رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 503172

یک فعال اقتصادی تاکید کرد

بی اطلاعی از وضعیت ارزی سرچشمه التهاب ها

ساعت 24 - ابوالحسن خلیلی، رئیس اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران در نشست اخیر کمیته ارزی شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی ، نبود اطلاعات دقیق از وضعیت ارزی کشور را عامل غیرقابل پیش‌بینی بودن بازار دانست و تصریح کرد:

خلیلی
dir="RTL">اینکه هیچ اطلاعاتی در مورد شرایط ارزی نداریم وموجب شده التهابات بازار بیشتر شود. از طرفی سامانه بازارگاه را راه‌اندازی کردیم تا شفافیت در این حوزه بالا برود که متأسفانه این سامانه هم نتوانست به هدف خود برسد.این فعال اقتصادی بازار غیرشفاف را عامل رشد احتکار دانست و تصریح کرد: هر روز یک تصمیم تازه گرفته می‌شود و با این سیاست‌های روزانه بازار را ملتهب‌ تر می‌کنیم. مطمئن باشید همان‌طور که دی‌ماه اعلام کردیم سال آینده با التهاب بازار مواجه خواهیم شد، امروز می‌گوییم که در آینده با بحران جدی‌تری روبه‌رو می‌شویم.رئیس اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور با بیان این مطلب که کلیه عرضه نهاده‌های دامی و خوراک باید از طریق سامانه بازارگاه انجام شود، عرضه نهاده با قیمت‌های دیگر در بازار آزاد را ناشی از وجود افرادی دانست که مصرف‌کننده واقعی نیستند اما قادرند با مجوز وزارت کشاورزی نهاده را از سامانه خریداری و با قیمت دیگری در بازار عرضه کنند.

بر اساس اظهارات محسن عامری، مدیر دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی که ریاست این نشست را به عهده داشت، از ابتدای اردیبهشت‌ماه نابه سامانی‌ها در بازار مرغ آغاز شد. البته با توجه به کاهش ثبت سفارش برای نهاده‌های دامی، قابل پیش‌بینی بود که چنین مشکلی در آینده رخ دهد که متأسفانه امروز شاهد پیامدهای آن هستیم.

دخالت استانداران

در ادامه نشست غلامعلی فارغی که به نمایندگی از کمیسیون کشاورزی اتاق ایران در این نشست حاضر بود از رویکرد بخشی نگری در بدنه دولت انتقاد کرد و خواستار یکپارچگی سیاست‌گذاری‌های دولت در مورد یک موضوع خاص شد. به باور این فعال اقتصادی هر کدام از وزارتخانه‌ها، دستگاه‌ها و سازمان‌های ذی‌ربط به زعم خود وظایف خود را به خوبی انجام می‌دهند اما وقتی در قالب یک مجموعه به خروجی کار نگاه می‌کنیم، آنچه هدف‌گذاری شده بود اتفاق نیفتاده است. چون همگی نگاه بخشی داشته و با یکدیگر همکاری نمی‌کنیم.وی یادآور شد: وضعیت نا به سامان امروز از آنجا ناشی شد که تولیدکننده مرغ به امید دریافت خوراک، جوجه ریزی کرد اما ارز لازم برای ترخیص خوراک و نهاده به موقع تخصیص داده نشد و در نتیجه تولیدکننده مجبور به معدود سازی جوجه‌ها می‌شود. از یک طرف ستاد تنظیم بازار به تولیدکننده فشار می‌آورد که تولید را بالا ببرد از آن طرف بانک مرکزی می‌گوید ارز کافی برای ترخیص نهادها ندارد.فارغی پیشنهاد داد: در این شرایط بهترین راه‌حل این است که میزان ارز و تولید کشور را با هم هماهنگ کنیم و تولیدکننده بداند که برای چه میزان جوجه توان تأمین خوراک دارد. تولیدکننده از زمان شیوع ویروس کرونا در کشور حدود 4 ماه است که ضرر داده یعنی نقدینگی کمی در اختیار دارد. در این شرایط دیگر نمی‌تواند، ضررهای جدیدی را تحمل کند.نکته دیگری که در این بین از سوی این فعال اقتصادی مورد تأکید قرار گرفت اصلاح قیمت دولتی 15 هزار تومان برای هر کیلو مرغ بود. به اعتقاد او این رقم با بهای تمام شده مرغ فاصله دارد. در حال حاضر میزان تورم حدود 40 درصد است اما قیمت مرغ تنها 15 درصد اصلاح شده که بی‌معنی است.او از ورود استانداران به ماجرای تولید و توزیع مرغ نیز انتقاد کرد و گفت: چرا استانداران در مناطق مختلف مانع از خروج محصولات پروتئینی مانند مرغ و تخم‌مرغ می‌شوند؟ این دخالت‌ها نظم بازار را بیشتر به هم می‌زند. زمانی که تولید مرغ در یک استان بیشتر است باید مازاد آن را به سایر مناطق بفرستیم. این تبادلات همیشه بوده و باید باشد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها