رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 503573

بحران بیسابقه اقتصادی در لبنان

ساعت 24-خبرگزاری فرانسه در گزارشی پرسیده است : آیا لبنان بدون میلیاردها دلار کمک صندوق بین المللی پول قادر است از بحران و "جهنمی" که در آن گرفتار شده بیرون بیاید؟ در پاسخ به این سئوال، خود خبرگزاری فرانسه نوشته است که در فقدان اصلاحات اجتناب ناپذیر مذاکرات لبنان و صندوق بین المللی پول متوقف شده است.

dir="RTL">خبرگزاری فرانسه بحران اقتصادی جاری در لبنان را که در اثر ویروس کرونا ابعاد گسترده ای یافته، بی سابقه خوانده و افزوده است که این بحران بی سابقه تحت تاثیر تنش های موجود میان آمریکا با برخی احزاب لبنانی است. به گفتۀ خبرگزاری فرانسه در عین حال زندگی سیاسی لبنان را تحت الشعاع خود قرار داده است.در جریان ماه های گذشته ده ها هزار نفر از مردم لبنان مشاغل خود را از دست داده اند. سپرده گذاران به دارایی های خود دسترسی ندارند و خود بانک ها محدودیت های ویژه ای را برای برداشت پول از حساب ها و انتقال پول به خارج در نبود دلار وضع کرده اند. ارزش پول ملی و همچنین قدرت خرید مردم بی وقفه رو به کاهش است و دولت به دلیل ورشکستگی مذاکراتی را با صندوق بین المللی پول برای دریافت ده میلیارد دلار وام آغاز کرده، هر چند این مذاکرات پس از دو ماه عملاً با بن بست مواجه شده است.

به گفتۀ منابع آگاه در لبنان، علت اصلی شکست مذاکرات عدم شفافیت خود رهبران لبنان است که انجام هر گونه اصلاحی را به منزلۀ تهدیدی علیه موقعیت و امتیازات خود در قدرت می دانند. به فساد رهبران، به گفتۀ تحلیلگران لبنانی، باید منازعات گروهی و فرقه ای صاحبان قدرت برای حفظ منافع خود را اضافه کرد. با این حال حدود نیمی از جمعیت چهار میلیون نفری لبنان اکنون در فقر به سر می برد و بیکاری شامل سی و پنج درصد جمعیت فعال کشور می شود.ژان-ایو لودریان، وزیر امور خارجۀ فرانسه، علت اصلی شکست مذاکرات نمایندگان لبنان و صندوق بین المللی پول را عدم شفافیت مقامات بیروت می داند که حتی شامل رقم واقعی بدهی بانک های لبنان نیز می شود. مایک پمپئو، وزیر امور خارجۀ آمریکا، نیز هر گونه کمک واشنگتن به لبنان را به انجام اصلاحات در لبنان مشروط کرده است. از جمله اصلاحات مورد نظر صندوق بین المللی پول، کاهش هزینه های دولت، افزایش درآمدهای مالیاتی و مبارزه با پولشویی است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها