رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 505080

قیمت ها در بازار ارز در روزهای آینده کاهشی خواهد شد اگر...

ساعت24- نرخ دلار روز گذشته با کاهشی بیش از سه هزار تومان به کانال 22 هزار وارد شد. شاید برخی گمان کنند که این رفتار دلار و ریزشی چنین ناگهانی قدری عجیب به نظر می‌رسد اما با توجه به شرایط و تطبیق با واقعیت، نه تنها ریزش دلار عجیب نیست بلکه روند افزایشی آن نیز دور از واقعیت نبوده و نیست، چراکه تقاضای دلار در کشور چه از سوی افراد حقیقی برای مصارف شخصی و چه برای افرادی که به کار تجارت و صادرات مشغولند بدون کاهش ادامه دارد. اما متناسب با این تقاضا عرضه به اندازه کافی نیست. بنابراین افزایش نرخ دلار ناگزیر است.

دلار
هر چند برای این افزایش دلایل متعددی مطرح می‌شود که یکی از آن‌، پوشش کسری بودجه دولت است. اگرچه بانک مرکزی وجود «تعمد» در افزایش نرخ ارز را انکار کرده اما همچنان برخی نگرانی‌هایی در خصوص سیاست‌های دولت در قبال دلار وجود دارد؛ اینکه دولت تسلیم آن دسته از اقتصاددانانی شده باشد که طرفدار رهایی یا آزاد شدن نرخ ارز هستند. البته چند موضوع و اظهارنظر نیز به این نگرانی دامن زده است. به عنوان مثال چندی پیش آقای همتی تاکید کرد که در بازار ارز دخالت نمی‌کند و از ارزپاشی نیز خبری نیست.

پس از این صحبت‌ها شتابی در قیمت دلار رخ داد. البته در آن زمان قدری از عرضه ارز محدود شده بود که به افزایش قیمت‌ها دامن زد.

پایین آمدن قیمت دلار نیز بستگی زیادی به ارز وارد شده به کشور دارد. البته نباید از این نکته غافل شد که ریزش اخیر در بازار ارز نیز تحت تاثیر اظهارات اخیر آقای همتی باشد. رییس کل بانک مرکزی معتقد است با ورود ارز به کشور کنترل بر بازار نیز راحت‌تر خواهد شد. این صحبت‌ها باعث شد آن دسته از افرادی که دستی در کار ارز دارند، مانند متقاضیان ارز، کارگزاران و حتی دلالان باورشان شود که ارزهای بلوکه شده در کره جنوبی راهی ایران می‌شود و قیمت‌های دو روز گذشته، سقف بوده و منتظر قیمت‌های پایین‌تری باشند.

از سوی دیگر صادرکنندگان نیز با پایان یافتن مهلت بازگشت ارزها درصدد بازگرداندن آنها به کشور هستند. این دو عامل در کنار هم باعث ایجاد نشانه‌هایی دال بر ورود ارز به کشور شد. با ظهور این نشانه‌ها افرادی که عمدتا دلال‌ها هستند به بازار آمدند تا ارزهای خود را به قیمت بالاتری به فروش رسانند. اما اگر روند بازگشت ارز به کشور ادامه پیدا نکند، مجددا به روند افزایشی نرخ ارز بازمی‌گردیم. در پایان مجددا لازم است بر این نکته تاکید شود که افت سه هزار تومانی نرخ ارز در یک روز قابل توجیه است. هر چند بخشی از افت و خیزهای اخیر دلار روانی بوده اما اگر دست‌اندرکاران بازار ارز به این نتیجه برسند که بانک مرکزی به ارز دسترسی پیدا کرده و از سوی دیگر صادرکنندگان نیز ارزهای خود را به کشور بازگردانده‌اند، روند کاهش قیمت‌ها ادامه خواهد یافت در غیر این صورت مجددا شاهد خیز قیمت‌ها خواهیم بود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها