رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 504307

الگوی سرایت کرونا تغییر کرد

ساعت24-فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران با بیان این که استفاده از ماسک برای پیشگیری از انتقال زنجیره کووید ۱۹ یک الزام است گفت: اثرات اجباری شدن استفاده از ماسک نهایتا تا ۱۰ روز آینده مشخص می‌شود.

دکتر علیرضا زالی در جلسه ستاد فرماندهی مقابله با ویروس کرونا که با حضور نمایندگان دستگاه‌های اجرایی، انتظامی، نظارتی، شهرداری، نیروهای مسلح و روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی مستقر در تهران برگزار شد، ضرورت بازنگری در اعمال محدودیت‌ها و ایجاد فرآیندهای مقابله با کرونا را مورد تاکید قرار داد و با اشاره به این که آمار مبتلایان به کرونا برای اولین بار طی ۴۸ ساعت گذشته از اولین روزهای فروردین ماه تا به امروز به مرز ۴۰۰۰ نفر بستری رسیده اهمیت تمهیدات جدید برای کاهش بار مبتلایان را مورد تاکید قرار داد.

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران با بیان این که شرایط بیماران مزمن بدحال غیرکرونایی و افزایش مبتلایان به کرونا، سیستم بهداشت و درمان را دچار چالش کرده است خاطرنشان کرد: با وجود این که دانشگاه‌ها از ظرفیت‌های حداکثری خود استفاده می‌کنند ولی کماکان چالش‌هایی در حوزه ارائه خدمت و تخت های بستری وجود دارد.

الگوی مراجعان کرونایی به شکل قابل توجهی تغییر کرده است

زالی گفت: متاسفانه الگوی مراجعان به شکل قابل توجهی تغییر یافته به شکلی که مبتلایان به کووید ۱۹ زمانی به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه می‌کنند که با علائم شدیدتری روبرو می‌شوند، این موضوع بار کاری مجموعه بهداشت و درمان را بیش از پیش سنگین کرده است.

وی ضمن ابراز نگرانی از افزایش آمار مبتلایان به کرونا وبستری شدگان در بخش های مراقبت های ویژه، خواستار اجرای بندهای پیشنهادی ستاد فرماندهی مقابله با کرونا توسط ستاد ملی کرونا شد.

تغییر الگوی سرایت بیماری کرونا

دکتر زالی با بیان اینکه تحقیقات نشان می‌دهد الگوی ابتلا به بیماری کرونا تغییراتی داشته، توضیح داد: تجربیات و شواهد نشان می‌داد هر فرد مبتلا به کرونا بین دو تا سه نفر را آلوده به این ویروس می‌کرد ولی فرمول جدید نشان می‌دهد امروز این عدد به هفت تا هشت نفر افزایش پیدا کرده است.

کاهش ساعات کاری کارکنان بخش‌های دولتی و استفاده از ظرفیت ۵۰ درصدی نیروی کار، تعلیق طرح ترافیک، کاهش ظرفیت مترو، توزیع ماسک رایگان برای افراد کم برخوردار، لغو آزمون‌های دانشگاه‌ها از مواردی بود که دکتر زالی بر ضرورت اجرای این بندها تاکید کرد.

وی ضمن انتقاد از بی توجهی مردم نسبت به هشدارها خاطرنشان کرد: متاسفانه در برخی مناطق هنوزمراسم عروسی و عزا با حداکثر ظرفیت تجمع به صورت غیر قانونی برگزار میشود که این موضوع مشکلات جدی و پیچیده‌ای را برای شهروندان و سیاستگذاران در پاندمی کرونا ایجاد کرده است.

دکتر زالی با بیان این مهم که استفاده از ماسک برای پیشگیری از انتقال زنجیره کووید ۱۹ یک الزام است گفت: اثرات اجباری شدن استفاده از ماسک نهایتا تا ۱۰ روز آینده مشخص خواهد شد.

فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلان شهر تهران همچنین ضرورت تجهیز تخت های نقاهتگاهی را مورد تاکید قرار داد و نسبت به افزایش بار کاری پرسنل درمان و بهداشت در راستای ارائه خدمات به بیماران کرونایی و غیر کرونایی هشدار داد و گفت: با توجه به تجربه کاری که کادر درمان و بهداشت در پنج ماه اخیر ورود کرونا به کشور کسب کرده اند و علیرغم افزایش وسایل حفاظتی نظیر ماسک، دستکش و الکل متاسفانه با آمار بالای ابتلای کادر درمان به ویروس کرونا مواجه هستیم. این مهم می تواند ناشی از ضعف سیستم ایمنی مدافعان سلامت در اثر خستگی و یا جهش‌های بیولوژیک ویروس باشد که باید به عنوان زنگ خطر مورد توجه بیش از پیش مسئولان و مردم قرار گیرد.

دکتر زالی خواستار هم افزایی و تعامل بیشتر اعضای ستاد فرماندهی مقابله با کرونا شد و خاطرنشان کرد: لازم است اعضای این ستاد ضمن بهره گیری از جایگاه حقیقی و حقوقی خود برای اخذ تصمیمات جدی تر وارد صحنه شوند.

برگزاری مانور نظارتی گشت های مشترک اصناف طی روزهای آتی

فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلان شهر تهران از برگزاری مانور نظارتی گشت های مشترک اصناف طی روزهای آتی با حضور مسوولان حوزه بهداشتی دانشگاهی و کشوری خبر داد.

وی در بخش دیگری از این نشست با اشاره به افزایش پنج برابری پسماندهای پزشکی از زمان شیوع کرونا تاکنون در تهران توضیح داد: تا قبل از شیوع کرونا میزان پسماندهای پزشکی تهران حداکثر در تناژ ۲۰ تن بود که متاسفانه این آمار با شیوع اپیدمی به ۱۰۰ تن رسیده است.

دکتر زالی درادامه از افزایش تولید زباله های خانگی نیز در پی شیوع کرونا خبر داد و افزود: قبل از قرنطینه این عدد ۲۰۰۰ تن بوده و در حال حاضر به ۷۰۰۰ تن رسیده، این رقم به معنی افزایش سه برابری تولید زباله خانگی است.

وی با اشاره به افزایش ۴۰ دستگاه خودروی ویژه حمل زباله‌های بیمارستانی گفت: این دستگاهها با هدف جمع‌آوری بهداشتی پسماندهای عفونی به ناوگان سازمان مدیریت پسماند شهر تهران اضافه شده است.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با بیان این که تفکیک در مبدا و دخالت در مقصد نیز با بهره گیری از ۱۵ هزار نیروی خدماتی در پس این ماجرا محقق شده، از تلاش‌های شبانه روزی سازمان شهرداری و مجموعه کارکنان این واحد قدردانی کرد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها