌توانیم علت چاق شدنمان را حدس بزنیم.

احتمالا برای خیلی از ما پیش آماده باشد که بدون افزایش خورد و خوراک وزنمان رو به افزایش باشد. چاقی همیشه به معنای پرخوری نیست. یعنی دقیقا وقتی از روی خوشی و تفریح بیشتر غذا می‌خوریم و چاق می‌شویم. خیلی اوقات اتفاقاتی در بدن ما می‌افتد که در نهایت چاقمان می‌کند. دلایل پنهانی که تا آن‌ها را نشناسیم، نمی‌توانیم علت چاق شدنمان را حدس بزنیم.

تیروئید

تیروئید داشتن به این معناست که غده تیروئید شما به اندازه کافی هورمون تیروئید تولید نمی‌کند و در نتیجه متابولیسم بدن شما کند می‌شود و می‌تواند منجر به افزایش وزن شود. این بیماری معمولا با قرص‌های جایگزین هورمون روزانه تحت عنوان لووتیروکسین درمان می‌شود.

دیابت

افزایش وزن یک عارضه جانبی مشترک برای افرادی است که برای دیابت خود انسولین مصرف می‌کنند. انسولین به کنترل سطح قند خون کمک می‌کند و برخی از افراد مبتلا به دیابت در عین حال ممکن است برای جلوگیری از افت قند خون، بیش از حد لازم غذا بخورند. خوردن منظم تنقلات میان‌وعده‌ای که کالری مصرفی شما را بالا می‌برد، می‌تواند به افزایش وزن منجر شود.

بالا رفتن سن شما

افراد با بالاتر رفتن سنشان شروع به از دست دادن عضلات می‌کنند. ماهیچه‌ها یک کالری‌سوز حرفه‌ای هستند. اگر بدن شما توده عضلانی خودش را از دست بدهد، به این معنا است که کالری کم‌تری می‌سوزاند.

اگر مثل همیشه غذا می‌خورید و می‌نوشید و از نظر جسمی کم‌تر فعال هستید هم می‌توانید دچار اضافه وزن شوید. برای کاهش از دست دادن عضلات، باید فعالیت خودتان را حفظ کنید و تمرینات منظم تقویت عضله را جدی بگیرید.

اگر به همان مقدار همیشه غذا می خورید و می نوشید و از نظر جسمی کمتری فعال هستید ، این می تواند منجر به افزایش وزن شود. برای کاهش ریزش عضلات ، باید فعال بمانید و سعی کنید تمرینات منظم تقویت عضله را انجام دهید.

استرس

افراد به استرس، اضطراب و افسردگی پاسخ متفاوتی می‌دهند. برخی وزن کم می‌کنند، در حالی که بعضی دیگر در مقابل افسردگی به غذا روی می‌آورند و یک دایره منفی را شکل می‌دهند. افزایش وزن ناشی از افسردگی، شما را افسرده‌تر و در نهایت موجب افزایش بیشتر وزن شما می‌شود. در این مواقع حمام کنید، برای پیاده‌روی بیرون بروید و ورزش را جدی‌تر بگیرید.

خستگی

برخی از مطالعات نشان داده‌اند که افرادی که کمتر می‌خوابند احتمال اضافه وزنشان بیشتر از بقیه است. هنوز علت این اتفاق قطعی نیست اما احتمالا خستگی موجب تحریک‌ کردن هورمون‌های گرسنگی می‌شود.

حبس شدن مایعات در بدن

اگر برای مدت طولانی می‌ایستید و با در دوران قبل از قاعدگی هستید، ممکن است دچار تورم و در نتیجه اضافه شدن وزن شوید. حبس شدن مایعات می‌تواند باعث مشکلات تنفسی هم باشد.

سندروم تخمدان پلی کیستیک

این بیماری شایع بر عملکرد تخمدان‌ها اثر می‌گذارد. از علائم این بیماری به دوره‌های نامنظم قاعدگی، مشکلات بارداری، رشد موهای زائد و افزایش وزن می‌توانیم اشاره کنیم. در این زمینه با پزشک خود مشورت کنید و سطح هورمون‌های بدنتان را کنترل و برای رفع مسأله اقدام کنید.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها