رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 503284

روحانی در مجلس به دروغ‌گویی و نفوذی ‌بودن متهم شد | بحرانی به نام «سال آخر ریاست‌جمهوری»

ساعت 24-در کره‌جنوبی یک مثل معروف میان رئیس‌جمهورها دست به دست می‌شود با این مضمون که «سال آخر ریاست‌جمهوری هر لحظه یک بحران جدید رخ می‌دهد و هر روز باید در آرزوی پایان دوره بود».در ایران نیز تقریبا به شکلی دیگر هر رئیس‌جمهور سال آخر از چهار سال دوم ریاست‌جمهوری خود را با انتظار پایان دوره و رهایی از فشارها می‌گذراند.

خبر
موج گسترده انتقادهای فعالان سیاسی و استیضاح‌های پشت‌سرهم وزرا و طرح‌های مختلف سؤال یا حتی استیضاح رئیس‌جمهور هر روز در رسانه‌های مختلف خودنمایی می‌کنند؛ اصولگرا و اصلاح‌طلب هم ندارد. رئیس‌جمهور محکوم است سال آخر را با همه بحران‌های معمول اداره کشور، در تب‌وتاب رهایی از فشارها و حمله‌های سیاسیون جناح مقابل سپری کند

تاریخ همچنان در حال تکرار است و بعد از خاتمی و احمدی‌نژاد، حال ِروحانی نیز در سال آخر ریاست‌جمهوری‌اش چندان تعریفی ندارد و مجلس به سمت استیضاح او در حال حرکت است؛ هرچند چنین اتفاقی بعید است رخ دهد، اما مسئله سروصدایی است که بهارستانی‌ها به راه انداخته‌اند. یکی می‌خواهد استیضاح کلید بخورد و دیگری می‌گوید روحانی کمر همت را بسته که اقتصاد ایران را ویران کند.

مشابه همین وقایع و حتی شدیدتر در سال ۹۱ برای احمدی‌نژاد رخ داد؛ مانند آنچه در یکشنبه سیاه رقم خورد و لاریجانی احمدی‌نژاد را از مجلس بیرون کرد. احمدی‌نژاد که برای جلسه استیضاح وزیر کار در مجلس حاضر شده بود، فیلمی از جلسه فاضل‌ لاریجانی و سعید مرتضوی و ماجرای ۳۰۰ میلیون رشوه پخش کرد که با واکنش تند لاریجانی، رئیس وقت مجلس، همراه شد. علی لاریجانی همچنین به نقل از داوود احمدی‌نژاد، برادر محمود احمدی‌نژاد، گفت که اطرافیان رئیس دولت با سازمان مجاهدین خلق و بیگانگان رابطه دارند و دچار فساد مالی هستند. پس از سخنان لاریجانی، احمدی‌نژاد خواستار صحبت‌کردن شد که لاریجانی چنین اجازه‌ای به او نداد و گفت: «شما شئونات جمهوری اسلامی را رعایت نکردید و اتهام زدید. دیگر حقی برای صحبت‌کردن ندارید، به سلامت». این‌گونه با واژه «به سلامت» رئیس‌جمهور وقت از مجلس اخراج شد.

در دوره رئیس دولت اصلاحات هم که از بحران‌های مختلف سیاسی ازجمله قتل‌های زنجیره‌ای، حمله به کوی دانشگاه و ماجرای کنفرانس برلین، پرونده هسته‌ای و... توانسته بود عبور کند، در سال پایانی با مجلسی اصولگرا و اکثریت مخالف اصلاح‌طلبان حتی مجبور شد لوایح دوگانه اختیارات ریاست‌جمهوری را نیز پس بگیرد. در آن دوره نیز عملا مجلس شمشیر را برای خاتمی از رو بسته بود. مهم حمله به رئیس دولت اصلاحات بود نه کمک به اداره کشور و حاشیه‌ها جایگزین امور مهم و اساسی شده بودند.

حال نیز مجلس اصولگرای یازدهم در شرایط نابسامان اقتصادی و تحریم‌های کمرشکن آمریکا به فکر استیضاح ریاست‌جمهوری در وضعیتی است که امکان عملی‌شدن چنین اتفاقی کمتر از یک درصد است و جز هدردادن وقت و انرژی دستاوردی ندارد و عدم انتقاد درست و بنیادی برای رسیدن به راهکاری تأثیرگذار شرایط کشور را هر روز بدتر از روز قبل خواهد کرد و فقط سروصدا به‌همراه دارد؛ برای نمونه نماینده خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مشکلات کنونی نتیجه سیاست‌های آقای روحانی و تیم همراهش به شمار می‌رود، خاطرنشان کرد: آقای قالیباف، نشستن و گوش‌دادن به حرف‌های وزرا بی‌ثمر است، استیضاح رئیس‌جمهور را کلید بزنید.

حجت‌الاسلام محمدتقی نقدعلی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس و نماینده خمینی‌شهر، بعد از سخنان محمدجواد ظریف که پانزدهم تیرماه در مجلس پاسخ‌گوی سؤال‌های نمایندگان بود، خطاب به رئیس مجلس گفت: «این روشی که مجلس در پیش گرفته است، جواب نمی‌دهد. ما دیگر روی نگاه‌کردن به چهره مردم را نداریم. دلار ۲۱ هزار تومان، سکه‌ای که از ۱۰ میلیون گذشته است و مرغ قیمت نجومی، نتایج سیاست‌های هفت‌ساله دولت است. نشستن و گوش‌کردن به حرف‌های وزرای دولت بی‌ثمر است. استیضاح رئیس‌جمهور را کلید بزنید». در همین راستا اقبال شاکری، نماینده تهران نیز به تسنیم گفت که طرح سؤال از رئیس‌جمهور با ۱۳۰ امضا به هیئت‌رئیسه مجلس تقدیم شده؛ اما علی خضریان، دیگر نماینده تهران، به خبرگزاری فارس گفته تعداد امضا به ۲۰۰ نفر رسیده است.

ماجرای امضا برای استیضاح و نقد عملکرد روحانی همچنان ادامه داشت که موسوی‌لارگانی، روحانی را نفوذی خطاب کرد، آن‌هم در نطق میان‌دستور خود در صحن علنی مجلس تا نقدها به حمله‌ای صرح و تند تبدیل شوند.

عضو هیئت‌رئیسه مجلس خطاب به رئیس‌جمهوری عنوان کرد: گفتید هم باید چرخ سانتریفیوژها بچرخد و هم چرخ اقتصاد؛ متأسفانه هر دو چرخ به‌دلیل بی‌تدبیری شما و دولت خسته و لیبرالتان از کار افتاده است. تحریم‌ها همگی برگشته است. شما در هفت سال گذشته به هیچ‌یک از توصیه‌های رهبری عزیز عمل نکردید و در موارد متعدد مانند یک نفوذی تقابل و ستیزه با ارکان نظام را در رأس برنامه‌ها و سخنانتان قرار دادید. ناصر موسوی‌لارگانی، نماینده فلاورجان، روز گذشته در مجلس در نطق میان‌دستور خود در صحن علنی مجلس، با بیان اینکه وقایعی که در چند ماه اخیر و به‌ویژه روزها و هفته‌های گذشته در بازارهای مختلف رخ داده عادی نیست، تصریح کرد: قیمت دلار در بازار آزاد از مرز ۲۰ هزار تومان عبور کرده است. سکه بیش از ۱۰ میلیون تومان و قیمت مسکن و خودرو نجومی شده است. موجی از تورم دامن‌گیر اقتصاد کشور شده که تبعات آن بیش از همه بر جیب طبقات متوسط و اقشار کم‌درآمدتر جامعه فشار وارد می‌کند. انگار آقای روحانی کمر همت را بسته که اقتصاد ایران را ویران کند.

نماینده مردم فلاورجان با تأکید بر اینکه مجلس یازدهم که با شعار نجات اقتصاد ایران تشکیل شده فرصت چندانی برای عمل به این شعار ندارد، افزود: گزارش‌های ارائه‌شده اعضای دولت در هفته‌های اخیر نه‌تنها قانع‌کننده نیست بلکه از دید بنده زمینه‌ساز تشدید تورم هم هست. او ادامه داد: وقتی رئیس بانک مرکزی در تلویزیون شفاف می‌گوید که دولت برنامه‌ای برای دخالت در بازار ارز و تقویت ارزش پول ملی ندارد، امید به اصلاح کم‌رنگ‌تر می‌شود. آقای همتی قیمت‌ها خود را با نرخ بازار آزاد تطبیق می‌دهند نه گفته‌های شما! وقتی وزیر راه و شهرسازی به‌جای ارائه راهکار برای حل مشکل مسکن، نمک بر زخم ملت می‌پاشد و می‌گوید: نخرید تا ارزان شود. موسوی‌لارگانی درباره معاهده بین‌المللی ایران با ۱+۵ تحت عنوان برجام گفت: قرار بود برجام منجر به حل مشکلات اقتصادی و رفع کامل تحریم‌ها شود، اما فرجام برجام را ببینید؛ آمریکا بدون کوچک‌ترین پرداخت هزینه‌ای از برجام خارج شده است. آقای روحانی! یادتان نرفته که اعلام کردید تمام تحریم‌ها روز عملیاتی‌شدن برجام لغو شده و دیگر بازگشتنی هم نیست.

وی افزود: با این‌ همه فاجعه، چاره کار این است که مجلس از شخص رئیس‌جمهور دعوت کند تا با حضور در جلسه علنی، پاسخ‌گوی این همه نابسامانی‌ باشد. شما که اعتماد مردم را با نابخردی سلب کردید، باید پاسخ‌گو باشید. تضاد در حرف و شعار و عمل قبل و بعد از ریاست‌جمهوری شما کاملا مشهود است؛ برای نمونه یک بار سخنان خود در ۲۲ فروردین ۹۲ با اظهاراتتان در سوم تیر ۹۹ را برای خود بازخوانی کنید تا بدانید با اعتماد ملت چه کردید. عضو هیئت‌رئیسه مجلس به این میزان انتقاد قانع نشد و روحانی را متهم به دروغ‌گویی کرد و در پایان سخنانش گفت: آقای روحانی فضاسازی رسانه‌ای و دروغ بس است.

باید در خانه ملت حاضر شوید و پاسخ‌هایی قانع‌کننده برای ملت و نمایندگان داشته باشید. آنچه نمایندگان مجلس از نابسامانی‌ها می‌گویند درست است، اما راهکار چیست؟ نمایندگان مجلس در بحرانی‌ترین روزهای کشور چه دل‌مشغولی‌های داشته‌اند؟ روزی که دلار به بالاترین قیمت خود رسید، آنها به فکر فیلتر اینستاگرام در مجلس بودند و حتی حفظ ارزش پول کشور دغدغه آنها نبود؛ بنابراین اگر انتقادها برای حل مشکلات کشور باشد، خوب است، اما اگر برای تسویه‌حساب جناحی و به‌راه‌انداختن یک بازی سیاسی با نیم‌نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری باشد، نه‌تنها مشکلی حل نخواهد شد بلکه همچنان شاهد رشد تورم و کاهش ارزش پول ملی و فقیرترشدن مردم خواهیم بود. مجلس یازدهم با همه سروصدایی که به راه انداخته تاکنون خود را بسیار دور از دغدغه مردم نشان داده و این‌گونه فعلا امیدی به بازگشت مجلس به رأس امور نیست.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها