رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 504403

چرا ارز صادراتی به کشور بازنگشت؟

ساعت 24- نایب رییس اتاق بازرگانی ایران با بیان دلایل بازگشت بخشی از ارز صادراتی گفت: بیشترین اختلافی که بین صادرکنندگان و بانک مرکزی وجود دارد به دلیل قیمت پایه گمرکی است.

خبر
حسین سلاح ورزی درباره بازگشت ارز حاصل از صادرات اظهار کرد: هر تولیدکننده یا صادرکننده‌ای که از منابع کشور برای تولید استفاده می‌کند به ویژه در شرایط فعلی که در تحریم ظالمانه قرار داریم وظیفه ملی و حرفه‌ای ایجاب می‌کند که ارز حاصل از صادرات را با سریع‌ترین روش برگرداند.

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه باید با موضوع به صورت واقع بینانه برخورد کرد: افزود: اینکه بخواهیم صادرکننده بر اساس ارزش گمرکی کالا و نه بر اساس قیمت واقعی کالای صادراتی ارز را برگرداند، شدنی نیست.

وی با بیان اینکه بیشترین اختلافی که بین صادرکنندگان و بانک مرکزی وجود دارد به دلیل قیمت پایه گمرکی است، گفت: قیمت پایه گمرکی موجب می‌شود اختلافی بین مبلغ ارز واقعی صادر کنندگان و پایه گمرکی به وجود بیاید.

سلاح ورزی با اشاره به برخی شرایطی که در گذشته بانک مرکزی برای بازگشت ارز قرار داده بود، خاطرنشان کرد: در سنوات گذشته بانک مرکزی اعلام کرد صادرکنندگان عراق و افغانستان به دلیل اینکه صادرات شان با ریال صورت می‌گیرد از بازگشت ارز مستثنی شدند یا افرادی که زیر یک میلیون دلار صادرات دارند الزام به فروش در سامانه نیما ندارند و این موارد در سامانه ثبت نشده است همچنین اعلام شد، صادرکنندگان می‌توانند ارز را در اختیار واردکنندگان قرار دهند، این در حالی است که برخی صادرکنندگان ارز خود را در اختیار واردکنندگان قرار دادند، کالا وارد گمرک شده، اما به دلیل اینکه کالا از گمرک ترخیص نشده تعهد صادرکننده تسویه نشده است.

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران بیان کرد: اگر صادرکننده‌ای را مجبور به برگشت ارز بر اساس قیمت پایه گمرکی کنیم ناچار باید به بازار مراجعه کند تا مابه التفاوت را از بازار تامین کند که این خود تقاضا را افزایش می‌دهد.

وی ادامه داد: همچنین عده‌ای از صادرکنندگان خوش سابقه وجود دارند که با این وضعیت تصمیم خواهند گرفت صادرات خود را متوقف کنند تا وارد حاشیه نشوند.

سلاح ورزی تاکید کرد: منطقی این است که ضمن تشویق به بازگشت ارز صادراتی به کشور، کارگروهی تشکیل و صحبت ومدارک افرادی که موفق به بازگشت ارز نشدند را بررسی کند و به افرادی که تخلف نکردند فرصت داده شود و در مقابل با افرادی که متخلف هستند و از بازگشت ارز طفره رفتند برخورد شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها