رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 503169

مناسبات ایران با قدرتهای جهان چگونه است

قربانی کردن ایران از سوی چین در معامله با آمریکا

ساعت 24 -" این احتمال وجود دارد که در نتیجه مذاکرات تجاری چین با آمریکا برای خاتمه دادن به جنگ تجاری بین دوکشور ، ایران بخشی از معامله باشد وچین همراهی با تحریم ها را وجه المصالحه توافق خود با ایالات متحده کند" .

شی ترامپ
an dir="RTL">آنچه در بالا آمد بخشی از " تخمین وضعیت آتی " است که درسالنمای امنیت ملی ایران و در ذیل بررسی مناسبات ایران با قدرت های بزرگ آمده وپیش بینی یا تخمین کارشناسان " پژوهشکده مطالعات راهبردی است . دراین گزارش آمده است " با ورود ایران به لیست سیاه اف ای تی اف به احتمال بسیارزیاد چین از سطح همکاری های اقتصادی و بانکی خود با ایران خواه د کاست. علاوه بر این اگر روند تحولات به سمتی پیش برود که ایران همکاری خودرا با با آژانس بین المللی انرژی اتمی را قطع کند به احتمال بسیار زیاد چین نیز از فعال سازی مکانیسم ماشه توسط قدرت های اروپایی حمایت خواهد کرد. در این گزارش می خوانیم" درحالی که در سال 2018 اندازه تجارت خارجی ایران و چین 31 میلیارد دلا ر بود از ژانویه تا نوامبر 2019 به 22 میلیارد دلار رسید که نشان دهنده کاهش 30 درصدی است.

سه سفر ظریف به چین

در سال 1398 مقامهای ایرانی و چینی در سطوح گوناگون دیدارها و گفت وگوهای مشروح و پرشماری داشته اند. درسال 1398 محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران سه بار در اردیبهشت ، شهریور و دی ماه به چین سفر کرد ونیز علی لاریجانی رییس وقت مجلس و سردار سرلشکر محمد باقری رییس کل ستاد نیروهای مسلح به چین اشاره کرد. در سال 1398 تدوین برنامه راهبردی 25 ساله بین ایران وچین در دستور کار قرار گرفت . توسعه مناسبات در حوزه نظامی و امنیتی نیز با سفر چندین هیئت نظامی و دفاعی دوکشور به تهران و پکن و مهمتر از ان رزمایش سه جانبه ایران و چین و روسیه در کانون توجه قرار گرفت.

ایران واروپا

در این گزارش آمده است سیر کلی روند وتحولات ایران با قدرتهای بزرگ حاکی از افزایش تنش ها وفاصله گرفتن ایران از اتحادیه اروپا وگرایش به سمت قدرت های شرقی خواهد بود. به احتمال زیاد ورود ایران به لیست کشورهای غیر همکار اف ای تی اف موجب خواهد شد اتحادیه اروپا به این بهانه از همکاری با ایران خودداری کند و اجرایی نشدن اینستکس را به ان ربط دهند. اروپایی ها در سال 1399 یک باردیگر به رهبری فرانسه شانس خود را برای میانجیگری و نزدیک سازی دیدگاه های ایران و آمریکا برای دستیابی به توافق جدید و تکمیلی خواهند آزمود. رویکرد اتحادیه اروپا وقدرت های بزرگ اروپایی از تعامل با فشار فعلی به سمت تعامل با اجبار حرکت خواهندکرد. فشارها بربرنامه موشکی به ویژه از سوی سه قدرت بزرگ اروپایی واز مسیر شورای امنیت افزایش خواهد یافت وحتی ممکن است با تحریم های مشترکی از سوی این کشورها مواجه شود.

ایران و آمریکا

اقدامهای امریکا بر ضد ایران صرفا اقتصادی نخواهد بود بلکه منزوی ساختن دیپلماتیک وجه دیگر سیاست امریکاست. امریکا باورز دارد که گسترش زئلبط دیپلماتیک و اقتصادی ایران با دیگر کشورها تحریم را کمرنگ می کند. به همین دلیل آمریکا می خواهد مناسبات ایران با کشورهی دیگر را وملتهای جهان است. تحریم اقتصادی ، تحمیل انزوای دیپلماتیک وبازدارندگی نظامی سه ستون اصلی سیاست امریکاست که با تلاش برای مشروعیت زدایی در داخل و عرصه بین المللی کامل می شود.ایران در دو راهی انتخاب قرار گرفته وناگزیر به قبول مذاکرات فراگیر وتوافق با آمریکا یا فشار روز افزون اقتصادی و سیاسی از درون خواهد شد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها