رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 504304

اینسایدر: روسیه از تبادل اطلاعات آمریکا برای ترور مخالفان چچنی استفاده کرده است

ساعت24-منابع خبری به پایگاه اینسایدر گفتند، روسیه از یک سیاست تبادل اطلاعات دولت ترامپ با هدف ترور مخالفان چچنی خود در اروپا بهره برده است.

این منابع به پایگاه اینسایدر عنوان کردند، روسیه به طور رایج از یک سیاست آمریکا با هدف افزایش تبادل اطلاعات با مسکو برای هدف گرفتن مخالفان چچنی خود بهره برده است. این رویه بعد از آن ظهور پیدا کرده که دولت ترامپ از سیاستی برای اشتراک گذاشتن هر چه بیشتر اطلاعات محرمانه با روسیه با هدف تقویت روابط با این کشور حمایت کرد. منابع مذکور به پایگاه اینسایدر تصریح کردند روسیه با استفاده از این اطلاعات دست به حمله به اهداف گزینشی خود شامل مخالفانی که از حاکمیت رمضان قدیرف، رهبر جمهوری چچن فرار کرده‌اند استفاده کرده است.

از سوی دیگر به نظر می‌رسد که آمریکا در ازای این همکاری امتیاز ناچیزی دریافت کرده است. این یک راز علنی است که روسیه مخالفان چچنی خود را تعقیب کرده و آنها را میکشد و گاهی نیز خواستار کمک غربی‌ها به خود برای این کار می‌شود.

مقام‌هایی که پایگاه اینسایدر با آنها صحبت کرده وجود یک ساز و کار همکاری آمریکا و روسیه در عصر مدرن را بعد از آنکه یک مقام اطلاعاتی سابق آمریکا این سازوکار را در یک وبلاگ پایگاه "جاست سکیوریتی" توصیف کرد، تایید کردند.

به گفته مقام‌های اطلاعاتی، آنها هرچند این ساز و کار همکاری را بی فایده در نظر می‌گرفتند اما به فرمان دولت ترامپ آن را پیگیری می‌کردند.

پایگاه دیلی‌بیست گزارش کرد، این تعامل موجب بازداشت شدن چندین نفری که متهم به طراحی حملاتی در سن‌پترزبورگ روسیه بودند، شد.

با این حال منابع اینسایدر گفتند، تلاش‌های روسیه در این تعامل معمولاً یک طرفه و در راستای خدمت به خودش بوده است. این منابع که نامشان را فاش نکردند تصریح ساختند اغلب اطلاعاتی که روسیه در راستای این سازوکار همکاری به عنوان کمک ارائه می‌کرده در واقع یک سری درخواست‌های غیر مستقیم برای دریافت اطلاعات جدیدی درخصوص محل اختفای مخالفان چچنی و دیگر مخالفان مسلمان روسی بوده‌اند. این مخالفان نیز از جنگ‌های چند دهه‌ای در چچن فرار کرده و به اروپا پناهنده شده بودند.

یک منبع وابسته به پلیس فرانسه به اینسایدر گفت: روسها از پروسه به اشتراک گذاری اطلاعات مرتباً برای بمباران ما با اخطاریه‌هایی درباره افرادی که به خوبی از محافظت شده بودن آنها توسط پلیس به دلیل تهدید شدنشان خبر داشتند، استفاده می‌کردند. این مقام که نامش را فاش نکرد، مشغول تحقیقات درباره حمله با چاقو به عمران علی‌یف، یک وبلاگ نویس ضد قدیرف و ضد پوتین که تحت حفاظت پلیس در بلژیک زندگی می‌کرد، است.

او خاطرنشان کرد: ذهنیت روسها این است هر چچنی که خواستار استقلال پیدا کردن از مسکو بوده و یا با قدیرف مخالف است یک تروریست افراطی است که فرقی با داعش نداشته و باید کشته شود.

یک مقام اطلاعاتی نظامی دیگر ناتو هم که معمولاً با مسائل اطلاعاتی روسیه سروکار داشته ماهیت این فعالیت‌های روسیه را تایید کرده و گفت: ناتو اقدام به محدود کردن بخش‌هایی از روابطش با آمریکا به دلیل نزدیک بودن آن با روسیه کرده و به طور ویژه برخی نگران بودند که مقام‌های آمریکایی اطلاعات را برای روسها بفرستند.

این مقام که نامش را فاش نکرده عنوان کرد: من نمی‌خواهم بگویم که ما به کل در را به روی آمریکایی‌ها بسته‌ایم اما مطمئناً متوجه درز کاملاً علنی اطلاعات به روسها در سال ۲۰۱۷ شدیم. به همین دلیل است که یکسری تدابیر کلیدی محافظت از اطلاعات محرمانه به کار گرفته می‌شوند. شما همواره نمی‌توانید روی دوستانتان برای حفظ اسرار حساب باز کنید.

این مقام ناتو خاطرنشان کرد: روسیه اطلاعات کمی درباره روسهای درگیر در جنگ در سوریه به رغم آن که حضور شهروندانش در جنگ این کشور بیشتر از شهروندان هر کشور غیرعربی دیگری بوده، ارائه کرد.

او گفت، روسیه انرژی‌های خود را بیشتر صرف اهداف چچنی کرد.

یک منبع سوم که یک مقام اطلاعاتی یک کشور حوزه مرکز اروپا است نیز این درخواست‌های روسیه که متمرکز بر چچنی‌ها بودند را تایید کرد. او گفت: روسها از این سیستم تبادل اطلاعات به نفع خودشان استفاده می‌کردند، انگار که دارند از پلیس اینترپل درخواست می‌کنند. این یک تهدید است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها