رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 503299

بازار کار کدام زبان برنامه‌نویسی در ایران بهتر است؟

ساعت 24-سوال مشترکی در بین علاقه مندان به برنامه‌نویسی، دانشجویان رشته‌های مرتبط با علوم کامپیوتر و کسانی که به نحوی قصد دارند تا وارد دنیای برنامه‌نویسی شوند، وجود دارد: کدام زبان برنامه نویسی را یاد یگیریم؟

خبر
آنچه پیش از هر چیز باید در نظر گرفته شود، توجه به این نکته است که بازار کار زبان‌های برنامه‌نویسی در ایران با سایر کشورها بسیار متفاوت است. در واقع بازار داخلی کشور، با توجه به اوضاع خاص اقتصادی ایران، به صورت ویژه‌ای، بومی شده است که از جریان شناور و پیوسته بازار کار برنامه‌نویسی در جهان، جداست.

بررسی بازار بومی ایران، با توجه به گرایش سازمان‌های دولتی و خصوصی، نیازمندی‌های شرکت‌های تولیدی و توزیعی و موج جدید کسب وکارهای مبتنی بر اینترنت ما را به لیست زیر خواهد رساند :

1- HTML,CSS و جاوا اسکریپت

اگر جاوا اسکریپت را به همراه دو زبان همزاد خود یعنی HTML و CSS یاد بگیرید، می‌توانید شرایط شغلی مناسبی داشته باشید. حتی اگر نتوانید در یک شرکت خاص استخدام شوید امکان کار به صورت فریلنسر یا آزاد را خواهید داشت. در حال حاضر که اکثر شرکت‌های دولتی و خصوصی برای اهداف مختلف خود، از وب سایت‌های مختلف بهره می‌گیرند، زمان مناسبی برای طراحان سایت و برنامه نویسان این حوزه فراهم شده است که از این موج، بهره برداری کنند.

2- PHP

زبان دیگری در مسیر طراحی وب سایت. بدون شک برای ایجاد یک وب سایت پویا و ارتباط آن با پایگاه‌های مختلف داده ای نیاز به یادگیری زبانی مانند PHP دارید. این زبان در لیست برترین زبان‌های TIOBE در رتبه ششم قرار دارد.

3- سی شارپ

محبوب‌ترین زبان برنامه نویسی دسکتاپی در جهان. در حال حاضر این زبان برنامه‌نویسی بازار کار گسترده‌ای در ایران دارد و برنامه نرم افزاری بسیاری از شرکت‌های تولیدی و توزیعی توسط این زبان نوشته شده است. چنانچه این زبان را به همراه ASP.NET یاد بگیرید، می‌توانید قابلیت‌های تحت وب مناسبی را به برنامه خود اضافه کنید.

4- جاوا و برنامه نویسی تلفن همراه

جاوا پر کاربردترین زبان برنامه‌نویسی در جهان است. در ایران خصوصا از این زبان برنامه‌نویسی برای تولید برنامه‌های اندرویدی استفاده می‌شود که در حال حاضر بازار کار مناسبی دارند.

آنچه که در بالا آمد، لیست کوتاهی از پرکاربردترین زبان‌های برنامه‌نویسی در ایران بود. البته بازار کوچکی نیز در حوزه علمی و دانشجویی وجود دارد که زبان‌هایی مانند متلب، پایتون و C++ را شامل می‌شود، اما درمقیاس بازار اقتصادی زبان‌های برنامه‌نویسی گروه کوچکی به شمار می‌آید.

در نهایت این نکته را به خاطر بسپارید که برای اطمینان از آینده کاری خود در بازار کار زبانهای برنامه‌نویسی در ایران ابتدا باید توانایی خود را در حداقل یکی از این زبانهای برنامه‌نویسی، در حد حرفه‌ای شدن افزایش دهید.

آی تی رسان

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها