رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 504106

دلجویی کمیسیون امنیت ملی از ظریف /احمد خرم: رفتار ظریف با تندروها بزرگوارانه بود /رهبری اجازه آسیب به دولت را نمی‎دهند

ساعت24- عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس می‌گوید: در اوایل هفته که ظریف در جلسه کمیسیون امنیت ملی حضور یافت با او صحبت و دلجویی شد.

فداحسین مالکی نماینده مردم زاهدان و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در رابطه با «دیدار نمایندگان با رهبری» گفت: دیدار نمایندگان با مقام معظم رهبری دیداری مهم و حساس محسوب می‌شود زیرا رهبری، همه مسائل درون کشور و شرایط بین‌المللی را تبیین فرمودند و راهکارهای اصلی در این شرایط خاص کشور را، پیش روی مجلس قرار دادند. تعامل با قوا، بحث نظارتی مجلس و سیاست‌های کلان در یک‌سال باقی مانده دولت همه از موضوعات مهم به شمار می‌رود. خط مشی و استراتژی مجلس یازدهم بر اساس بیانات رهبری شکل خواهد گرفت.

او در ادامه در خصوص «اطمینان رئیس مجلس به رهبری مبنی بر به حاشیه نرفتن مجلس» گفت: تاکید رهبری در خصوص به حاشیه نرفتن مجلس تاکید درستی است، مجلس نباید به حاشیه برود. دولت و مجلس باید در کنار هم مشکلات مردم را حل کنند. رهبری در دیدار با نمایندگان به مسائل فرهنگی ورود نکردند و محور صحبت های ایشان موضوعات اقتصادی بود. مجلس بنا دارد مشکلات دولت را حل کند.

مالکی در خصوص بیانات رهبری مبنی بر توهین و هتک حرمت نکردن به وزرا گفت: نباید به وزرا توهینی صورت گیرد. قطعا بعد از بیانات رهبری رفتار نمایندگان با دولت تغییر می‌کند و طبق گفته رهبری عمل خواهیم کرد. در اوایل هفته که ظریف در جلسه کمیسیون امنیت ملی حضور یافت با او صحبت و دلجویی شد و جلسه خوبی بود. توهین و حرکت‌های احساسی زیبنده مجلس نیست و مجلس نباید به چنین موضوعاتی ورود کند. او در خصوص استیضاح رئیس‌جمهور گفت: موضوع سوال از رئیس‌جمهور با استیضاح متفاوت است، سوال از رئیس‌جمهور انجام می شود اما استیضاح رئیس‌جمهور به مصلحت نظام نمی‌دانم. در فرمایشات آقا تعامل با دولت مطرح شد. امیدوارم بعد از صحبت‌های رهبری شاهد چنین رفتارهایی از نمایندگان نباشیم.


برخورد ظریف با تندروها بزرگوارانه بود

احمد خرم، فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین در این‌ باره اظهار داشت: از همان سوم اسفند که ترکیب نمایندگان مجلس یازدهم مشخص شد، روشن بود که مجلس یازدهم بنا را بر رویارویی جدی با دولت خواهد گذاشت که حضور آقای ظریف در مجلس گواه این مدعا بود. در واقع آنچه در خلال سخنرانی وزیر امور خارجه در صحن بهارستان رخ داد نمادی بارز از اراده مجلس برای تخریب دولت بود.

او که سابقه استیضاح پرحرف و حدیث از سوی مجلس هفتم را دارد، در ادامه گفت:‌ اما آقای ظریف به عنوان چهره‌ای باتجربه در حالی که صلابت زیادی از خود به نمایش گذاشت، با تندروها خیلی بزرگوارانه برخورد کرد که البته از ایشان چیزی غیر از این هم توقع نمی‌رفت. نکته مسلم این است که اراده تجادلی مجلسی‌ها با دولت تشدید خواهد شد؛ یعنی اظهارات پراکنده نمایندگان مجلس یازدهم که اکثریت‌شان از جمع رادیکال‌های اصولگرایی هستند، حکایت از سختی کار دولت در یک ‌سال پایانی دارد. البته با ورود مقام معظم رهبری مساله جمع خواهد شد، چون سابقه تاریخی نشان داده رهبری اجازه آسیب وارد شدن به دولت را نمی‌دهند.

وزیر راه دولت اصلاحات افزود: برای من عجیب است که چطور تندروها نمی‌دانند رفتارشان مصداق بارز «بر شاخه نشستن و بن بریدن است»؛ یعنی در شرایطی که کشور شدیداً تحت فشار اقتصادی است ایجاد جو تقابلی باعث خواهد شد کار بیخ پیدا کند. این نگرانی وجود دارد که در چنین فضایی افراد ناراضی سوء‌استفاده کنند.

او توضیح داد: این احتمال خطرناک هم می‌رود که دهک‌های پایین جامعه که فشار بسیار سنگینی را تحمل می‌کنند و دست‌شان به دهان‌شان نمی‌رسد، اعتراض‌شان را به فضای خشن بکشند که چنین وضعیتی واقعاً نگران‌کننده و هزینه‌ساز خواهد بود. مخصوصاً در این شرایط که نظام با جهان در چالش است و باید تمرکزمان را بر مقابله با عناد دشمنان خارجی و همچنین مدیریت اقتصاد شلخته و البته تبعات کرونا معطوف کنیم.

احمد خرم در پایان صحبت‌هایش گفت: ما هم نسبت به دولت نقدهایی جدی داریم، اما به خوبی می‌دانیم که پرداختن به فضای رادیکالی و ترویج هیاهو و هرج‌ومرج نه تنها هیچ دردی را درمان نخواهد کرد بلکه باعث کور شدن گره‌ها خواهد شد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها