رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 504186

روزواقعه و راستی آزمایی ارزهای برنگشته نزدیک ترمی شود

ارز برنگشته؛ 8.7میلیارد دلار یا 27 میلیارد دلار ؟

ساعت 24- آیا کارشناسان ارزی در بانک مرکزی براساس محاسبه های اشتباه به همتی اورا متقاعد کردند در یک اعلام رسمی و شای برای آرام کردن بازار ارزاز برگشت 27 میلیارد دلار صادراتی خبردهد؟

جنگ دلار
dir="RTL">این آمار اعلام شده بعدها مورد توجه رییس جمهور ایران نیز قرار گرفت و او با لحنی شدید به صادرکنندگان اخطار کرد تا پایان تیرماه باید ارزهای برگشت داده نشده را به شبکه ارزی نیما بفروشند. در حالی که چند روز ازارایه این آمار گذشته بود و بخش خصوصی سکوت کرده و انگار پذیرفته بودند که رییس بانک مرکزی عدد درستی اعلام کرده است اما هیات رییسه اتاق ایران به رییس کمیسیون اقتصاد مجلس توضیح دادند فقط 7.8 میلیارد دلار ارز برنگشته که از این رقم نیز فقط 2.5 میلیارددلار آن را بخش خصوص واقعی نتوانسته است بر گرداند. در حالی که فعالان اقتصادی و بازیگران دربازار ارز منتظر بودند بانک مرکزی جوابی دهد اما روز سه شنبه این اتفاق نیفتاد. حالا و در فاصله 6روز مانده به پایان اخطار دولت و رییس بانک مرکزی و رسیدن به روزنهایی معلوم نیست که کدام اعداد باید معیار برگشت ارز قرار گیرند. این درحالی است که روز سه شنبه برخی مقامهای قضایی خبردادند با پایان روز 31 تیرماه با متخلفان ارزی برخورد صورت خواهد گرفت. آیا آن طور که فعالان اقتصادی می گویند همه اطلاعاتی که به رئیس‌جمهوری ایران داده و او انها را اعلام کرده اشتباه و گمراه‌کننده بوده است. حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، روز ۱۹ تیرماه گفت: «بیست میلیارد یورو در اواخر سال ۹۸ کالا صادر شده، اما ارز آن بازنگشته است» و از برخورد قضایی با آن دسته از صادرکنندگان خبر داد که «ارز را سر موقع بازنگردانده‌اند».درروزهای تازه سپری شده برخی از بازرگانان و اعضای اتاق های بازرگانی خبردادند بیشترینمیزان صادرات را شرکتهای پتروشیمی ، فولاد و صنایع پالایشگاهی داشته است و انهارا باید در کانون بررسی های تازه قراردادو نباید روی برخی صادرکنندگان کوچک فشار اورد. بر اساس آمار رسمی که توسط گمرک ایران اعلام شده، میزان کل صادرات ایران در سال ۹۸ معادل ۴۱ میلیارد و ۳۷۰ میلیون دلار بوده است.از سوی دیگر، آمارهای کلی گمرک ایران نشان می‌دهد زمستان پارسال صادرات غیرنفتی کشور نسبت به زمستان ۹۷، حدود ۳۵ درصد کاهش یافته و به هشت میلیارد دلار رسیده است.حال اگر این عدد را به یورو تبدیل کنیم، متوجه می‌شویم که کل صادرات غیرنفتی ایران در زمستان ۹۸، اندکی بیش از هفت میلیارد یورو بوده است که یک سوم رقم اعلام شده از سوی حسن روحانی است.به گزارش وب‌ سایت اتاق بازرگانی ایران، کیوان کاشفی، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران روز دوشنبه ۲۳ تیرماه گفته است: «مجموع ارزی که به چرخه اقتصادی کشور بازنگشته، حدود ۸.۷ میلیارد دلار است».نکته مهم اینکه آقای کاشفی گفته است گزارشی که بانک مرکزی درباره ارزهای بازنگشته به کشور منتشر کرده و مبنای اظهارات حسن روحانی هم بود، مربوط به سال‌های ۹۷ و ۹۸ بوده است.احتمالا رئیس‌جمهوری ایران برای اینکه نشان بدهد علیرغم تحریم یا بحران کرونا، صادرات غیرنفتی ایران رونق دارد و تحت تاثیر قرار نگرفته، اعداد و ارقام مربوط به دو سال که در اختیار داشته را صرفا مربوط به ماه‌های آخر سال ۹۸ اعلام کرده است.

آیا دولت با هدف جلوگیری از رشد شتابان تر نرخ ارز دربازار اطلاعات غیر دقیق از ارزهای صادراتی برگشت داده نشده ارایه کرده است و ایا دولت قصددارد افزایش شدید نرخ ارزهای معتبر را بردوش بخش خصوصی بیندازد؟ باید منتظر باشیم تا روز فینال بزرگ از راه برسد ومعلوم شود که دراین مدتی که چندین اخطارداده شده است چقدر ارز برمی گردد. بازرگانان ایرانی می گویند دولت باید به طور شفاف اسامی شرکتهایی که صادرات کرده و ارز ها را برنگردانده اند را معرفی کند تا شبه افکنی درباره بخش خصوصبی اوج نگیرد.

در تازه‌ترین اقدام در این زمینه، مسئولان دولت روحانی در قالب یک بسته «بازگشت ارز صادراتی» تصویب کرده‌اند صادرکنندگانی که از بازگرداندن ارز حاصل از صادرات خود به کشور امتناع بورزند از کلیه خدمات دستگاه‌های اجرایی، بانک‌ها و صرافی‌ها محروم خواهند شد.با این حال فعالان بخش خصوصی سهم سیاست‌های بانک‌ مرکزی و بخشنامه‌های متعدد و متناقض را در بروز بحران در این زمینه بیشتر می‌دانند.از سوی دیگر، مقام‌های قوه قضائیه هم اعلام کرده‌اند بسیاری از صادرکنندگانی که بانک مرکزی به عنوان متخلف به آنها معرفی کرده، «قابل شناسایی» نیستند یا «وجود خارجی ندارند».با این ملاحظات به نظر می‌رسد مسئولان دولت که از کنترل بازار ارز ناتوان هستند، به روال سابق در جستجوی یک دیوار کوتاه دیگر هستند تا بتوانند فعلا نقش خود را در این بحران کتمان کنند یا حداقلی نشان دهند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها