رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 503055

ماجرای شکایت از CNN بابت گزارش دروغ علیه سخنگوی شورای نگهبان

ساعت 24 -سخنگوی شورای نگهبان گفت: تحریم اعضای شورای نگهبان توسط آمریکا بیانگر نقش موثر این نهاد است.

style="text-align:justify">عباسعلی کدخدایی قائم‌مقام دبیر و سخنگوی شورای نگهبان امروز (سه شنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۹) در نشست دوره‌ای با مدیران ستادی و رؤسای دفاتر نظارت استانی و شهرستانی شورای نگهبان ضمن تبریک ولادت امام رضا علیه‌السلام و سالروز تشکیل شورای نگهبان گفت: تشکیل شورای نگهبان به عنوان یکی از نهادهای اصلی نظام با یک راهبردی شکل گرفت تا از موازین اسلامی، قانون اساسی و نظام جمهوری اسلامی ایران پاسداری کند.


** فلسفه وجودی شورای نگهبان در نظام جمهوری اسلامی

وی افزود: آنچه که در قانون اساسی به عنوان وظایف اصلی شورای نگهبان آمده، وقتی با اهداف و پایه‌هایی که در اصل دوم قانون اساسی به آن‌ها ذکر شده است، تطبیق می‌دهیم، می‌بینیم شورای نگهبان تنها نهادی است که برای پاسداری و صیانت از قانون اساسی و اهدافی که این قانون اساسی داشته و دارد، شکل گرفته است.

قائم‌مقام دبیر شورای نگهبان با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران یک نظام خاص و ویژه‌ای است که مشابه آن را در نظام‌های دیگر نداریم، تأکید: اگرچه همه کشورها یک نظام سیاسی را به هر ترتیب قبول کرده‌اند، اما ویژگی نظام جمهوری اسلامی ایران این است که یک نظام مبتنی بر اصول و قواعد دینی است و لذا باید موازین اسلامی در همه امور این نظام در جریان باشد.

کدخدایی اضافه کرد: این جریان احکام و موازین اسلامی در شاکله نظام جمهوری اسلامی ایران نمی‌تواند همچنان رها باشد و نظارتی بر آن صورت نگیرد؛ اگر گفته می‌شود جمهوری اسلامی ایران، نظامی است مبتنی بر اعتقاد به وحدانیت خداوند، نبوت عظیم‌الشأن اسلام، امامت و عدل، در قانون اساسی آمده که این‌ها باید از طریق اجتهاد مستمر فقهای جامع‌الشرایط پاسداری شود.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: یک بخش عمده‌ای که در قانون اساسی و در نظام جمهوری اسلامی ایران وجود دارد که در نظام‌های دیگر نیست، بحث «ولایت فقیه» با آن مفهوم خاصی که حضرت امام (ره) ارائه و به جهانیان معرفی کرده‌اند، می‌باشد.

وی گفت: برای اجرا و رعایت موازین اسلامی، آنچنان که در اصل چهارم قانون اساسی آمده، نیازمند فقهای جامع‌الشرایطی هستیم که این موارد را لحاظ و رعایت کنند؛ یعنی نظارت نمایند که آیا مقررات و قوانین کشور با موازین اسلامی منطبق هستند یا خیر، که در قانون اساسی راهکار اجرای این موضوع به شکل شورای نگهبان تأسیس شده است.

قائم‌مقام دبیر شورای نگهبان با تأکید بر اهمیت و وظیفه خطیر شورای نگهبان، بیان داشت: معمولاً چنین نهاد پر اهمیتی مورد تعرض دشمنان و کینه‌توزان انقلاب اسلامی است؛ چنانچه همیشه شاهد فشارها، افتراها و توهین‌های زیادی به این نهاد و اعضای شورای نگهبان بوده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: حتی اگر شورای نگهبان را بخواهیم در یک چارچوب غیردینی هم ارزیابی کنیم، نهادی مانند شورای نگهبان در اغلب کشورها وجود دارد؛ به‌هرحال نظارت بر قانون اساسی و ارزش‌هایی که آن کشورها به آن معتقد هستند، همیشه وجود داشته و دارد؛ لذا شورای نگهبان نیز در این جهت می‌تواند مشابه آن نهادهایی باشد که کشورهای دیگر دارند.

کدخدایی افزود:، اما اهمیت مهمتری که برای شورای نگهبان در نظر گرفته شده، همان نظارت بر اجرای موازین اسلامی است که در اصل چهارم قانون اساسی به آن اشاره شده و در اصول دیگر نیز تبیین شده است.

وی با بیان اینکه اگر شورای نگهبان را بگوییم که پاسدار نظام جمهوری اسلامی ایران است، خیلی اغراق نکرده و بیراه نگفته‌ایم، افزود: اگر بخواهیم به برهان خلف استناد بکنیم، وقتی می‌بینیم که دشمنان و کینه‌توزان انقلاب اسلامی اینقدر به این نهاد هجمه و حمله می‌کنند، می‌فهمیم که پس شورای نگهبان از این جهت کار خود را درست انجام می‌دهد و در جایگاه صحیح و درستی هم قرار گرفته است.

** تحریم اعضای شورای نگهبان توسط آمریکا نشان دهنده چیست؟

قائم‌مقام دبیر شورای نگهبان خاطرنشان کرد: قبل از انتخابات یازدهمین دوره مجلس بود که ملاحظه کردید، پنج نفر از اعضای شورای نگهبان توسط رژیم امریکا تحریم شدند.

سخنگوی شورای نگهبان با طرح این سئوال که تحریم یعنی چه؟ و اعضای شورای نگهبان چه ارتباطات بین‌المللی به مفهوم خاص یا روزانه دارند، گفت: کجای این تحریم اعضای شورای نگهبان، بخشی از اقتصاد یا تجارت جمهوری اسلامی ایران را دچار خدشه می‌کند؟ در حالی که شورای نگهبان در این حوزه‌ها ورودی ندارد.

وی تأکید کرد:، اما تحریم اعضای شورای نگهبان یک مفهوم خاص دارد؛ یعنی اینکه امریکا فهمیده است که اگر بخواهد با نظام جمهوری اسلامی ایران مقابله کند، باید با چه نهادهایی برخورد کند.

وی یادآور شد: قبل از تحریم اعضای شورای نگهبان، شاهد تحریم سپاه پاسداران و بسیاری از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران بودیم؛ سپاه پاسدارانی که در منطقه و داخل کشور، از جمهوری اسلامی ایران، حقوق و امنیت مردم پاسداری می‌کند.

کدخدایی با تأکید بر اینکه این تحریم‌ها یعنی اینکه امریکا می‌فهمد جمهوری اسلامی ایران با چه نهادهایی پاسداری و چقدر نقش مهم، مؤثر و کلیدی در حفظ انقلاب اسلامی دارند، افزود: تحریم شورای نگهبان که هیچ‌گونه مراوده بین‌المللی خاصی ندارد تا فعالیت‌های شورای نگهبان را تحت شعاع قرار دهد، نشان می‌دهد این تحریم به صورت سمبلیک انجام شده تا امریکا عمق کینه و دشمنی خودش را نشان بدهد و به همه بفهماند که اگر جمهوری اسلامی ایران پایدار و استوار است، این نهادهایی که تحریم می‌کنیم، این‌ها باعث شده‌اند و از جمهوری اسلامی ایران پاسداری می‌کنند.

** ماجرای گزارش نخ نما شده روزنامه کثیر الانتشار علیه بودجه شورای نگهبان

قائم‌مقام دبیر شورای نگهبان با بیان اینکه دشمنی‌ها و کینه‌توزی‌ها از زبان دشمنان داخلی و دوستان ناآگاه داخلی نیز متأسفانه تکرار می‌شود، گفت: بعضی اوقات در داخل کشور می‌بینیم که برخی افراد، حتی افرادی که نمی‌توانیم آن‌ها را دشمن بنامیم، اما از سر ناآگاهی یا مسائل دیگر، حمله به شورای نگهبان را واجب می‌دانند؟! و هر از گاهی مطالبی در رسانه‌ها مطرح می‌کنند که هیچ‌کدام از آن‌ها واقعیت ندارد.

وی با اشاره به گزارش جهت دار و خلاف واقع یکی از روزنامه‌های کثیرالانتشار (در روز دوشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۹) که در خصوص بودجه شورای نگهبان، گفت: یک گزارش نخ‌نمایی که برای دهه هفتاد و اوایل دهه هشتاد در مورد بودجه شورای نگهبان بود، در صفحه چهار این روزنامه به چاپ رسیده که مطالب نامربوط، غلط و خلاف‌واقع را مجدداً تکرار کرده بود؛ همان حرف‌هایی که بارها پاسخ آن داده شده است.

کدخدایی افزود:، اما چه می‌شود روزنامه‌ای که باید محل اعتبار و اعتنای مردم در اخبار و اطلاع‌رسانی باشد، یکسری اطلاعات غلط را به خورد مردم می‌دهد؛ آیا می‌توان گفت که این دست از مطالب و حرف‌ها ناآگاهانه به چاپ می‌رسد؟ این گزارش‌های غلط و تهمت‌هایی که گاهی‌اوقات برخی افراد به شورای نگهبان و یا به اعضای آن نسبت می‌دهند، آیا همه این‌ها در همان راستای تحریم امریکا اعمال کرده است، نیست؟

** هجمه کنندگان داخلی علیه شورای نگهبان هم راستای با آمریکا عمل می‌کنند

سخنگوی شورای نگهبان گفت: به نظر هیچ فرقی بین این دو مقوله نیست؛ یعنی اگر رژیم امریکا، شورا و اعضای شورای نگهبان را تحریم می‌کند، با آن کسی که در داخل این توهین‌ها، تهمت‌ها و افتراها ترویج و شایع می‌کند، هیچ فرقی ندارد؛ چون آن هم در همان خط و مسیر رژیم آمریکا است. چون شورای نگهبان، به وظایف قانونی خود که در قانون اساسی آمده، عمل می‌کند و خارج از وظایف قانونی خود، نه هیچ ادعایی دارد و نه در حوزه‌های اقتصادی فعالیت دارد و نه در حوزه‌های سیاسی نفعی دارد تا بخواهد دخالت خاصی بکند و یا خدایی ناکرده نسبت به افراد سوگیری داشته باشد.

وی افزود:، اما متأسفانه می‌بینیم که از رژیم امریکا تا ضد انقلاب و متأسفانه دوستان ناآگاه و برخی از کینه‌توزان، هر روز به نوعی علیه شورای نگهبان، افراد و دفاتر نظارتی صحبت می‌کنند؛ مثلاً گاهی اوقات گفته می‌شود دفاتر نظارت استانی و شهرستانی شورای نگهبان قانونی نیست؟! که واقعاً جای تعجب دارد.

** دیوان محاسبات بارها اعلام کرده شورا گزارش بودجه خود را شفاف اعلام می‌کند

قائم‌مقام دبیر شورای نگهبان درخصوص بودجه شورای نگهبان تأکید کرد: تمام بودجه شورای نگهبان بر اساس توافقی است که با سازمان برنامه و بودجه انجام می‌شود؛ اگر غیرقانونی است، پس دولت هم کار غیرقانونی انجام می‌دهد. این چه حرفی است که گفته می‌شود، دفاتر نظارت شورای نگهبان غیرقانونی است؟

کدخدایی اضافه کرد: درخصوص بودجه شورای نگهبان، دیوان محاسبات همیشه اعلام کرده که شورای نگهبان از جمله نهادهایی است که تمام گزارش‌های خود را کاملاً شفاف به ما ارائه می‌کند و خدشه‌ای در گزارش‌های شورای نگهبان نبوده و نیست.

** آیت الله جنتی اجازه نمی‌دهند خطایی در مسائل مالی شورای نگهبان صورت بگیرد

وی ادامه داد: یک وقتی به آقایان دیوان محاسبات گفتم که اگر شما یک دیوان محاسبات در کشور هستید، ما اینجا در شورای نگهبان، هفت، هشت دیوان محاسبات داریم؛ آیت‌الله جنتی، آقایان فقها و بقیه بزرگان نسبت به همه مسائل مالی، جزءبه‌جزء سئوال و پیگیری می‌کنند و اجازه نمی‌دهند که خدایی ناکرده خطایی صورت بگیرد.

سخنگوی شورای نگهبان با تأکید بر اینکه این روزنامه یک گزارش قدیمی، کهنه و مندرسی را چاپ و مطرح می‌کند، گفت: مثلاً فردی در گذشته یک حرف‌هایی زد که بخشی از بودجه‌هایی که در قالب کمک‌ها به رؤسای سازمان‌ها و نهادها وجود دارد، فقط شورای نگهبان را مطرح کرد؛ اولاً از این مبلغ مگر چقدر از آن دریافت شده است؟ در حالی که معمولاً بخش اندکی از آن در اختیار قرار داده می‌شود و ثانیاً در مقایسه با کمک‌هایی که رؤسای سازمان‌های دولتی و دیگر سازمان‌ها دارند، اصلاً این رقم چقدر است؟

وی تأکید کرد: ضمن اینکه همه این مبالغ در قالب لایحه بودجه آمده است و در این قالب انجام می‌شود؛ دیوان محاسبات نیز رصد و نظارت می‌کند و در این جهت شورای نگهبان هیچ نگرانی ندارد.

کدخدایی خاطرنشان کرد: موارد اینچنینی در واقع یک سلسله رفتارها و اقداماتی است که به نوعی می‌خواهند از نهادهای عالی نظام از جمله شورای نگهبان مشروعیت‌زدایی کنند.

وی ادامه داد: این موضوع که شورای نگهبان در مواقع انتخابات به درستی وظایف قانونی خود را انجام می‌دهد، مورد توجه دشمنان و ضدانقلاب‌ها قرار دارد که هر روز به دنبال برنامه و پروژه‌ای باشند تا علیه شورای نگهبان مطرح کنند.

** پرونده مسئول سابقی که اتهامات ناروا به شورا ‌زد در قوه قضائیه رسیدگی می‌شود

قائم‌مقام دبیر شورای نگهبان گفت: یک فردی که در گذشته سِمتی هم داشت، در موقع انتخابات، این‌طرف و آن‌طرف راه افتاده بود و می‌گفت شورای نگهبان برای تأیید صلاحیت‌ها پول می‌گیرد؟! که بر علیه او شکایت کردیم، اما متأسفانه هیأت نظارت وقت مجلس مانند بقیه کارهایی که داشت، اقدام خاصی انجام نداد، ولی خوشبختانه در قوه قضائیه در حال رسیدگی است و او باید مستندی در این خصوص ارائه کند.

وی ادامه داد: اینکه هر چیزی شنیده می‌شود، باید به عنوان یک خبر قطعی اعلام و رسانه‌ای شود؟ آیا این مسأله توجیه‌پذیر است؟ اگر واقعاً شما آدم‌های دلسوزی هستید، می‌توانید اسناد و مدارکی که دارید را به نهادهای نظارتی، به شورای نگهبان و به قوه قضائیه ارائه بدهید و پیگیری کنید تا به این موضوع رسیدگی شود؛ نه اینکه در رسانه‌ها و فضای مجازی خبررسانی بکنید، و بعد هم که رو در رو صحبت می‌شود، می‌گویند ما فقط این موضوع را شنیده‌ایم که این‌طور شده است؟! بله، خیلی چیزها ما شنیده‌ایم، اما می‌توانیم بیان کنیم؟

سخنگوی شورای نگهبان افزود: آیا مسئولیت یک انسان مسلمان، این است که هرچیزی که می‌شنود را بدون اینکه تحقیق و بررسی کند، اعلان عمومی کند؟ و جالب اینجاست که خودشان را دلسوز به نظام و انقلاب دانسته و می‌گویند که ضد فساد هستند.

کدخدایی خاطرنشان کرد: اخیراً امام جمعه یکی از شهرها به واسطه دوست چهل ساله‌ای که داشتیم، تماسی گرفت و آمد نسبت به یکی از نمایندگان فعلی حرف‌هایی داشت، خیلی هم تند بود و گفت می‌خواهم کفن بپوشم و بروم وسط خیابان و هر طوری که شده کاری انجام بدهم، که به او گفتم شما اگر قاضی باشید همین‌طور رأی و نظر می‌دهید؟ ما که آن فرد را نمی‌شناسیم، اسناد و مدارکی موجود است و ما بر اساس آن‌ها بررسی کرده و اعلام‌نظر کردیم؛ اگر شما سند محکم‌تری دارید و یا داشتید آن موقع به ما می‌دادید تا بررسی می‌کردیم و در صورت صحت بر اساس آن نظر می‌دادیم.

وی ادامه داد: این که بر اساس احساسات حرف یا مطلبی منتقل شود، این‌ها رافع مسئولیت الهی ما نیست؛ ما مسلمانان اعتقاداتی داریم و می‌دانیم زمانی هر یک از اعمال‌های ما نزد خداوند متعال رسیدگی خواهد شد؛ لذا چرا باید بی‌جهت تابع احساسات حرفی را بزنیم که بعد مشخص شود که هیچ سندیتی ندارد؟

وی تأکید کرد: شورای نگهبان تابع اسناد و مدارک است و بر اساس اسناد مستند، مستدل و متقن اعلام‌نظر می‌کند و لاغیر.


** ماجرای شکایت از CNN بابت گزارش دروغ علیه سخنگوی شورای نگهبان

سخنگوی شورای نگهبان گفت: در همین انتخابات مطالب زیادی علیه اعضای شورای نگهبان گفته شد که مثلاً پول می‌گیرند و افراد را تأیید می‌کنند؛ فلان عضو شورای نگهبان این نسبت را به فلان کاندیدا دارد، بنابراین او را تأیید کرده است؛ فلان عضو شورای نگهبان به دلیل مسائل سیاسی فلانی را تأیید کرده است؛ نسبت به خود من که چند تا شرکت به نام ما درآوردند، قبلاً CNN حساب‌های بانکی سوئیس برای من درست می‌کرد و روی سایت خودش می‌گذاشت، که البته با پیگیری‌های حقوقی حکمی بر علیه CNN گرفته شد که نمی‌دانم هنوز این مطالب گذاشته می‌شود یا خیر؛ این سایت برای همه مقامات کشور یک رقم‌هایی در حساب‌های سوئیس، برایشان فرض می‌کرد و هر چند وقت یک بار این مبالغ را برایشان افزایش می‌داد؟! و متأسفانه در داخل هم یک عده‌ای این حرف‌ها را می‌زنند و شرکت‌هایی را به نام ما و بستگان ما درمی‌آورند.

وی اضافه کرد: در چند انتخابات قبل می‌گفتند که رئیس‌جمهور وقت داماد آیت‌الله جنتی است، اصلاً آیت‌الله جنتی دختری ندارد که بخواهد دامادی داشته باشد. ما که از دشمن خیالمان راحت است که وظیفه او دشمنی و کینه‌توزی است، اما از دوستانی که در داخل هستند انتظار داریم وقتی مطلبی می‌شنوند و خبری وجود دارد، قبل از اینکه آن را ترویج و شایع کنند، می‌توانند زنگ بزنند و سئوال کنند.

قائم‌مقام دبیر شورای نگهبان خاطرنشان کرد: برخی افراد داخلی هم که مانند نمایندگان دوره قبل که تأیید صلاحیت نشدند و یا از سوی مردم انتخاب نشدند، دیدید که نوک پیکان حمله خود را به سمت چه کسی گرفتند و نطق‌های بعد از دستور مجلس را با عناوینی ناشایستی به من نسبت دادند و من نیز دفاع نکردم و گفتم به خداوند واگذارشان کردم و اگر این افراد آگاه نبودند و نیستند به هر حال یک روزی متوجه خواهند شد.

** در روزهای آخر مجلس دهم از تریبون مجلس علیه شورای نگهبان استفاده کردند

وی گفت: در یکی، دو هفته اواخر مجلس دهم تریبون رسمی مجلس شورای اسلامی به مطالبی که علیه شورای نگهبان مطرح می‌شد، اختصاص داده شده بود؛ خب از امریکا چه انتظاری باید داشته باشیم؟ آیا غیر از این است که شورای نگهبان را تحریم کند؟ وقتی که دوستان داخلی اینطور حمله می‌کنند، امریکا هم باید به نحوی عرض اندام کند و اعضای شورای نگهبان را تحریم کند.

کدخدایی تصریح کرد: این مسائل و مطالب مختلفی که بر علیه اعضاء، دفاتر نظارتی استان‌ها و دیگر قسمت‌های شورای نگهبان گفته می‌شود، نشان از این نهاد مقدس دارد؛ البته اصل قضیه (تهمت‌ها، افتراها و دروغ‌ها) را به خداوند واگذار می‌کنیم و آنجایی که لازم باشد و بتوانیم، قطعاً پیگیری حقوقی می‌کنیم.

** با تهمت‌ها و افتراها از میدان به در نمی‌شویم

وی تأکید کرد: با این‌گونه مسائل شورای نگهبان از میدان به در نخواهد شد؛ و ما وظایف قانونی خودمان را انجام خواهیم داد و با این تهمت‌ها و افتراها میدان را ترک نخواهیم کرد و تا زمانی که مسئولیت داریم، إن‌شاءالله مسئولیت خود را انجام خواهیم داد و زمانی هم که نبودیم خدا را شکر می‌کنیم که مسئولیتی نداریم.

سخنگوی شورای نگهبان خاطرنشان کرد: وظایفی که شورای نگهبان به عهده دارد، فقط وظایف اداری صرف نیست، چنانچه بارها آیت‌الله جنتی نیز تأکید کردند، جایگاه و وظایف شورای نگهبان این مسأله را می‌طلبد و همه قسمت‌های شورای نگهبان، در ستاد و در دفاتر نظارت استانی و شهرستانی این نهاد باید اعتقاد و عقیده به نظام جمهوری اسلامی داشته و برای دفاع از این نظام همت مضاعف کنند.

قائم‌مقام دبیر شورای نگهبان در پایان با اشاره به انتخابات مرحله دوم مجلس که در شهریور برگزار می‌شود، گفت: إن‌شاءالله بتوانیم در چارچوب قوانین و مقررات و با توجه به وظایف ذاتی شورای نگهبان و اعتقادی که به پاسداری از نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران داریم، انتخابات پیش‌رو و در ادامه انتخابات ریاست‌جمهوری را به نحو شایسته‌ای برگزار کنیم.

در این نشست شماری از مسئولین دفاتر استانی شورای نگهبان به بیان نقطه نظرات خود پرداخته که سخنگوی شورای نگهبان و معاون اجرایی و امور انتخابات به آن‌ها پاسخ دادند.

فارس

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها