رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 503307

شگفت انگیز ترین رشد شتابان قیمت سهام درجهان رخ داد

آیا دژپسند آخر داستان بورس را می داند

فقط بورس دوکشور دارای ابرتورم ونزوئلا و زیمبابوه همسنگ بورس ایران رشد کرده اند

ساعت 24 -آیا ایرانیانی که این روزها با همه توان مالی کوچک وبزرگ روانه بازار سهام شده اند و پس اندازهای خود را به خرید سهام شرکت هایی اختصاص می دهند که در دنیای واقعی ارزش افزوده ای ندارند.

خبر
dir="RTL">آیا آقای فرهاد دژپسند به ایرانیان توضیح داه است که در دنای امروز فقط زیمابوه و ونزوئلا هستند که سرعت رشد ارزش سهام شرکتهایشان از ایران بیشتر است و این دوکشور نیز با ابر تورم های دهشتناک دست و پنجه نرم می کنند؟ بررسی‌های نشان می‌دهد شاخص بورس‌های زیمبابوه،‌ ایران و ونزوئلا به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم جدول بازده بازارهای سهام جهان را کسب کرده‌اند. در میان سایر بورس‌های جهان فقط بورس آمریکایی نزدک با ۲۲ درصد رشد، بورس‌های دانمارک و عربستان با ۱۳ درصد افزایش شاخص و بورس شانگهای با رشد ۱۲ درصدی شاخص در جمع بورس‌های سودده در ۶ ماه نخست سال ۲۰۲۰ جای گرفته‌اند. آمارها نشان می‌دهد شاخص بورس کاراکاس به‌عنوان اصلی‌ترین بازار مالی ونزوئلا سال جاری میلادی را با عدد ۹۰ هزار و ۲۲۴ آغاز کرد و تا روز ۷ ژوئن ۲۷۰ درصد رشد کرد و اکنون منحنی شاخص این بورس روی عدد ۳۳۳ هزار و ۸۷۷ قرار دارد. اما با لحاظ تورم ۲۲۹۷ درصدی ونزوئلا، نرخ تعدیل‌شده شاخص بورس کاراکاس در سال ۲۰۲۰ به منفی ۴/ ۷ درصد می‌رسد.

به این اعداد ارایه شده در سایت اتاق تهران توجه کنید: شاخص بورس تهران از سال 1345 (زمانی که قانون آن مصوب و تاسیس شد) تا بهمن 1396 (50 سال) تنها 100 هزار واحد رشد کرده بود ولی از بهمن 1396 تا 6 اسفند 1398 (سال گذشته) 400 هزار واحد دیگر رشد کرد و به 500 هزار واحد رسید و از اسفند سال گذشته تاکنون باچنان سرعتی بالا رفته که غیرقابل تصور است تاجایی که هم اکنون شاخص کل به بیش از یک میلیون و 740 هزار واحد رسیده است. شاخص کل بورس از 12 خرداد تاکنون از یک میلیون واحد به یک میلیون و 750 هزار واحد رسیده (750 هزار واحد رشد) و از 6 اسفند 98 تاکنون (5 ماه) یک میلیون و 200 هزار واحد رشد کرده است.

اما نگرانی از رشد کاذب و حباب گونه بازار سرمایه به حدی از سوی مسئولان بورس جدی شده است که دو روز پیش معاملات یک روز شستا باطل شد. روز دوشنبه ۸۷۰۰ فقره معامله در نماد شستا رخ داد که سبب شد ارزش بازار این نماد ۳ هزار میلیارد تومان و ارزش معاملات انجام شده برای این نماد ۲ هزار میلیارد تومان برآورد شود که در تاریخ بورس ایران بی نظیر بوده است. در این روز ارزش سهام شستا ۳۷ درصد رشد کرد و کشف قیمت نهایی، ۳,۸۴۰ تومان اعلام شد؛ قیمت سهام شستا در معاملات ابتدایی ۲,۷۸۹ تومان بود که با این رشد ۳۷.۶ درصدی، بازدهی بزرگی برای سهامداران رقم زد. اما در نهایت این عدد و رقم ها باعث شد تا ناظر بازار، معاملات نماد شستا به دلیل تأثیر بیش از این نماد (22 هزار واحد) برشاخص کل در یک روز و نگرانی از ایجاد هیجان کاذب و حباب باطل کند.

مسعود خوانساری رئیس اتاق تهران اردیبهشت ما در پیام توییتری نوشت: «اگرچه به علت وجود تورم بالای ۴۰ درصد و افزایش قیمت ارز و کاهش سود سپرده‌های بانکی، رشد شاخص بورس تا اندازه‌ای طبیعی به نظر می‌رسد اما سیاستگذاران باید به فکر چگونگی مواجهه با این رشد باشند تا در صورت ترکیدن حباب، از بروز بحران جلوگیری کنند. تسهیل پذیرش شرکت‌ها به بورس و عرضه سهام‌های دولتی نمونه‌ای از تصمیمات ضروری در این زمان است

آقای دژپسند ایا آخر کتاب داستان بورس را نوشته یا خوانده است و می داند سرانجام این بازی به باخت و برد چه کسانی منجر می شود؟ کاش بداند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها