رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 504241

گفتگوی معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت:

علت اوج گیری کرونا در پایتخت| تعطیلیهای تهران تمدید میشود؟

ساعت 24-شهرداری و مقامات طرح ترافیک تهران مقداری وقت خواسته اند که روی بحث طرح ترافیک بررسی های دقیق تری انجام دهند البته که ما به عنوان وزارت بهداشت همچنان مخالف برقراری طرح ترافیک هستیم. تعطیلی یک هفته ای برخی مشاغل و اصناف تهران براساس مصوبه ی ستاد ملی کرونا قرار است اجرا شود و حسن این کار این است که این محدودیت ها به شکل منطقه ای انجام می شود و مربوط به کل کشور نیست.

خبر
در پی نامه ی اخیر سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، با موضوع " اعمال محدودیت ها در کلان شهر تهران"، قرار شد برخی مکان ها و اصناف به منظور کنترل و کاهش ویروس کرونا به مدت یک هفته تعطیل شوند.

خبرنگار ما با مهندس محسن فرهادی، معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت به گفتگو پرداخته و چند و چون این تعطیلی و امکان تمدید آن، تأثیر لغو طرح ترافیک بر کاهش آمار مبتلایان و نحوه ی برگزاری آزمون های پیش رو در سراسر کشور را مورد بررسی قرار دادند که مشروح آنرا در زیر می خوانید؛

امکان تمدید تعطیلی یک هفته ای!

مهندس فرهادی در مقدمه گفت: تعطیلی یک هفته ای برخی مشاغل و اصناف تهران براساس مصوبه ی ستاد ملی کرونا قرار است اجرا شود و حسن این کار این است که این محدودیت ها به شکل منطقه ای انجام می شود و مربوط به کل کشور نیست.

او افزود: ابتدای اپیدمی کرونا وقتی اعلام می شد فلان صنف و فلان مکان تعطیل شود، معنایش این بود که تمام کشور باید تعطیل شود اما با توجه به اختیاراتی که به استانداری ها داده شده، پس از تأیید وزارت کشور، وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا، اختیار تعطیلی یک هفته ای و در صورت نیاز تمدید آن به استانداری ها داده شده است.

اگر پس از محدودیت های اعمال شده، آمار مربوط به کرونا در کشور بهتر نشود، ممکن است محدودیت ها و تعطیلی مشاغل مذکور تمدید شود.

وی ادامه داد: طبیعتا اگر پس از محدودیت های اعمال شده، آمار مبتلایان، بستری ها و فوتی ها و رعایت پروتکل های بهداشتی که بر این آمار مؤثر است، بهبود پیدا نکند، ممکن است محدودیت ها و تعطیلی مشاغل مذکور تمدید شود.

چه دلایلی باعث افزایش شیوع کرونا در تهران شد؟

وی همچنین با بیان اینکه متأسفانه رعایت پروتکل های بهداشتی توسط واحدهای صنفی و صنعتی و مردم طی چند هفته اخیر کاهش پیدا کرد، گفت: البته برخی مسائل هم اثرگذار بود مانند اینکه وقتی افراد به دلیل طرح ترافیک نمی توانند با وسیله شخصی به محل کار بروند مجبورند از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند و ازدحام در برخی از ساعات در وسایل عمومی مانند مترو ، اتوبوس زیاد می شود و طبیعتا آمار ابتلا بالا خواهد رفت.

رئیس اداره سلامت محیط کار وزارت بهداشت اضافه کرد: دلیل دیگر بالارفتن آمار مبتلایان در کشور، عدم رعایت مسائل بهداشتی توسط خود مردم هم بود مثلا فرهنگ پرداخت الکترونیک یک راه مطمئن برای عدم انتقال ویروس است اما بسیاری مردم هنوز پول را بین خود رد و بدل می کنند. امیدواریم با رعایت مجموعه اینگونه کارها کاهش و کنترل ویروس در کشور را شاهد باشیم.

تأثیر لغو طرح ترافیک بر کاهش شیوع ویروس

او در رابطه با لغو طرح ترافیک هم گفت: می دانیم که در صورتیکه طرح ترافیک انجام نشود، تراکم خودرو در قسمت مرکزی شهر رخ خواهد داد و مشکل ساز خواهد شد از طرفی طبیعتا طرح ترافیک ارتباط نزدیکی با عادات و رفتار خود مردم هم دارد یعنی برقراری و عدم برقراری این طرح در کنار اصلاح رفتارهای مردم، می تواند اثرگذاری مستقیم و غیر مستقیم بر بحث کاهش و افزایش ویروس داشته باشد.

لغو طرح ترافیک در کنار رعایت پروتکل های بهداشتی توسط مردم، در کاهش آمار کرونا مؤثر است و ما به عنوان وزارت بهداشت همچنان مخالف برقراری طرح ترافیک هستیم.

در ادامه این مسئول وزارت بهداشت تأکید کرد: شهرداری و مقامات طرح ترافیک تهران مقداری وقت خواسته اند که روی بحث طرح ترافیک بررسی های دقیق تری انجام دهند البته که ما به عنوان وزارت بهداشت همچنان مخالف برقراری طرح ترافیک هستیم.

استفاده از ماسک برای داوطبان آزمون ها اجباری است

فرهادی استفاده از ماسک برای همه ی افراد در مکان های سربسته را اجباری دانست و گفت: یکی از این مکان ها، مکان برگزاری آزمون هاست. قرار است داوطلبان قبل از ورود کنترل و تب سنجی شوند و خود اظهاری کنند یعنی باید بگویند که حالشان خوب است یا بد.

وی بیان کرد: در این راستا تمهیدات دیگری از جمله کنترل پنجره ها و تهویه طبیعی، رعایت فاصله گذاری اجتماعی ، ضدعفونی دست ها، قرار دادن سوالات در درون یک بسته ی مشخص، حفظ فاصله مشخص بین مراقب و داوطلب، عدم قرارگیری و برخورد مستقیم باد وسایل خنک کننده با داوطلب، گندزدایی نیمکت و سطوح مشترک سالن های برگزاری امتحانات قبل و بعد از ورود، به منظور حفظ سلامت داوطبین در نظر گرفته شده است.

تدوین پروتکلی به نام "پروتکل آزمون"

او در این خصوص اشاره کرد: پروتکل بهداشتی را تحت عنوان " پروتکل آزمون" به آموزش و پرورش و وزارت علوم و حتی مرکز سنجش آموزش پزشکی وزارت بهداشت ارسال کرده ایم که حتما این پروتکل ها باید رعایت شود.

استفاده از ماسک و کنترل و تب سنجی برای همه ی داوطلبین شرکت کننده در آزمون ها اجباری است.

رئیس اداره سلامت محیط کار وزارت بهداشت در آخر به بهداشت نیوز گفت: همچنین قرار بر این شده است که همکاران ما در معاونت بهداشت دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور قبل آزمون مکان ها را بررسی و بازرسی کنند و اگر مکانی مناسب نباشد، نمی گذارند آزمون در آن مکان برگزار شود.

بهداشت نیوز

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها