رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 505158

استاد دانشگاه مطالعات بین‌المللی شانگهای درباره ایران وچین

دشمنی آمریکا تهران و پکن را به هم رساند

داستان مناسبات احتمالی ایران وچین برپایه سندی که ایران برای همکاری مشترک 25 ساله برای چینی ها فرستاده است در داخل ایران وچین ونیز در آمریکا و سایر رسانه ها بازتاب گسترده ای دارد .

ایران- چین
dir="RTL">فان هونگدا پژوهشگر شاغل دردانشگاه مطالعات بین المللی شانگهای در چین نیز تفسیری بر این پیش نویس دارد که ایراس آن را منتشر کرده است. فان هونگدا دراین نوشته ضمن انتقاد زیر پوستی از ایران که در هنگامه آشتی احتمالی با غرب زیر پرچم اروپا رفت وچین را فراموش کرد نوشته است دلیل اصلی برگشت دوباره ایران به چین مجادله نزدیک به درگیری دوباره ایران و امریکاست. این پژوهشگر نوشته است چین نیز در زمان دوستی با امریکا هرگز قبول نکرد با ایران قرارداد راهبردی ببندد و اگر حالا به این کار رضایت می د دلیلش این است که با امریکا به بن بست رسیده اند. در این نوشته می خوانیم: " با تشدید تنش میان چین و ایالات متحده، روابط دو کشور به وضعیت انجماد رسیده و دیپلماسی چین به تدریج از شر وضعیتی که روابط چین و آمریکا بیش از حد بر روابط دوجانبه چین با کشورهای دیگر تأثیرگذار بود خلاص می‌شود. در چنین شرایطی، چین فضای بیشتری برای توسعه روابط با ایران دارد."

رتفسیر وی آمده است :" از سوی دیگر، پس از آنکه ایران و اعضای گروه پنج به علاوه یک در سال 2015 توافق هسته‌ای را امضا کردند، ایران به طور کلی نسبت به توسعه روابط خارجی خوش‌بینی پیدا کرد و به طور تاریخی به سمت گسترش روابط با کشورهای اروپایی و آمریکا که تا حدی بر توسعه ایران تأثیر می‌گذارند، گرایش پیدا کرد. اما با وجود اشتیاق به توسعه روابط با چین روابط دو کشور پس از سفر رئیس جمهور شی جین‌پینگ به ایران در سال 2016 در روند صعودی جدید قرار نگرفت. این در حالی است که چین همیشه با انصاف و عدالت در مخالفت با تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران و حمایت از توافق هسته‌ای ایران ایستاده است.چین مدتهاست که انتظار توسعه روابط با ایران را دارد و اکنون دولت ایران رسماً "برنامه همکاری گسترده 25 ساله ایران و چین" را تصویب کرده است. در شرایط جدیدی که چین و ایران با آن روبرو هستند، روابط دو کشور سرانجام در یک لحظه مهم تاریخی برای توسعه قرار گرفته است. اما باید توجه داشت که بین برنامه‌ریزی و اجرا هنوز فاصله زیادی وجود دارد. امید است که چین و ایران در پیشبرد اجرای واقعی و مؤثر روابط جامع همکاری مشترک دو طرف در زمینه‌های مختلف و موضوعات خاص با یکدیگر همکاری کنند.در شرایط جدیدی که چین و ایران با آن روبرو هستند، روابط دو کشور سرانجام در یک لحظه مهم برای توسعه قرار گرفته با تشدید تنش میان چین و ایالات متحده، روابط دو کشور به وضعیت انجماد رسیده و دیپلماسی چین به تدریج از شر وضعیتی که روابط چین و آمریکا بیش از حد بر روابط دوجانبه چین با کشورهای دیگر تأثیرگذار بود خلاص می‌شود. در چنین شرایطی، چین فضای بیشتری برای توسعه روابط با ایران دارد.

چین مدتهاست که انتظار توسعه روابط با ایران را دارد و اکنون دولت ایران رسماً "برنامه همکاری گسترده 25 ساله ایران و چین" را تصویب کرده است. در شرایط جدیدی که چین و ایران با آن روبرو هستند، روابط دو کشور سرانجام در یک لحظه مهم تاریخی برای توسعه قرار گرفته است. اما باید توجه داشت که بین برنامه‌ریزی و اجرا هنوز فاصله زیادی وجود دارد. امید است که چین و ایران در پیشبرد اجرای واقعی و مؤثر روابط جامع همکاری مشترک دو طرف در زمینه‌های مختلف و موضوعات خاص با یکدیگر همکاری کنند. است. سخنگوی دولت ایران ، علی ربیعی ، روز 23 ژوئن اعلام کرد که برنامه همکاری 25 ساله ایران و چین به تصویب رسیده است؛ در تاریخ 24 ژوئن ظریف وزیر امور خارجه ایران و وانگ یی وزیر امور خارجه چین یک کنفرانس ویدئویی برگزار کردند که از جمله موضوعات مورد بحث در آن می توان به ارتقاء برنامه همکاری 25 ساله دوجانبه اشاره کرد.

در برنامه همکاری های مشترک 25 ساله ایران و چین که اخیراً اعلام شده است، نکات کلیدی همکاری بین دو کشور شامل توسعه اقتصادی و تجاری، همکاری اقتصادی، همکاری‌های علمی و فناوری دانشگاهی، همکاری‌های امنیتی، پشتیبانی متقابل و همکاری در سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای و توسعه همکاری‌های نظامی می‌شود. لازم به ذکر است که در این طرح همکاری، ریشه کن کردن فقر و بهبود شرایط زندگی مردم در مناطق توسعه نیافته نیز مورد توجه قرار گرفته است. بر اساس ارزیابی محتوای اعلام شده توسط طرف ایرانی، این در واقع "برنامه جامع همکاری " ایران است و توافق نامه بلند مدت 25 ساله به آن اضافه شده است. اگر این طرح به خوبی مورد توجه قرار بگیرد و به طور موثری اجرا شود، ارزش دارد که مشتاقانه منتظر توسعه آینده روابط دوجانبه بمانیم.

با عقب نشینی ایالات متحده از توافق هسته‌ای در سال 2018 و تحمیل "فشار حداکثری" به ایران، برنامه ایران برای توسعه روابط با اروپا و ایالات متحده مسدود شد و چین که سیاست‌های دوستانه در قبال ایران را دنبال می‌کرد بار دیگر به گزینه برجسته‌ای برای دیپلماسی ایران تبدیل شده است. وزیر امور خارجه ایران در جریان سفر به چین در اواخر آگوست 2019، در رسانه‌های اجتماعی نوشت: "من یک برنامه 25 ساله برای یک همکاری استراتژیک جامع در پکن پیشنهاد کردم." ایران و چین آشکارا در جهت ایجاد روابط دوجانبه دوستانه‌تر با یکدیگر به پیش می‌روند.

شایان ذکر است که اخیراً ایران با موضع کاملاً واضح در مورد هنگ کنگ، تایوان، سین کیانگ، تبت و سایر موضوعات مربوط به حاکمیت چین در کنار چین ایستاده است. یکی دیگر از عواملی که نمی توان در بهبود روابط چین و ایران آن را نادیده گرفت این است که چین هنگام بررسی دیپلماسی با ایران به طور فزاینده‌ای تحت فشار عوامل آمریکایی قرار می‌گیرد. ایالات متحده که سال‌هاست با جمهوری اسلامی ایران دشمنی می‌ورزد، یکی از موانع مهم در توسعه روابط چین و ایران بوده و روابط چین و آمریکا برای مدت زمان طولانی بر دیپلماسی سیاستگذاران چینی نسبت به کشورهای دیگر از جمله ایران تأثیر گذاشته است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها