رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 504089

ترکان: رقبای روحانی می خواهند او را از پا در آورند /رئیس جمهور استیضاح نمی شود /تاکید ۲ نماینده بر پرهیز از بداخلاقی و توهین به وزراء

ساعت 24-نماینده مردم یزد در گفتگویی گفت: نمایندگان مجلس باید در یک مسیر تعاملی با دولت به رفع مشکلات موجود در کشور بپردازند.

محمدصالح جوکار رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس با اشاره به دیدار نمایندگان به صورت ویدئوکنفرانسی با مقام معظم رهبری و اولویت‌هایی که رهبر انقلاب برای مجلس یازدهم برشمردند، بیان کرد: بیانات روز یکشنبه مقام معظم رهبری نکات کلیدی و راهبردی بود که به نمایندگان ارائه شد. رهبری تاکید داشتند که در یکسال باقی‌مانده از عمر دولت، مجلس شورای اسلامی باید با دو قوای دیگر تعامل سازنده‌ای برقرار کنند. ایشان تاکید کردند که مجلس شورای اسلامی باید از ابزارهای نظارتی خود به درستی استفاده کند.

وی در ادامه اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی باید وظایف ذاتی خود را دنبال کند و در عین حال با سایر قوا یعنی قوه قضاییه و قوه مجریه در تعامل باشد. از اولویت‌هایی که رهبری برای مجلس شورای اسلامی برشمردند مساله‌ی اقتصاد از همه بیشتر حائز اهمیت است.

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مقام معظم رهبری بحث فضای مجازی و ابعاد مختلف آن در جهت مسائل فرهنگی و هم مسائل اقتصادی که شرکت‌های نوپا را در بر می‌گیرد مطرح کردند. ایشان بر روی توجه به بازار سرمایه‌ و نظارت بر آن تاکید داشتند.

جوکار در ادامه تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی باید در تعامل با دولت و نشست‌هایی که با وزرا و دستگاه‌های اجرایی دارد به دنبال راهکارهای سازنده برای حل مشکلات اقتصادی باشد.رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در ادامه با اشاره به بیانات رهبری درباره توهین و دشنام و نسبتِ بدون علم به دولتمردان بیان کرد: آنچه که مهم است حل مشکلات مردم است. امروز مردم در تنگنای اقتصادی قرار گرفته‌اند و در سطوح مختلف نظیر معیشت و اشتغال و مسکن تحت فشار هستند. طبعا این نگرانی به نماینده‌ها منتقل شده و نمایندگان دغدغه مردم را دارند اما نمایندگان باید این نگرانی‌ها و مشکلات را با رعایت اخلاق و در چارچوب قانون به دولتمردان و سایر بخش‌ها منتقل کنند و با همفکری به دنبال راه حلی برای حل مشکلات باشند. دغدغه اصلی باید رفع مشکلات مردم باشد و باید در جست و جو بهترین راه برای حل مشکلات مردم باشیم.

نمایندگان هرچه می‌خواهند بگویند؛ رئیس جمهور استیضاح نمی‌شود

در همین رابطه اکبر ترکان مشاور پیشین رئیس‌جمهور و فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در گفتگو با برنا درباره تندروی‌های مجلس علیه دولت گفت: نمایندگان کنونی مخالفین رقابت‌های انتخاباتی هستند و جبهه مقابل رئیس‌جمهور در انتخابات‌های گذشته بودند. رئیس‌جمهور استیضاح نمی شود و نمایندگان تنها حرف می‌زنند.

او درباره مجلس یازدهم اظهار کرد: این مجلس حاصل رقابت اصولگرا با اصولگرا بوده چون کاندیداهای اصلاح‌طلبان تائید صلاحیت نشدند لذا اصولگرایانی که در انتخابات‌های گذشته رقیب رئیس‌جمهور بودند، حالا در مجلس هستند.

ترکان افزود: در ایران رقبا یک نفس با رئیس‌جمهور پیروز مقابله می‌کنند تا او را از پا بیندازند. اقدامات این مجلس که می‌خواهد همه نارسایی‌های مجلس را متوجه رئیس‌جمهور کند نادیده گرفتن دشمنی‌های ایالات متحده است. آیا مشکلات کشور برمی‌گردد به تصمیمات رئیس‌جمهور و هیات وزیران یا به تحریم‌های ظالمانه‌ آمریکا و ترامپ برمی‌گردد؟ اثرات تحریم و دشمنی‌های اسرائیل، عربستان و آمریکا را نمی‌توان نادیده گرفت.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به نامه ۱۲ رئیس کمیسیون مجلس به رئیس‌جمهور عنوان کرد: در نامه‌ای که ۱۲ رئیس کمیسیون به رئیس‌جمهور نوشتند در واقع این مسائل را نادیده گرفتند و همه مسائل را رئیس‌جمهور برگردانده‌اند. مشاور پیشین رئیس‌جمهور در پایان گفت: به دلیل اینکه نمایندگان مشکل اصلی را نشناخته‌اند قادر به حل مسائل کشور نخواهند بود. اشکال اصلی ناشی از دشمنی‌های آمریکا و متحدینش است. اگر این را نشناسند موفق نمی‌شوند به حل مشکلات کشور کمک کنند. امروز کمک به حل مشکلات در گرو این است که راه حل‌هایی پیدا کنیم تا فشار تحریم‌ها از کشور کم شود و بتوانیم، تولیدات کشور را صادر و نیازهای کشور را وارد و از مسیرهای عادی معامله کنیم.

در برخورد وزرا باید حداکثر متانت رعایت شود

اقبال شاکری نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگویی با ایلنا درخصوص سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با نمایندگان، گفت: فرمایشات رهبری همراه با نکات بسیار راهگشایی برای مجلس بود.

وی ادامه داد: رهبری فرمودند که از ابزارهای نظارتی و کنترلی خود استفاده کنید اما این را به صورت موقر و متین انجام دهید.

این نماینده مجلس یازدهم در ادامه درخصوص انجام برخی نطق‌های تند، ابراز داشت: نکته دیگری که رهبری خطاب به نمایندگان و همچنین سران قوا فرمودند این بود که تنازعات در سطح روسای قوا و یا در میان قوا مردم را ناراحت می‌کند. پیام این بیان ایشان چنین بود که ما باید در برابر دشمنان خارجی اتحاد و یکپارچگی خود را حفظ کنیم.

وی درخصوص برخوردهای برخی نمایندگان نسبت وزرایی که برای ارائه گزارش به مجلس می‌آیند، اظهار داشت: رهبری همچنین درخصوص نحوه انتقاد یا مخالفت با صحبت‌های مسئولان اجرایی که به مجلس می‌آیند هم فرمودند که در مواجهه با وزرا و مسئولان اجرایی باید حداکثر متانت رعایت شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها