رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 503507

افشای اسناد محرمانه پنتاگون درباره مسمومیت نظامیان آمریکایی در ازبکستان

ساعت24-قانونگذارانی از جانب دو حزب اصلی آمریکا مجموعه‌ای از اسناد از حالت طبقه بندی خارج شده وزارت امور خارجه این کشور را منتشر کردند که نشان می‌دهد سربازان آمریکایی که بعد از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در یک پایگاه نظامی در ازبکستان مستقر بودند احتمالا در معرض خطر مسمومیت و دیگر خطرات مربوط به سلامتشان قرار گرفته‌اند.

به نقل از سی ان ان، پایگاهی که در این اسناد از آن یاد شده پایگاه هوایی کارشی – خان آباد واقع در جنوب ازبکستان است؛ پایگاهی که در اصل یک تاسیسات نظامی مربوط به شوروی سابق بوده و اغلب از آن با نام پایگاه K۲ یاد شده است.

این پایگاه در زمان جنگ آمریکا علیه القاعده و طالبان در افغانستان نقش لجستیکی مهمی را برای ارتش آمریکا ایفا کرد. از ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۵ هزاران سرباز آمریکایی در آنجا مستقر شدند تا اینکه اسلام کریموف رئیس جمهور سابق ازبکستان بعد از انتقادهای آمریکا از سرکوب اعتراضات در کشورش و همچنین سوابق حقوق بشری آن پرسنل آمریکایی را از کشور خود اخراج کرد.

اسناد مذکور از سوی کمیته فرعی امنیت ملی وابسته به کمیته نظارت مجلس نمایندگان آمریکا انتشار یافته که شامل نتایج مطالعات درباره خطرات زیست محیطی در سال‌های ۲۰۰۱، ۲۰۰۲ و ۲۰۰۴ و همچنین ارزیابی خطرات مربوط به سلامت بوده است که از سوی وزارت دفاع آمریکا در این پایگاه انجام گرفتند.

یکی از مطالعات مربوط به سال ۲۰۰۱ عنوان کرد: خاک اطراف پایگاه به سوخت جت آلوده بوده که تنفس بخارات برآمده از خاک‌های آلوده به این سوخت می‌تواند مشکلات سلامتی زیانبار را برای پرسنل به همراه داشته باشد.

این مطالعه توصیه کرد که هر گونه حفاری در خاک‌های آلوده به سوخت جت ممنوع شود. همچنین یک ارزیابی سلامتی انجام شده از سوی ارتش آمریکا در سال ۲۰۰۴ مشخص کرد که اگرچه کمتر از ۱۰ درصد از پرسنل این پایگاه تجربه قرار گرفتن در معرض تشعشعات را در این پایگاه داشته‌اند پتانسیل تماس روزانه با تشعشعات برای بالغ بر ۱۰۰ درصد واحدهای ماموریت یافته وجود داشته است.

بر طبق اسناد وزارت دفاع آمریکا چند سال قبل از استقرار سربازان آمریکایی در آمریکا موشک‌های زمان شوروی در آنجا نابود شده بودند. در این اسناد تصریح شد: این واقعه برخی نواحی خاک سطحی را آلوده به تشعشعات رادیواکتیوی سطح پایین ناشی از اورانیوم ضعیف شده و آزبست کرده است. هر چند که تلاش‌هایی برای از دسترس خارج کردن نواحی آلوده صورت گرفت.

استفن لینک، رئیس کمیته فرعی مذکور در بیانیه‌ای به همراه اسناد منتشر شده گفت: مردان و زنانی که در پایگاه هوایی کارشی خان آباد در جنوب ازبکستان مستقر شدند جزو اولین نیروهای اعزامی به منطقه بعد از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ بودند. کمیته فرعی ما امروز این اسناد را منتشر می‌کند تا به کهنه سربازان مستقر در پایگاه K۲ و نظامیان دیگر کمک کند بفهمند به هنگام خدمت در آنجا در معرض چه چیزی ممکن است قرار گرفته باشند و همچنین به آنها کمک شود تا تصمیماتی آگاهانه درباره مراقبت‌های سلامتی بگیرند.

مارگ گرین، جمهوری خواه ارشد کمیته فرعی مذکور نیز گفت: این اسناد از طبق بندی خارج شده حجم فزاینده‌ای از اسناد و مدارک هستند مبنی بر اینکه نظامیان استقرار یافته کشور ما در پایگاه هوایی K۲ در ازبکستان در معرض مواد شیمیایی بسیار سمی و مواد رادیواکتیو قرار گرفته‌اند و نرخ سرطان در کهنه سربازان پایگاه K۲ پنج برابر بیشتر از همتایانی بوده که در جاهای دیگر خدمت کردند و بسیاری از آنها به رغم ارتباط مستقیم بیماری خود با خدمت نظامی خود واجد مزایای مربوط به سلامت نیستند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها