رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 503026

شاخص کل بورس در انتظار اصلاح است؟

ساعت 24-ممکن است تا حدودی از شتاب رشد بازار کاسته شود اما باید دید جریان ورودی پول که اکنون توسط سرمایه‌گذاران خرد وارد بازار شده و باعث شتاب در روند افزایشی شده است ادامه‌دار خواهد بود یا خیر.

احمد اشتیاقی افزود: بازار در کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد در حال اصلاح بود که با افزایش تدریجی دلار همراه و باعث تغییر مسیر در روند معاملات شد.

وی ادامه داد: بازار سهام نسبت به عبور قیمت دلار از نرخ ۱۸ هزار تومان در بازار آزاد و ورود به کانال قیمتی ۲۲ هزار تومان واکنش مثبت نشان داد و نه تنها تن به اصلاح نداد بلکه آغاز به روند صعودی پرشتاب کرد.

اشتیاقی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد که اگر دلار گام افزایشی را بر نمی‌داشت، بازار مدتی را در کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد استراحت می‌کرد اما رشد نرخ دلار در بازار باعث شد تا بازار وارد فاز اصلاحی نشود و رشد پرشتاب‌تر از روزهای گذشته را به خود گرفت.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: ادامه کاهش قیمت دلار در بازار روز گذشته از کانال قیمتی ۲۲ هزار تومان به کانال ۲۱ هزار تومان باعث توقف رشد پرشتاب بورس در بازار خواهد شد.

اشتیاقی با بیان اینکه به نظر می‌رسد تا حدودی با کاهش نرخ دلار، رشد بازار تعدیل شود، افزود: رشد پرشتاب شاخص بورس در بازار یک هفته گذشته فقط ناشی از نرخ دلار بوده است در حالی که بازار در حال اصلاح بود.

شتاب بیشتر رشد بورس با دلار ۲۵ هزار تومانی

این کارشناس بازار سرمایه درباره پیش‌بینی‌های صورت گرفته در زمینه افزایش نرخ دلار تا قیمت ۲۵ هزار تومان گفت: در صورتی که شاهد چنین اتفاقی در بازار ارز باشیم به طور حتم تاثیر آن را در بورس و قیمت سهم‌های موجود در بازار خواهیم بود.

وی با تاکید بر اینکه بازار در وضعیت کنونی نسبت به افزایش قیمت دلار واکنش مثبت نشان می‌دهد که این موضوع از دو جنبه رخ می‌دهد، اظهار داشت: در ابتدا با افزایش نرخ دلار، افرادی که در بورس هستند به هیچ‌وجه به عنوان فروشنده در بازار ظاهر نمی‌شوند زیرا در صورت فروش سهام بازاری برای ورود نقدینگی‌ آنها وجود ندارند.

اشتیاقی اظهار داشت: نکته دوم این است که همسو با افزایش نرخ دلار، قیمت‌ها در بازارهای موازی افزایش می‌یابد، بنابراین افرادی که در این بازار حضور دارند و سرمایه‌های خود را وارد این بازار می‌کنند ماندگار خواهند شد.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: افرادی که دارای سرمایه‌های خرد هستند با توجه به قیمت کنونی دلار و نرخ مسکن، سرمایه‌گذاری در بازارهای موازی برای آنها جذابیتی ندارد و سرمایه‌های خود را وارد بازار بورس خواهند کرد.

وی با بیان اینکه این امر باعث ورود نقدینگی‌های بیشتر و رشد پر سرعت شاخص بورس در بازار می‌شود، گفت: تنها چیزی که می‌تواند مانع از رشد پرشتاب شاخص بورس شود، توقف و ایستایی نرخ دلار در بازار است.

جبران جاماندگی نرخ دلار از سایر بازارها

اشتیاقی با بیان اینکه بازار گام افزایشی خود را برداشته و جاماندگی خود را دلار نسبت به بازارهای موازی پر کرده است، گفت: با توجه به چنین اتفاقی می‌توان قیمت دلار را در کانال ۲۱ هزار تومان و حتی کمتر از آن کنترل کرد.

اشتیاقی با اشاره به اینکه بازار باید آهسته‌تر به روند افزایشی خود ادامه دهد، خاطرنشان کرد: امیدوار به کنترل نرخ دلار در قیمت‌های پایین‌تر و نیز کاهش رشد شتابان شاخص بورس در بازار هستیم زیرا چنین رشدی در بورس به صلاح اقتصاد کشور نیست و می‌تواند مشکلاتی را برای کشور به وجود آورد.

اشتیاقی گفت: ورود چنین حجمی از نقدینگی به بازار اجازه اصلاح شدیدی را به شاخص بورس نمی‌دهد اما براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته از شتاب رشد بازار کاسته خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: اگر بازار به این نتیجه برسد که قرار نیست دلار نرخ بالاتر از ۲۲ هزار تومان را به خود ببیند و در نرخ ۲۱ هزار تومان باقی می‌ماند اصلاحی را در روز چهارشنبه تجربه می‌کند و به این نتیجه می رسد که باید روند کاهشی به خود بگیرد.

اشتیاقی افزود: با توجه به جریان پولی که در حال ورود به بازار است شاخص بورس وارد فاز اصلاحی عمیقی نخواهد شد، اما باید منتظر ماند و دید که بانک مرکزی دلار نیمایی را در نرخ ۱۸ هزار تومان به ثبات می‌رساند یا نه، در صورت چنین اتفاقی روند بازار متعادل می‌شود و اصلاحی را تجربه نمی‌کند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها